  • 1. Data: 2003-12-04 22:57:55
    Temat: Zwrot nienależnie pobranych świadczeń
    Od: fell<m...@g...pl>

    Moja koleżanka jest słuchaczką Policealnego studium.. (dokładnej nazwy nie
    pamiętam) - z tego powodu przysługują jejalimenty z funduszu. kilka semestrów
    temu po ok 2 m-cach uczęszczania przestała chodzić na zajęcia (słuchaczką była
    dalej, lecz liczba opuszczonych godzin spowodowała że była nieklasyfikowana i
    musiała powtarzać rok). Było to chyba 2 lata temu (nie mogę się teraz dowiedzieć
    a czas nagli, dlatego piszę to, co wiem. kilkanaście dni temu przyszło z ZUS'u
    wezwanie o zwrot nienależnie pobranych świadczeń + odsetki (koło 4500 zł).
    Z zaznaczeniem, że odwołanie będzie rozpatrywane w Sądzie Rejonowym. Koleżanka
    utrzymuje się z alimentów matki oraz ZuS'u (za ojca), w tej chwili nie jest w
    stanie tego spłacić, boi się że pójdzie do więzienia. Co można zrobić w takiej
    sytuacji ?
    Najważnijszym pytaniem jest to, czy mimo, że nie chodziła na zajęcia ale była
    słuchaczką - miała prawo do świadczeń (w tym czasie zachorowała na depresję,
    leczyła się psychiatrycznie, przez kilka dni była w szpitalu).

    Będę wdzieczny za radę.
    Michał

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-12-05 06:49:29
    Temat: Re: Zwrot nienależnie pobranych świadczeń
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "fell" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zajęcia (słuchaczką była dalej, lecz liczba opuszczonych godzin
    > spowodowała że była nieklasyfikowana i musiała powtarzać rok).

    Świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego przysługują osobie,
    która spełnia łącznie następujące warunki:
    a) zamieszkuje w Polsce,
    b) ma sądownie ustalone alimenty,
    c) egzekucja alimentów okazała się bezskuteczna całkowicie
    lub częściowo

    *Zaś świadczenia te nie przysługują osobie, która po osiągnięciu*
    *pełnoletności nie kształci się w szkole* i nie jest uznana za osobę
    o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i bądź
    nie posiada orzeczenia traktowanego na równi z orzeczeniem o
    znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, chyba
    że ukończyła 50 lat (kobieta i mężczyzna).

> [...]
    > piszę to, co wiem. kilkanaście dni temu przyszło z ZUS'u wezwanie o
    > zwrot nienależnie pobranych świadczeń + odsetki (koło 4500 zł).

    Przecież była świadoma iż nienależnie pobiera (kradnie?) świadczenie.
    Co roku trzeba wypełniać wniosek o kontynuację świadczenia na rok
    przyszły i we wniosku zawarta jest m.in informacja o obowiązkach
    świadczeniobiorcy:

    "Osoba pobierająca świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego ma
    *obowiązek zawiadamiania ZUS* o każdej zmianie okoliczności
    mających wpływ na prawo i wypłatę świadczeń z Funduszu,
    *np. o zaprzestaniu nauki w szkole przez pełnoletniego uprawnionego*
    , pobieraniu alimentów bezpośrednio od osoby zobowiązanej. Jeżeli
    osoba ta nie zawiadomi ZUS o wystąpieniu okoliczności mających wpływ
    na wypłatę świadczeń z Funduszu, zostanie zobowiązana do zwrotu
    bezpodstawnie pobranych świadczeń wraz z odsetkami, w wysokości
    i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego."

    Ona to co rok podpisywała więc nie ma tu mowy o nieświadomości.
    (na szczęście!)

> [...]
    > Koleżanka utrzymuje się z alimentów matki oraz ZuS'u (za ojca), w tej
    > chwili nie jest w stanie tego spłacić, boi się że pójdzie do więzienia.

    Nie pójdzie jeśli zadeklaruje dobrą wolę, czyli zacznie spłacać
    te wyłudzone z ZUS'u (nam?) pieniądze. Nie muszą to być wielkie
    kwoty (50 zł/m-c). Z tym, że w ten sposób nigdy tego nie spłaci
    gdyż "zjedzą ją" odsetki.

> [...]
    > ale była słuchaczką - miała prawo do świadczeń (w tym czasie
    > zachorowała na depresję, leczyła się psychiatrycznie, przez kilka dni

    Jeśli nie ma zaświadczenia iż kontynuuje naukę w szkole w roku...
    Widocznie tego nie ma i powinna zawiesić pobieranie alimentów
    i udać się do MOPR'u.

    > Będę wdzieczny za radę.

    Heh, nie jestem tego zbyt pewien. :)

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Pewnego dnia nie wytrzymal i uderzyl ową dziewczyne! Zrobił to delikatnie

  • 3. Data: 2003-12-05 06:59:33
    Od: fell<m...@g...pl>

    Czyli osoba nieklasyfikowana jest określana jako niekontynuująca naukę ? Jeśli
    tak nie zawsze jest to jakie są dokładne kryteria odróżniające Osobę
    nieklasyfikowaną od niekontynuującej nauki ? W którym momencie przestaje być
    słuchaczką (później powtarzała ten rok właśnie z powodu niesklasyfikowania z
    kilku przedmiotów)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-12-05 07:04:28
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

> [...]
    > Osobę nieklasyfikowaną od niekontynuującej nauki ? W którym momencie
    > przestaje być słuchaczką (później powtarzała ten rok właśnie z powodu

    Istotne jest czy szkoła traktowała ją jako ucznia
    czy jako "wolnego strzelca"?.
    Jeśli jako ucznia to niech wyda stosowne zaświadczenie.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Pociong też ma tylko dwie klasy - Lech W."

  • 5. Data: 2003-12-08 17:40:41
    Od: "Yonnie" <r...@g...pl>

    Niech wejdzie na drogę sądąwą. Takie roszczenia przedawniają
    się po 10 latach. Przy opieszałości naszych sądów na szansę...

    Yonnie

  • 6. Data: 2003-12-08 17:59:39
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "Yonnie" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:br2d2a$jqo$1@inews.gazeta.pl

    > Niech wejdzie na drogę sądąwą. Takie roszczenia przedawniają
    > się po 10 latach. Przy opieszałości naszych sądów na szansę...

    Mógłbyś podać podstawę prawną przedawniania
    się zadłużenia wobec Funduszu Alimentacyjnego?.

    P.S. Odpowiadaj *pod przyciętymi_niezbędnymi*
    cytatami - http://tinyurl.com/h4dy

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Skrót to najdłuższa droga pomiędzy dwoma punktami."

  • 7. Data: 2003-12-08 22:40:55
    Od: "Yonnie" <r...@g...pl>

    MOGŁABYM, gdyz jestem kobietą...

    <Nienależnie pobrane świadczenia>

    "Należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń ulegają przedawnieniu
    po upływie 5 lat,
    licząc od dnia uprawomocnienia się decyzji ustalającej należność. Bieg
    przedawnienia przerywa
    odroczenie terminu spłacenia należności, rozłożenie jej na raty albo każda
    czynność zmierzająca
    do ściągnięcia należności, jeżeli osoba, która pobrała nienależne
    świadczenie została o niej
    powiadomiona. W takim przypadku należność z tytułu nienależnie pobranego
    świadczenia
    ulega przedawnieniu po upływie 10 lat. W szczególnie uzasadnionych
    przypadkach Zakład
    Ubezpieczeń Społecznych może odstąpić od żądania zwrotu nienależnie
    pobranych świadczeń
    w całości lub w części."

    To z oficjalnych stron ZUSu i dotyczy świadczeń pobieranych z ZUSu,
    koleżanka napisała, że
    "kilkanaście dni temu przyszło z ZUS'u
    wezwanie o zwrot nienależnie pobranych świadczeń + odsetki" stąd moja rada.

    Yonnie

  • 8. Data: 2003-12-09 07:06:26
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "Yonnie" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:br2ul9$o4$1@inews.gazeta.pl

    > MOGŁABYM, gdyz jestem kobietą...

    To Ty wiedziałaś, a ja po nicku nie potrafiłem
    tego wywnioskować. :)

    > <Nienależnie pobrane świadczenia>
    > [....................]

    Bardzo ładnie z tym tylko, że to dotyczy świadczeń
    pieniężnych z *ubezpieczenia społecznego* którymi
    jest - emerytura, renta i zasiłki. Alimenty nie są
    takim świadczeniem i są wypłacane z Funduszu
    Alimentacyjnego, a ZUS jest tylko jego *dysponentem*
    Można prosić o umorzenie gdyż art. 17 ustawy o tym
    funduszu z dnia 18 lipca 1974 r. mówi:

    "Zakład Ubezpieczeń Społecznych może w szczególnie uzasadnionych
    wypadkach umorzyć należności funduszu alimentacyjnego od osób
    zobowiązanych do alimentów oraz od osób, które bezpodstawnie
    pobrały świadczenia z tego funduszu."

    , ale nie licz na przedawnienie.

    Jeśli gdzieś znajdziesz przepis dotyczący *przedawnienia*
    *należnośći z Funduszu Alimentacyjnego* to proszę o link
    do tej rewolucyjnej ustawy gdyż same "wklejki" tekstu
    wyrwanego z szerszego kontekstu mogą brzmieć zachęcająco,
    ale dotyczyć mogą całkiem innego tematu.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    Drobne awarie nie istnieją, jeżeli miała jednak miejsce drobna awaria,