    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy autobus ma specjalne prawa ?
    Date: Fri, 5 Dec 2008 23:28:24 +0100

    Użytkownik "Maciej Zywno" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ghaqa3$6rt$1@inews.gazeta.pl...

    > Wyjasnijcie laikowi czy "jest obowiązany zmniejszyć prędkość" jest
    > sensowne? Czy ktos kto jedzie z predkoscia 10km/h na godzine musi
    > zwolnic? I czy ktos kto jedzie 50km/h tez musi zwolnic? Nie twierdze, ze
    > to jest bez sensu, ale intryguje mnie to nieostre sformulowanie.

    Czytaj całe zdanie. Rzecz w tym, że normalnie spowodowanie prze autobus
    zmniejszenia prędkości czy zatrzymania przejeżdżającego pojazdu stanowi
    naruszenie prawa, czyli tzw. wymuszenie pierwszeństwa przejazdu. Przywołany
    przeze mnie przepis to właśnie lex specjalis uchylający to wymuszenie.

    Kierujący ma obowiązek zmniejszyć prędkość lub nawet się zatrzymać - ale w
    celu umożliwienia włączenia się przez autobus do ruchu. W tej sytuacji,
    jeśli przy 10 km./h będzie konieczne zwolnienie, to zwolni. Przecież nie ma
    w przepisie obligatoryjnego obowiązku zwolnienia, który - jak celnie
    zauważasz - byłby bez sensu.