  • 1. Data: 2003-03-11 18:38:59
    Temat: Oprogramowanie kupione w Polsce...
    Od: Grzegorz Chwajol <grzes_BEZ_@SPA_MU_lotnisko.net>

    ...i uzywane za granica...

    Witam,

    Moje pytanie dotyczy legalnosci takiego rozwiazania.
    Niedochodowa organizacja dziala jako podmiot prawny za granica.
    Jako, ze pozadane sa polskie wersje oprogramowania - czy legalne jest
    zakupienie tego oprogramowania w Polsce i wywiezienie oraz uzywanie go za
    granica?

    Druga kwestia - OEM - kupuje pamiec + system operacyjny (Windows).
    I to samo pytanie co powyzej - czy mozna tego uzywac na takich samych
    warunkach by byc w zgodzie z licencja?

    Dziekuje i pozdrawiam,
    Grzegorz Chwajol

  • 2. Data: 2003-03-11 21:19:11
    Temat: Re: Oprogramowanie kupione w Polsce...
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Grzegorz Chwajol <grzes_BEZ_@SPA_MU_lotnisko.net> pisze w

    [ciach]
    > czy legalne jest
    > zakupienie tego oprogramowania w Polsce i wywiezienie oraz uzywanie go
    > za granica?

    Powinno byc, przeciez jak kupujesz laptop to nie po to zeby korzystac z
    niego w domu ale w podrozy. Chociaz z drugiej strony slyszalem o przypadku
    (chyba nawet ktos na grupie wspomnial, ale reki sobie nie dam uciac ;) o
    facecie ktory zostal zatrzymany na granicy wlasnie w zwiazku z
    oprogramowaniem zainstalowanym na swoim laptopie (Windows XP), oczywiscie
    zostal przpuszczony ale jakies niejasnosci byly. Co do OEM to tak jak to
    rozumiem, ze OEM jest to licencja ktora pozwala Ci na uzywanie
    oporogramowanie na konkretnym sprzecie (najczesciej zapisy dotycza plyty
    glownej) to chyba nie ma znaczenia gdzie znajduje sie ten komputer.

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 3. Data: 2003-03-11 21:40:57
    Od: Grzegorz Chwajol <grzes_BEZ_@SPA_MU_lotnisko__.net__>

    huski <h...@p...onet.pl> wrote in

    > Powinno byc, przeciez jak kupujesz laptop to nie po to zeby korzystac
    > z niego w domu ale w podrozy.

    Tu pewnie tak.
    W moim pytaniu troszke o inna sytuacje mi chodzi, mianowicie to podmiot
    zarejestrowany za granica kupuje w Polsce oprogramowanie.
    Czyli w druga strone - to tak jakbym ja pojechal np. do Niemiec i tam kupil
    niemieckojezycznego Widowsa. I teraz, czy sprowadzenie go i uzywanie w mojej
    polskiej firmie jest legalne czy nie?
    _Zaplacilem_ wiec dlaczego nie? Ale wlasnie - czy nie czaja sie jakies kruczki?
    Chocby przewoz przez granice...?

    Dzieki i pozdrawiam,
    Grzegorz Chwajol

  • 4. Data: 2003-03-11 23:05:56
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    > Czyli w druga strone - to tak jakbym ja pojechal np. do Niemiec i tam
    > kupil niemieckojezycznego Widowsa. I teraz, czy sprowadzenie go i
    > uzywanie w mojej polskiej firmie jest legalne czy nie?

    Moim zdaniem w przypadku OEM wszytsko jest OK bo OEM jest przypisane do
    konkretnych podzespolow. A tak wogole to to o czym mowisz jest powszechnie
    praktykowane. Przeciez zakupu programu moge dokonac przez internet, wiele
    firm oferuje oprogramowanie w wersjach trial dzialajcych najczesciej przez
    30 dni a pozniej oferuje klientowi zakupu. Przeciez setek z tych programow
    nie mozesz kupic w Polsce, bo ich po prostu nie ma i droga zakupu przez
    internet jest czesto jedyna mozliwoscia dla takich firm zeby sprzedac sobie
    swopje produkty. Moim zdaniem wiec to o czym mowisz jest legalne, poniewaz
    w przypadku gdby bylo nielegalne zakup programow przez internet nie mial by
    w Polsce prawnej racji bytu. Tak mi sie wydaje.

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 5. Data: 2003-03-11 23:20:33
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Grzegorz Chwajol wrote:

> [...]
    >polskiej firmie jest legalne czy nie?
    >_Zaplacilem_ wiec dlaczego nie? Ale wlasnie - czy nie czaja sie jakies

    O miejscu używania decydować może zapis w licencji programu:

    Art. 67, p.1
    'Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu
    na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem
    zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.'

    Natomiast jeżeli licencja na ten temat nic nie mówi, stosuje
    się Art. 66 ustawy:

    Art. 66.
    'Umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu w okresie
    pięciu lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca
    ma swoją siedzibę, chyba że w umowie postanowiono inaczej.'

    ZTCW polskie prawo jest w tym zakresie takie samo jak obowiązujące
    w krajach Unii.

    O imporcie mówi Art. 51 p.2 (który straci moc z dniem uzyskania
    przez RP członkostwa w Unii).

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 6. Data: 2003-03-12 07:59:20
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kachna.pl" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    [....]
    > O imporcie mówi Art. 51 p.2 (który straci moc z dniem uzyskania
    > przez RP członkostwa w Unii).
    >
    > Kasia :)

    _Jeśli_ uzyska członkostwo...

    Gadasz jak Pani minister w tv ;P

    Alek

  • 7. Data: 2003-03-12 08:59:42
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Alek wrote:

    >Użytkownik "kachna.pl" <k...@p...onet.pl> napisał

    >_Jeśli_ uzyska członkostwo...

    Własnie _to_ napisałam.

    Zdanie typu:
    'Z chwilą wejścia do głębokiej kałuży przemoczę buty'
    nie oznacza, _że wejdę_ do kałuży (nie określa nawet
    prawdopodobieństwa wejścia) i jest równoważne implikacji:
    'jeżeli wejdę do głębokiej kałuży, to przemoczę buty' ;)

    >Gadasz jak Pani minister w tv ;P

    A Ty jak Pan poseł w Sejmie ;P

  • 8. Data: 2003-03-12 18:17:26
    Od: Pawel 'Marvel' Tkaczyk <p...@n...midea.pl>

    Grzegorz Chwajol wrote:
> [...]
    > Jako, ze pozadane sa polskie wersje oprogramowania - czy legalne jest
    > zakupienie tego oprogramowania w Polsce i wywiezienie oraz uzywanie go za

    IMO bez problemu. Trzeba tylko uważnie przeczytać licencję - to tam będą
    ograniczenia. W samym prawie nie ma. Tak samo jest z zagranicznym softem
    kupowanym w Polsce - niektóre nie mogą być używane u nas (warunek
    zawarty w licencji), reszta bez problemu...

    --
    Paweł Tkaczyk, MIDEA http://www.midea.pl [firmowa]
    p.tkaczyk [at] midea.pl http://void.midea.pl [prywatna]