  • 1. Data: 2002-09-05 08:30:38
    Temat: akt notarialny
    Od: "Andrzej" <a...@w...pl>

    czy ktoś może mnie oświecić w następującej kwestii:
    prezez spółdzielni budowlanej odmówił u notariusza podpisania umowy
    notarialnej mimo że spełniłem wszystkie warunki dot.wpłat itp. Powodem
    odmowy był brak zgody z mojej strony na podpisanie oświadczenia dotyczącego
    zakazu wjazdu na zamknięty teren osiedla. na terenie usytuowane są garaże i
    miejsca parkingowe które prezes zostawił do swojej dyspozycji jako że
    posiada większościowy udział we własności wspólnej i jest do końca br
    zarządcą.
    co mi grozi w przypadku podpisania oświadczenia że nie będę wjeżdzał?
    jeżeli ktoś może mi pomóc to bardzo proszę o pilną odpowieź .

    Pozdrawiam serdecznie Andrzej

  • 2. Data: 2002-09-05 09:32:33
    Temat: Re: akt notarialny
    Od: "Marek Zachara" <m...@S...pl>

    "Andrzej" <a...@w...pl> wrote in message news:al74er$57j$1@pippin.warman.nask.pl...
> [...]
    > co mi grozi w przypadku podpisania oświadczenia że nie będę wjeżdzał?
    > jeżeli ktoś może mi pomóc to bardzo proszę o pilną odpowieź .

    Wszystko zalezy od tego jak sie umawialiscie wczesniej. W zasadzie
    powinna byc umowa przedwstepna i to pisemna, bo tak 'na gebe'
    to chyba nierozwaznie by bylo kupowac cos takiego jak mieszkanie ;-)

    Jesli umowa przedwstepna byla spisana i wypelniles wszystkie
    zobowiazania tej umowy, to zaden prezes nie moze domagac
    sie niczego wiecej od ceibie. Jesli umowa przedwstepna byla w formie
    aktu notarialnego, to sprawa jest bardzo czysta i szybka, po prostu
    umowa sprzedazy musi byc podpisana i tyle. Jesli nie miala formy
    aktu notarialnego, to nalezy dochodzic praw droga sadowa, co
    troche trwa ale tez jest jak najbardziej wykonalne.

    pozdrawiam,
    MZ

  • 3. Data: 2002-09-05 12:16:43
    Od: "Piotrek" <p...@p...fm>

    Dzien dobry

    Jezeli buduje Pan w spoldzielni, to sprawa jest nieco prostsza, niz opisuje
    to mój "przedmowca". W gre wchodza tu bowiem nie przepisy kc o umowach
    przedwstępnych, ale przepisy ustawy o spoldzielniach mieszkaniowych z 15
    grudnia 2000 - art. 18, 19, 20. Są to przepisy szczególne względem art. 157
    i 158 kc oraz art. 7,8,9 ustawy o wlasnosci lokali. Umowa o budowe lokalu ma
    charakter umowy zobowiązującej do ustanowienia odrębnej własności lokalu,
    którą należy rozumieć jako przeniesienie prawa własności części
    nieruchomości, stanowiącej dotąd jej część składową. Własności nieruchomości
    nie można przenieść z zastrzeżeniem warunku umownego - jedyne warunki, jakie
    mozna wprowadzic do umowy i ktore wiążą nabywce to 1) te, które określają
    zobowiązanie członka spółdzielni do pokrywania kosztów zadania
    inwestycyjnego w czesci przypadajacej na jego lokal przez wniesienie wkladu
    budowlanego oraz do uczestniczenia w innych zobowiazaniach spóldzielni
    zwiazanych z budowa, 2) wynikają ze statutu, a bez któ-
    rych dalsza realizacja zadania inwestycyjnego lub ustanowienie odrebnej
    wlasnosci lokali wzniesionych w ramach wspólnie realizowanego zadania
    inwestycyjnego byloby powaznie utrudnione (art. 20 ust. 2 ustawy o
    spoldzielniach mieszkaniowych).Czy respektowanie zakazu wjazdu na jakis
    parking ma cos wspolnego z realizacja inwestycji - mysle, ze nie musze tego
    pisac. Ponadto, Pan jako konsument korzysta z ochrony wynikającej z art. kc
    385 z indeksem 3 pkt 7 - " W razie watpliwosci uwaza sie ze niedozwolonymi
    postanowieniami umownymo sa te, ktore uzalezniaja zawarcie, tresc lub
    wykonanie umowy od innej umowy, nie majacej bezposredniego zwiazku z umowa
    zawierajaca ocenaine postanowienie". I Last but not least :Spóldzielnia
    ustanawia na rzecz czlonka odrebna wl asnosc lokalu najpózniej w
    terminie 3 miesiecy po jego wybudowaniu, a jezeli na podstawie odrebnych
    przepisów jest wymagane pozwolenie na uzytkowanie - najpózniej w terminie 3
    miesiecy od uzyskania takiego pozwolenia. Na żądanie czlonka spóldzielnia
    ustanawia takie prawo w chwili, gdy ze wzgledu na stan realizacji inwestycji
    mozliwe jest przestrzenne oznaczenie lokalu (art. 21 ust. 1 ustawy o
    spoldzielnich).

    Jezeli Panu sie bardzo nie spieszy i potrzebowalby Pan loficjalnie
    sformulowanego pisma, to w miare mozliwosci sluze pomoca.

    Zycze powodzenia

    Piotrek