  • 1. Data: 2003-05-28 16:25:45
    Temat: Załącznik do umowy
    Od: "Mrls" <m...@p...onet.pl>

    Szanowni Grupowicze,

    Czy jeżeli coś stanowi załącznik do umowy napisanej w dwóch egzemplarzach
    (po jednym dla strony) to obie strony powinny posiadać również załącznik
    albo jego kopię?
    Czy może wzmianka o załączniku nie wymaga jego posiadania, gdy jest on na
    przykład złożony u jednej ze stron?

    Dzięki za pomoc

    Marcin

    --
    ...Collect my thoughts together
    I have to hold my head...

  • 2. Data: 2003-05-28 18:21:52
    Temat: Re: Załącznik do umowy
    Od: "Jacek Baraniecki" <j...@w...pl>

> [...]
    | albo jego kopię?
    | Czy może wzmianka o załączniku nie wymaga jego posiadania, gdy jest on na

    Załącznik jest integralną częścią umowy i musi być dołączony do każdego jej
    egzemplarza. Co więcej , musi być on podpisany przez obie strony umowy.

    Pozdrawiam
    Jacek Baraniecki

  • 3. Data: 2003-05-28 22:23:15
    Od: "Mrls" <m...@p...onet.pl>

    a skąd takie rozumowanie jeśli można wiedzieć??

    p.s. dziękuję za odpowiedź

  • 4. Data: 2003-05-28 22:45:50
    Od: "weronika " <w...@N...gazeta.pl>

    Mrls <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > a skąd takie rozumowanie jeśli można wiedzieć??
    >
    > p.s. dziękuję za odpowiedź

    Bo załącznik należy traktować jak jedno z postanowień umowy. Ma taką moc.
    w.

  • 5. Data: 2003-05-29 11:46:03
    Od: "Jacek Baraniecki" <j...@w...pl>

    | jej | > egzemplarza. Co więcej , musi być on podpisany przez obie strony
    umowy.

    Załącznik jest to po prostu fragment umowy wyodrębniony z niej z powodów
    technicznych lub organizacyjnych, np wtedy, gdy jego rozmiar lub objętość
    jest znacznie większy/a niż sama umowa i/lub gdy jego treść jest b
    specjalistyczna i jest opracowywana przez inną osobę. Często właśnie w
    załączniku następuje merytoryczne określenie przedmiotu umowy.
    Przykłady:
    - projekt budynku jako załącznik do umowy o roboty budowlane
    - plan nieruchomości jako załącznik do umowy najmu
    - tekst utworu literackiego jako załącznik do umowy o sprzedaż praw
    autorskich tegoż utworu
    - wykaz obowiązków pracownika jako załącznik do umowy o pracę
    - ogólne warunki ubezpieczenia jako załącznik do umowy ubezpieczenia
    - wykaz taryf i stawek dostawcy ciepła/prądu jako załącznik do umowy o
    dostawę tychże mediów.

    Widać więc, że brak załącznika może uniemożliwić wyegzekwowanie postanowień
    umowy.

    Pozdrawiam
    Jacek Baraniecki

  • 6. Data: 2003-05-29 16:18:17
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Jacek Baraniecki wrote:
    > Widać więc, że brak załącznika może uniemożliwić wyegzekwowanie postanowień
    > umowy.

    No może, ale dla tego aby udowodnić, że obowiązuje wystarczy przecież,
    że istnieje choć jeden egzemplarz podpisany przez wszystkie strony.
    Każda nie musi mieć swojego, tak jak nie musi mieć kopii umowy.

    KG

  • 7. Data: 2003-05-29 16:55:52
    Od: "Jacek Baraniecki" <j...@w...pl>

    ...............wystarczy przecież,
    | że istnieje choć jeden egzemplarz podpisany przez wszystkie strony.
    | Każda nie musi mieć swojego, tak jak nie musi mieć kopii umowy.

    Myślę że posiadanie kompletnej umowy ( a więc z załacznikami) leży w
    interesie każdej ze stron , po to , by mieć się czym wykazac np w
    postępowaniu dowodowym przed sądem. Nie jesteś w stanie zmusić przed sądem
    drugiej strony by okazała "swój" ( i jedyny istniejący) egzemplarz
    załącznika. Jeżeli tylko będzie to leżało w ich interesie , to bezczelnie
    powiedzą że ich egzemplarz "też" zaginął i nic im nie zrobisz.

    Oprócz tego , posiadanie kompletnej umowy jest wymagane przez niektóre
    instytucje kontrolujące np US

    Pozdr
    Jacek Baraniecki

  • 8. Data: 2003-05-30 23:37:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 May 2003, Jacek Baraniecki wrote:
    >+ Myślę że posiadanie kompletnej umowy ( a więc z załacznikami) leży w
    >+ interesie każdej ze stron ,

    To się zgadza. Ale ja pytanie odczytałem tak: jest umowa z zapisem
    że istnieje w 'n' (np. 3) egzemplarzach; czy z tego można wyciągnąć
    wniosek że załączniki *muszą* również istnieć w 'n' egzemplarzach,
    czy zależy to tylko od dbałości o interesy stron umowy ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-06-01 22:02:31
    Od: "Jacek Baraniecki" <j...@w...pl>

    wiadomości

> [...]
    | wniosek że załączniki *muszą* również istnieć w 'n' egzemplarzach,
    | czy zależy to tylko od dbałości o interesy stron umowy ?

    Jestem zdania, że załączniki też muszą być gdyż stanowią one część umowy.
    Czy uznałbyś za kompletną umowę, z której np wyrwano 2 strony ? Przecież
    często jest tak, że w załącznikach zawarte są istotne informacje ( patrz
    wczesniejsza korespondencja w tym wątku ) których brak czyni umowę
    nieczytelną lub niemożliwą do zrealizowania.
    Twoje pytanie jest zbyt zgeneralizowane i taka też będzie odpowiedź :
    Wszytko zależy od konkretnej umowy i sytuacji. Na pewno brak załączników
    powoduje , że umowa jest niekompletna czyli wadliwa ( tak jak wadliwa może
    być także z innych powodów) . W pewnych sytuacjach może to stanowić
    przesłankę np do żądania uznania umowy za nieważną lub też odmowy spełnienia
    świadczenia wynikajacego z takiej umowy. Takie sprawy często kończą się w
    sądzie.

    Pozdrawiam
    Jacek Baraniecki