  • 1. Data: 2004-11-01 15:45:41
    Temat: apelcaja - zbyt niska nawiazka
    Od: "nzsnnw" <n...@o...pl>

    witam.
    zapadł wyrok skazujący, juz drugi raz, po ponownym rozpatrzeniu - za umyślne
    spowodowanie wypadku.
    nie bardzo wiem jako laik czy ma sens i czy jest cel apelować.
    nie chcę zaskarżać całego wyroku, nie zgadzam się jedynie z częścią wyroku
    dotyczącą wysokości nawiązki: zasądzono 500pln.

    nie zgadzam się, bo: KK, Rozdział V. Środki karne Art. 48 [Wysokość nawiązki]
    § 2. Nawiązka określona w art. 47 § 2 może być orzeczona w wysokości od
    trzykrotnego do dwudziestokrotnego najniższego wynagrodzenia w czasie orzekania
    w pierwszej instancji.

    sąd orzekał w połowie 2004, najniższe wynagrodzenie było większe niż 500, a co
    dopiero trzykrotność tej kwoty jako minimum nawiązki.

    czy ma sens apelować?

    moje wykształcenie nie ma nic wspólnego z prawem, moja wiedza prawnicza jest
    mierna - proszę tym samym o zrozumienie dla mnie i wyjaśnienie/podpowiedź.
    dziękuję, pozdrawiam, nzsnnw

  • 2. Data: 2004-11-01 15:59:10
    Temat: Re: apelcaja - zbyt niska nawiazka
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik nzsnnw napisał(a) w wiadomości
    > witam.
    > zapadł wyrok skazujący, juz drugi raz, po ponownym rozpatrzeniu - za umyślne
    > spowodowanie wypadku.

    Jeśli to wypadek drogowy to nie mógł być popełniony umyslnie.

> [...]
    > § 2. Nawiązka określona w art. 47 § 2 może być orzeczona w wysokości od
    > trzykrotnego do dwudziestokrotnego najniższego wynagrodzenia w czasie

    W art 47 § 2 kk mowa o przestępstwach przeciwko środowisku, a wypadek drogowy
    zazwyczaj nim nie jest.
    Nawiązka w przypadku zwykłego wypadku drogowego - 48 § 1 kk gdzie nie ma dolnej
    granicy.

    --
    JOHNSON :)

  • 3. Data: 2004-11-01 16:44:18
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 01/11/2004 16:45, nzsnnw wrote :

> [...]
    > mierna - proszę tym samym o zrozumienie dla mnie i wyjaśnienie/podpowiedź.

    A sprawca był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego
    albo zbiegł z miejsca zdarzenia? Jeśli tak to spełnił przesłanki art.
    47a kk i wtedy na mocy art. 48 § 3 kk nawiązka ma dolną granicę.

    Inaczej, na jakiej podstawie sąd orzekł nawiązkę? I przy okazji, z
    jakiego artykułu został skazany?

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 4. Data: 2004-11-01 17:09:45
    Od: n...@o...pl

    > A sprawca był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego
    > albo zbiegł z miejsca zdarzenia?

    nie, wszyscy ucvzestnicy wypadku byli trzeźwi.

    > Inaczej, na jakiej podstawie sąd orzekł nawiązkę?

    sędział motywował to, zresztą w obu rozpoznaniach była nawiązka i motywacja ta
    sama, lecz nie podam teraz, nie mam uzasadnienia pod ręką.

    > I przy okazji, z
    > jakiego artykułu został skazany?

    nie pamiętam, albo 176 albo 177... jak wspomniałem, nie mam teraz papierów przy
    sobie. pamiętam tylko, że w artykule było o katastofie w ruchu lądowym i
    spowodowaniu niezdolności do pracy ze skutkiem powyżej 7 dni.

    kłaniam się, nzsnnw

  • 5. Data: 2004-11-01 17:20:03
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    n...@o...pl wrote:

    > nie pamiętam, albo 176 albo 177... jak wspomniałem, nie mam teraz papierów przy
    > sobie. pamiętam tylko, że w artykule było o katastofie w ruchu lądowym i
    > spowodowaniu niezdolności do pracy ze skutkiem powyżej 7 dni.

    173§3 albo 4... ale katastrofie? co on zrobił?
    może jednak 177§1 - wypadek?

    KG

  • 6. Data: 2004-11-01 17:25:33
    Od: n...@o...pl

    > Jeśli to wypadek drogowy to nie mógł być popełniony umyslnie.

    był, jest w uzasadnieniu wyroku też o tym mowa: o tym, że sprawca nie zna
    przepisów, nie odróżnia sygnalizatorów (ich znaczenia), znaków poziomych, o
    tym, że do wypadku doszło wskutek nonszalanckiego prowadzenia pojazdu,
    wyprzedzania przed przejściem dla pieszych oraz nieustąpienia pierwszeństwa
    pieszemu który na kierunku swojego ruchu miał światło zielone, nie ustąpeinia
    pierszeństwa uczestnikom ruchu znajdującym się na poprzecznym kieruunku ruchu
    (niezaleznie od stanu sygnalizacji), zmiany wyznaczonego pasa ruchu,
    przekroczenia dopuzsczalnej w tym miejscu prędkości, oraz nie dostosowania
    pędkości do warunków panujących, i nie zachowania szczególnej ostrożności
    bezpośrednio przed przejściem dla pieszych
    (sygnalizacja/stan wynikała z materiału dowodowego, zeznań świadków i
    przeprowadzonego eksperymentu procesowego, przkroczenie prędkości z materiału
    dowodowego i dwóch niezależnych opinii biegłych oraz zeznań oskarżonego)

    więc nie mógł być popełniony umyślnie?
    chyba, że użyłem niewłaściewgo słowa "wypadek". może "katastrofa" będzie
    lepiej? - przepraszam, ja naprawdę nie jestem prawnikiem, mogę niuansów
    znaczeniowych (na pewno istotnych) nie rozumieć, nie zdawać sobie sprawy...
    w każdym razie dwa składy sędziowskie w dwóch rozpoznaniach i dwóch
    uzasadnieniach podały : "umyślnie"

    jak wspomniałem w innym poście: nie pamiętam, albo 176 albo 177... jak
> [...]
    spowodowaniu niezdolności do pracy ze skutkiem powyżej 7 dni.

    > Nawiązka w przypadku zwykłego wypadku drogowego - 48  § 1 kk gdzie nie ma

    czyli nie ma sensu ta apelacja? nie ma dolnej granicy?

    pozdrowienia, nzsnnw

  • 7. Data: 2004-11-01 17:26:03
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    n...@o...pl wrote:
    > nie pamiętam, albo 176 albo 177... jak wspomniałem, nie mam teraz papierów przy
    > sobie. pamiętam tylko, że w artykule było o katastofie w ruchu lądowym i
    > spowodowaniu niezdolności do pracy ze skutkiem powyżej 7 dni.

    no dobrze, jeszcze raz :)
    o katastrofie (art.173)? co on zrobił?
    nie o wypadku - art.177?

    KG

  • 8. Data: 2004-11-01 17:30:12
    Od: n...@o...pl

    > 173§3 albo 4... ale katastrofie? co on zrobił?
    > może jednak 177§1 - wypadek?

    tak - spoglądam teraz szybko na http://prawo.hoga.pl/_akty_prawne_full.asp?
    strona=&id=74&pg=15 i Art. 177 [Wypadek] § 1 - to zawsze powtarzało się w
    pisamch czy z prokuratury, czy w akce oskarżenia:

    "1. Kto, naruszając, chociażby nieumyślnie, zasady bezpieczeństwa w ruchu
    lądowym, wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyślnie wypadek, w którym inna
    osoba odniosła obrażenia ciała określone w art. 157 § 1,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3."

    ukłony, nzsnnw

  • 9. Data: 2004-11-01 17:33:03
    Od: n...@o...pl

    > no dobrze, jeszcze raz :)
    > o katastrofie (art.173)? co on zrobił?
    > nie o wypadku - art.177?

    wiem, wiem, ciężko gadać z laikiem :) przepraszam. 177/1. na pewno. WYPADEK

    jednak co najbardziej mnie nurtuje: czy mogę apelować, czy są w ogóle podstawy
    by oczekiwać zwiękkszenia nawiązki?

    pozdrawiam serdecznie
    nzsnnw

  • 10. Data: 2004-11-01 17:36:05
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    n...@o...pl wrote:
> [...]
    > znaczeniowych (na pewno istotnych) nie rozumieć, nie zdawać sobie sprawy...
    > w każdym razie dwa składy sędziowskie w dwóch rozpoznaniach i dwóch

    Wypadek zawsze jest spowodowany nieumyślnie. Natomiast może być wynikem
    umyślnego lub nieumyślnego naruszenia zasad bezpieczeństwa. Stąd pewnie
    było o umyślności.

    > czyli nie ma sensu ta apelacja? nie ma dolnej granicy?

    nie ma

    KG