    From: "Emka" <e...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: bank żąda wyciągu z konta
    Date: Wed, 29 Apr 2009 12:09:53 +0200

    "miffy" <n...@n...pl> napisał w wiadomości news:gt981e$7f4$1@news.onet.pl...

    > Chcę wsiąść kredyt. Bank żąda wyciągu z konta za ostatnie 3 miesiące. Czy
    > ma prawo?

    Niestety tak.
    Wynika to z obowiązku właściwej oceny ryzyka.

    > Zaświadczenie z pracy o zarobkach - jasne, o ewentualnych obciążeniach -
    > jasne ale czy muszą wiedzieć w którym sklepie robię zakupy i ile tam
    > wydaje, co kupuję na allegro itp?

    Ale ich nie obchodzi gdzie i jakie zakupy robisz, tylko jakiego circa rzędu
    są Twoje wydatki na życie.
    Jeśli okaże się, że wydajesz niemal wszystko to, co zarobisz, to bank może
    odmówić Ci udzielenia kredytu, z obawy, że nie będziesz miał go z czego
    spłacać.

    > Wiedzą, gdzie pracuję, ile zarabiam, jakie mam wydatki(pożyczki, inne
    > kredyty, obciążenia) to po co im ten wyciąg z konta, naruszający moją
    > prywatność IMO?

    Bo nie wiedzą, ile circa wydajesz na_życie_ (kiedyś każdy bank przyjmował,
    że góra 500 zł i teraz mamy tego efekty).
    Jeśli tak bardzo doskwiera Ci fakt, że bank będzie wiedział, że zrobiłeś
    zakupy w Biedronce czy w sklepie z bielizną erotyczną, to nie rób przez 3
    miesiące zakupów kartą, tylko gotówką. Albo zmień bank ;-) Przy czym obawiam
    się, że nie znajdziesz takiego, który by tych wyciągów nie żądał. Zasady
    udzielania kredytów zaostrzyły się niewyobrażalnie.

    Pozdrawiam
    Emka