  • 1. Data: 2003-03-04 20:39:33
    Temat: (ciut długie?) Problem z wykładnią - pomocy!!! (k.p.k. po zm. z 10.01.03)
    Od: "josefine" <j...@b...pl>

    Szanowna Grupo,

    z powodu przemęczenia chyba :-) mam problem związany z interpretacją art.
    254 par. 2 k.p.k. w brzmieniu nadanym najnowsza ustawa nowelizacyjną z 10
    stycznia 2003 r., a brzmi on tak:

    "Na postanowienie w przedmiocie wniosku oskarzonemu zażalenie przysługuje
    tylko wtedy, gdy wniosek został złozony po upływie co najmniej 3 miesięcy od
    dnia wydania postanowienia w przedmiocie tymczasowego aresztowania
    dotyczacego tego samego oskarzonego."

    Wyobraźmy sobie sytuację: (podane daty sa całkowicie wzięte z sufitu, żeby
    nie zaplatac zanadto sprawy)
    1. stycznia - oskarżony składa pierwszy wniosek o uchylenie lub zmiane
    środka zapobiegawczego (art. 254 1 k.p.k.)
    2 stycznia - zostaje wydane postanowienie w przedmiocie wniosku, które
    wniosku niee uwzględnia ;
    3 stycznia - oskarżony składa zażalenie na postanowienie w przedmiocie
    wniosku;
    4 stycznia - zazalenie nie zostaje uwzględnione; (postanowieniem)

    Mija 1 miesiąc:

    1 luty - oskarzony składa kolejny wniosek o uchylenie lub zmiane środka
    zapobiegawczego;
    2 luty - zostaje wydane postanowienie w przedmiocie wniosku , które wniosku
    nie uwzględnia;
    3 luty - oskarżony składa zażalenie na postanowienie w przedmiocie wniosku;
    4 luty - zostaje wydane zarzadzenie o odmowie przyjecia zażalenia z powodu
    nie zachowania przewidzianego w ustawie terminu 3 miesięcy od dnia wydania
    postanowienia w przedmiocie tymczasowego aresztowania dotyczacego tego
    samego oskarzonego c z y l i od dnia - no własnie? 2 stycznia czy 4
    stycznia???

    Mija jeszcze 1 miesiąc:

    1 marca - kolejny wniosek oskrżonego;
    2 marca - kolejne postanowienie nie uwzględniajace wniosku;
    3 marca - kolejne zazalenie;
    4 marca - kolejne zarządzenie, tylko czy w tym wypadku termin 3 miesiecy
    będzie sie liczył od dnia 2 lutego czy 4 stycznia?????

    Ah, i jak bedzie brzmiała tresc postanowienia z 4 stycznia????
    "Sąd postanawia zazalenia nie uwzględnic i zaskarzone postanowienie utrzymac
    w mocy?"

    Bardzo prosze o pomoc, bo juz sie pogubiłam a sprawa nagli [ostateczne
    rozwiązanie tej kwestii musze miec na poniedziałek]
    Oczywiscie nie chodzi tu o zycie oskarzonego ale o rozwazania teoretyczne [i
    co najwyzej moje życie :-) ]

    Pozdrawiam serdecznie.
    Anna W.

  • 2. Data: 2003-03-04 20:57:27
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    josefine wrote:
> [...]
    > postanowienia w przedmiocie tymczasowego aresztowania dotyczacego tego
    > samego oskarzonego c z y l i od dnia - no własnie? 2 stycznia czy 4

    raczej 4 stycznia, to wtedy zostało wydane prawomocne postanowienie

> [...]
    > 4 marca - kolejne zarządzenie, tylko czy w tym wypadku termin 3 miesiecy
    > będzie sie liczył od dnia 2 lutego czy 4 stycznia?????

    Może to pomoże:
    II AKz 448/2000 Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu
    (..)
    W związku z tym, że oskarżony składał tak wiele wniosków o uchylenie
    tymczasowego aresztowania i Sąd Okręgowy wielokrotnie orzekał w
    przedmiocie tych wniosków powstaje kwestia, jak obliczać okres 2
    miesięcy z art. 254 § 2, po upływie którego oskarżony uzyskuje prawo
    wniesienia zażalenia na postanowienie w przedmiocie wniosku o zmianę lub
    uchylenie środka zapobiegawczego. W szczególności chodzi o to, czy
    zawarty w art. 254 § 2 kpk zwrot "od dnia rozpoznania poprzedniego
    wniosku dotyczącego tego samego oskarżonego" odnosi się do postanowienia
    rozpoznającego ostatni poprzedni wniosek oskarżonego czy też, jeżeli
    wniosków było kilka, wniosek złożony najwcześniej. Zdaniem Sądu
    Apelacyjnego, nie powinno ulegać wątpliwości, że o dopuszczalności
    zażalenia oskarżonego, na podstawie art. 254 § 2 kpk, na postanowienie w
    przedmiocie wniosku o uchylenie lub zmianę środka zapobiegawczego,
    decyduje upływ co najmniej 2 miesięcy od wydania pierwszego negatywnego
    orzeczenia o takim wniosku do złożenia przez oskarżonego (lub jego
    obrońcę - arg. ex art. 245 § 1 i art. 86 § 1 kpk) wniosku kolejnego, co
    nie znaczy, że jedynego w okresie tych 2 miesięcy. Istota rzeczy tkwi
    przecież w tym, że przez okres 2 miesięcy organ uprawniony do podjęcia
    decyzji w przedmiocie środka zapobiegawczego nie znajduje podstaw, wbrew
    stanowisku oskarżonego wyrażanego w jego wnioskach, do zmiany lub
    uchylenia tego środka. I każde orzeczenie niosące takie skutki dla
    oskarżonego, a więc nieuwzględnianie jego wniosków o uchylenie lub
    zmianę środka zapobiegawczego przez okres 2 miesięcy, podlega już
    kontroli instancyjnej na podstawie art. 254 § 2 kpk. Gdyby przy
    obliczaniu okresu z art. 254 § 2 kpk brać pod uwagę tylko postanowienie,
    którym rozstrzygnięto o poprzednim, złożonym bezpośrednio wcześniej,
    wniosku, to przy wielości wniosków oskarżonego, składanych z dużą
    częstotliwością, mogłoby nigdy nie upłynąć 2 miesięcy pomiędzy kolejnymi
    wnioskami. Wówczas, paradoksalnie, przewidziane w art. 254 § 1 kpk prawo
    oskarżonego do składania wniosku o uchylenie lub zmianę środka
    zapobiegawczego w każdym czasie, działałoby przeciwko niemu i mogło
    spowodować utratę prawa zaskarżenia postanowienia o nieuwzględnieniu
    wniosku w tym przedmiocie, jakie daje mu z kolei art. 254 § 2 kpk.
    Dlatego rozstrzygając o uprawnieniu oskarżonego do wniesienia zażalenia
    na postanowienie w przedmiocie wniosku o uchylenie lub zmianę środka
    zapobiegawczego należy brać pod uwagę pierwsze postanowienie, którym
    wniosku nie uwzględniono i ostatni, z kolejnych wniosków oskarżonego w
    tej mierze, jeżeli dopiero ten wniosek spełnia warunek złożenia go po
    upływie 2 miesięcy od wydania tego postanowienia.

    KG

  • 3. Data: 2003-03-04 21:51:10
    Od: "josefine" <j...@b...pl>

    No dobrze, ale przeciez nastapiła zmiana w ustawie.... obecnie termin liczy
    sie od dnia rozpoznania poprzedniego wniosku a od 1 lipca 2003 - od daty
    wydania postanowienia w przedmiocie tymczasowego aresztowania, wiec jak się
    do tego ma to orzeczenie?

    A.W.

  • 4. Data: 2003-03-04 22:34:30
    Od: Marcyś <m...@n...pl>

    Użytkownik "josefine" <j...@b...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    od
    > dnia wydania postanowienia w przedmiocie tymczasowego aresztowania

    Postanowienie w przedmiocie tymczasowego aresztowania
    to według mnie pierwsze postanowienie sądu - o zastosowaniu
    środka. I chodzi tu chyba o to, że przez pierwsze 3 miesiące
    aresztu nie przysługuje zażalenie na odmowę uchylenia lub
    zmiany środka zapobiegawczego.

  • 5. Data: 2003-03-05 07:36:04
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    josefine wrote:
> [...]
    > wydania postanowienia w przedmiocie tymczasowego aresztowania, wiec jak się

    A czy 'rozpoznanie poprzedniego wniosku' różni się czymś od 'wydania
    postanowienia w przedmiocie tymczasowego aresztowania'? Jeśli jest
    wniosek dotyczący tymcz.areszt. to jego rozpoznanie jest właśnie
    wydaniem postanowienia... Innej możliwości nie widzę. A orzeczenie -
    analogiczna argumentacja o tym, że jeśli liczyłoby się ostatnie
    postanowienie z wielu składanych w międzyczasie to termin 3 miesięcy
    nigdy by nie minął...

    KG

  • 6. Data: 2003-03-05 19:13:50
    Od: "josefine" <j...@b...pl>

    dziekuje Wam bardzo:)
    moze jeszcze do poniedzialku ktos cos przysle na ten temat ?

    pozdrawiam A.W.