  • 11. Data: 2003-03-21 13:20:09
    Temat: Re: Zmiana nazwiska
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "Przemo" <p...@w...pl> schrieb im Newsbeitrag
    news:b5eu5u$595$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Wszystko bardzo fajnie ale ja dalej nie wiem
    > w jaki sposób małzeństwo może zmienić nazwisko z nazwiska męża na nazwisko
    > panieńskie żony a liczyłem , że na Grupie Ktos będzie wiedział .
    > Pozdrawiam
    > Przemo

    Niestety nie mam u siebie z niewiadomych wzgledow posta z Twoim pierwotnym
    pytaniem. Ale z tego co tu piszesz, to moge Ci od razu powiedziec, ze nie ma
    takiej mozliwosci.
    Nie mozna tego zmienic juz w czasie trwania malzenstwa. Mozna bylo
    oswiadczyc wole noszenia przez oboje malzonkow nazwiska panienskiego zony
    bezposrednio po zawarciu malzenstwa, tzn. u tego samego urzednika, ktory
    udzielal slubu, wzgl. przed sporzadzeniem przez urzednika USC zaswiadczenia
    stwierdzajacego brak okolicznosci wylaczajacych zawarcie malzenstwa (gdy
    malzenstwo ma byc zawarte w tzw. formie konkordatowej) - art. 25 § 1 kro.

    pozdr
    Przemek

  • 12. Data: 2003-03-21 13:45:27
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > malzenstwo ma byc zawarte w tzw. formie konkordatowej) - art. 25 § 1 kro.

    Pewny Pan jest, ze nie mozna zmienic nazwiska inaczej, niz w wyniku slubu ?

    Boguslaw

  • 13. Data: 2003-03-21 13:52:13
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    > Pewny Pan jest, ze nie mozna zmienic nazwiska inaczej, niz w wyniku slubu
    ?

    > Boguslaw

    Jest jeszcze ustawa o zmianie imion i nazwisk, ale nie przypominam sobie, by
    byla tam mozliwosc zmiany nazwiska przez malzonkow w trakcie trwania
    malzenstwa na nazwisko drugiego malzonka sprzed malzenstwa. Tam sa
    uregulowane sytuacje gdy nazwisko (imie) jest obcego pochodzenia lub
    obrazliwe. Zmiane nazwiska (imienia) przeprowadza sie w trybie
    administracyjnym, poprzez wniosek o ile dobrze pamietam do starosty o
    wydanie decyzji w sprawie takiej zmiany.
    Nie mam pod reka tej ustawy. Jesli jest gdzies taka mozliwosc, to raczej
    tylko tam.

    pozdrawiam
    Przemek

  • 14. Data: 2003-03-21 14:17:00
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Przemyslaw Lipin <p...@o...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b5f5et$e8h$...@n...onet.pl...
> [...]
    > wydanie decyzji w sprawie takiej zmiany.
    > Nie mam pod reka tej ustawy. Jesli jest gdzies taka mozliwosc, to raczej

    a ja mysle ,ze jest taka możliwośc na drodze adm.wymaga to oczywiscie zgody
    drugiego małzonka o ile nie jest całkowicie ubezwłasnowolniony lub
    porozumienie sie nie napotyka na przeszkody trudne do przezwyciężenia lub
    uzasadnione okolicznosci...
    natomiast dla małżenstw zawartych za granica jest mozliwosc w ciagu 6 m-cy
    na taką zmianę ...

    Sandra

  • 15. Data: 2003-03-21 14:30:16
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    ">
    > Pewny Pan jest, ze nie mozna zmienic nazwiska inaczej, niz w wyniku slubu
    ?

    > Boguslaw

    Znalazlem tekst ustawy. Dokladnie jest w niej, ze zmiana imienia lub
    nazwiska moze nastapic, gdy jest to uzasadnione waznymi wzgledami, w
    szczegolnosci, gdy nazwisko jest obrazliwe lub nie licujace z godnoscia
    czlowieka, gdy brzmienie nazwiska jest niepolskie, gdy ma forme imienia lub
    gdy wnioskodawca chce zmienic nazwisko na takie, ktorego od wielu lat uzywa
    (np. chce swoj pseudonim artystyczny przerobic na nazwisko).
    Poza tym, gdyby zmiana nazwiska w trakcie trwania malzenstwa (jak i po jego
    ustaniu) byla gdzies w innym miejscu jeszcze dopuszczalna, to zbedny bylby
    przepis art. 59 kro o powrocie do poprzedniego nazwiska po ustaniu malzestwa
    przez rozwod (trzymiesieczny termin od uprawnomocnienia sie wyroku
    rozwodowego).
    Wnioskujac a minori ad maius oczywiscie.

    pozdr
    Przemek

  • 16. Data: 2003-03-21 14:33:16
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

> [...]
    > uzasadnione okolicznosci...
    > natomiast dla małżenstw zawartych za granica jest mozliwosc w ciagu 6 m-cy

    Na jakiej podstawie prawnej?

  • 17. Data: 2003-03-21 15:01:02
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Przemyslaw Lipin <p...@o...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b5f82a$kcg$...@n...onet.pl...

    > Na jakiej podstawie prawnej?

    p.a.s.c

    Sandra

  • 18. Data: 2003-03-21 15:06:44
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Sandra <J...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b5f9he$3a7$...@a...dialog.net.pl...

    > Użytkownik Przemyslaw Lipin <p...@o...pl> w wiadomości do grup
    > dyskusyjnych napisał:b5f82a$kcg$...@n...onet.pl...

    > p.a.s.c

    przepraszam to nie to chciałam podać za chwile podam ...

    Sandra

  • 19. Data: 2003-03-21 16:01:17
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Sandra <J...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b5f9s4$hli$...@a...dialog.net.pl...
    > przepraszam to nie to chciałam podać za chwile podam ...

    osoba ubiegajaca sie o zmiane nazwiska w trybie postępowania
    administracyjnego powinna:
    złożyć wniosek do starostwa ,który powinien zawierac imie i nazwisko
    wnioskodawcy,stan cywilny,nazwisko i imie o,które ubiega się .przyczyne
    uzasadniajaca zmiane, jesli wnioskodawca posiada małoletnie dzieci dol.
    zupelne akty urodzenia dzieci ,oswiadczenie drugiego rodzica i jest mozliwe
    ,ze jesli osoba chce zmienic nazwisko na nazwisko od lat używane ma taką
    mozliwość jesli uzasadni to waznymi wzgledami do wniosku nalezy dołaczyc
    .dowód osobisty do wgladu, zupelne akty urodzenia,odpis zupełny małzenstwa,
    akty urodzenia dzieci .
    podst. prawna Dz,U.1963.59.328 z pozn.zmianami oraz Dz.U.64.83.417 o
    zmianie decyduje starosta lub Prezydent miasta

    jest taka możliwość oraz jest możliwość odwołania się od negatywnej decyzji
    w ciągu 14 dni do własciwego samorządowego kolegium odwolawczego wg. miejsca
    zamieszkania wnioskodawcy

    Sandra

  • 20. Data: 2003-03-21 22:42:28
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 21 Mar 2003 17:01:17 +0100), "Sandra"
    <J...@w...pl> był(a) napisał(a):

> [...]
    >złożyć wniosek do starostwa ,który powinien zawierac imie i nazwisko
    >wnioskodawcy,stan cywilny,nazwisko i imie o,które ubiega się .przyczyne

    Czy przyczyną może być polskość imienia i nazwiska (patrz moje), która
    utrudnia kontakty z przedstawicielami krajów niepolskojęzycznych?

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/