  • 1. Data: 2007-01-17 09:12:43
    Temat: Zrzeczenie sie majątkowych praw autorskich?
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    Czy jest dopuszczalne zrzeczenie się majątkowych praw autorskich (w
    ogole, bez przekazywania ich komukolwiek?)
    IMHO tak, choc moze ktos ma jakas inna koncepcje?

    pozdr
    luck

  • 2. Data: 2007-01-17 09:56:04
    Temat: Re: Zrzeczenie sie majątkowych praw autorskich?
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    kauzyperda napisał(a):
    > Czy jest dopuszczalne zrzeczenie się majątkowych praw autorskich (w
    > ogole, bez przekazywania ich komukolwiek?)
    > IMHO tak, choc moze ktos ma jakas inna koncepcje?

    Wiem ze glupio samemu sobie odpowiadac, ale jesli "zrzekam" autorskiego
    prawa majatkowego do danego utworu, to komu ono przypada?

    --
    pozdr
    luck

  • 3. Data: 2007-01-17 10:53:19
    Od: "m" <l...@w...pl>

    Temu na kogo sie zrzekasz.
    Autorem jesteś nadal i wszelkie prawa intelektualne przysługują tobie. Ale
    kase będzie brac ten na kogo sie zrzekłaś.

  • 4. Data: 2007-01-17 11:31:17
    Od: "J-23" <k...@g...pl>

    > Czy jest dopuszczalne zrzeczenie się majątkowych praw autorskich (w
    > ogole, bez przekazywania ich komukolwiek?)
    > IMHO tak, choc moze ktos ma jakas inna koncepcje?

    Jak nie ma roszczen to nie trzeba sie zrzekac.
    Przekazujesz swoje prace z zaznaczeniem ze nieodplatnie i z prawem
    wielokrotnego uzycia i juz.
    Natomiast prawo autorskie dziela jest niezbywalne.
    Pozdr/J-23

  • 5. Data: 2007-01-17 17:45:26
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    J-23 <k...@g...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):

    > Natomiast prawo autorskie dziela jest niezbywalne.

    Nie pisz tego durnego ogólnika.
    Jedne są zbywalne, inne nie są zbywalne.
    To trzeba rozróżniać, zwłaszcza, jak komuś doradzasz

    R - Miałem się powstrzymać, ale mi się nie udało, bo mało co mnie tak
    irytuje.

    --
    Roman Rumpel GG 9429617 Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 6. Data: 2007-01-17 19:14:42
    Od: "J-23" <k...@g...pl>

    > Nie pisz tego durnego ogólnika.

    co masz na uwadze?

    > Jedne są zbywalne, inne nie są zbywalne.

    w samej rzeczy, tak jest

    > To trzeba rozróżniać, zwłaszcza, jak komuś doradzasz

    rozrozniam, i nie rozumiem o co Ci chodzi

    dalej:

    Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83 USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych
    Art. 16.
    Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią
    nieograniczoną
    w czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy
    z utworem,
    a w szczególności prawo do:
    1) autorstwa utworu,
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do
    udostępniania
    go anonimowo,
    3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego
    wykorzystania,
    4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności,
    5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

    -----------------------
    Znasz inna regulacje w tym zakresie?
    Poniewaz pytanie odnosilo sie do kwestii "autorskich praw majatkowych",
    to pozostaly jeszcze autorskie prawa osobiste - w domysle. Przyklad
    "Bitwa pod Grunwaldem" obraz J.Matejki - czy mozna sobie wyobrazic
    sprzedaz autorstwa tegoz obrazu. I taka byla intencja ustawodawcy ze
    dzielo mozna sprzedac, zas autor jest na zawsze przypisany do swojego
    dziela. Jezeli masz na uwadze zrzeczenie sie tegoz prawa przez tworce,
    to wylacznie nieformalnie.

  • 7. Data: 2007-01-18 11:42:06
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    J-23 napisał(a):
    > Jak nie ma roszczen to nie trzeba sie zrzekac.
    > Przekazujesz swoje prace z zaznaczeniem ze nieodplatnie i z prawem
    > wielokrotnego uzycia i juz.
    > Natomiast prawo autorskie dziela jest niezbywalne.

    Jasne, dzieki za odpowiedzi, ale pogadajmy "oczko wyzej" - taki problem
    teoretyczny - czy mozliwe jest *zrzeczenie* sie _majatkowych_ praw
    autorskich, ale nie przez przeniesienie ich na inna osobe lecz
    "uwolnienie" sie od nich...

    Po namysle wychodzi wiec na to, ze nie, ale...

    --
    pozdr
    luck

  • 8. Data: 2007-01-18 13:25:12
    Od: "J-23" <k...@g...pl>

    > czy mozliwe jest *zrzeczenie* sie _majatkowych_ praw
    > autorskich, ale nie przez przeniesienie ich na inna osobe lecz
    > "uwolnienie" sie od nich...
    >
    > Po namysle wychodzi wiec na to, ze nie, ale...

    Raczej nie ma takiej mozliwosci.

    Kazde dzielo wymaga okreslonych zabiegow dot. zrzeczenia sie autorskich
    pr.maj.
    i wlasciwie personalnie w stosunku do kazdego z zainteresowanych w
    kozystaniu z tegoz.
    Mozna tez np. na stopce w ksiazce umiescic odnosna infor., lub na
    plycie,
    ale dotyczaca jedynie danej ksiazki , czy plyty itp.
    Pewnie nie ma skutku prawnego ogłoszenie takiego komunikatu na anenie
    radiowej, lub w internecie,
    chyba ze dotyczy to audycji radiowej jako takiej, lub jakiegos
    zagadnienia komputerowego itp.

    Dodam ze prawa autorskie majatkowe wygasaja po okreslonym czasie.

  • 9. Data: 2007-01-20 19:51:59
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    > co masz na uwadze?

    To, ze piszesz ogólnie o prawach autorskich, że są nie zbywalne

    > w samej rzeczy, tak jest

    > rozrozniam, i nie rozumiem o co Ci chodzi

    No to jak rozróżniasz, to dawaj wyraz rozróżnieniu, zwłaszcza jak komuś
    doradzasz. Na tej grupie panuje czasem obyczj dzielenia praw na autorskie i
    majątkowe. Nijak nie wynikajacy z czegokolwiek.

  • 10. Data: 2007-01-20 19:57:43
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    kauzyperda <l...@n...pl> dosć niespodziewanie
    napisał(a):
    > czy mozliwe jest *zrzeczenie* sie _majatkowych_
    > praw autorskich, ale nie przez przeniesienie ich na inna osobe lecz
    > "uwolnienie" sie od nich...
    >
    > Po namysle wychodzi wiec na to, ze nie, ale...

    Dlaczego nie, zrzec sie oczywiscie możesz. Pytanie tylko pozostaje o cel i
    skutek takiej czynności.
    Jeśli zrezkasz się praw do kokretnego dzieła i załączysz taka informację do
    każdego egzemplarza dzieła, to Twoje zrezczenie będzie z pewnoscia
    skuteczne, wobec posiadaczy egzemplarzy z takim oświadczeniem.
    Jesli opublikujesz takie oświadczenie i będzie mozna znaleźć dodowdy, ze ta
    publikacja rzeczywisci od Ciebie pochodzi, to to też będzie skuteczne.
    Natomiast w praktyce pzostaje watpliwośc czemu to zrzeczenie ma służyć.
    Jeśli ktoś konkretnie ma być spokojny, że nie będziesz od niego dochodził
    rpszczeń z tytułu korzystania z dzieła - to jemu złóż oswiadczenie, ze
    zrzekasz sie praw.
    Jesli po prostu prawa te Cie nie interesują , to możesz ich nie dochodzić, a
    jeśli chcesz, żeby były swobodnie wykorzystywane, tp trzeba by porównać
    chyba do sytuacji oprogramowania GNU.