  • 1. Data: 2004-02-03 15:57:41
    Temat: Zakup działki z użytkownikiem.
    Od: "Mario" <s...@p...internetdsl.pl>

    Witam,

    Mogę kupić działkę budowlaną po atrakcyjnej cenie. Na tej działce stoi stary
    domek będący własnością innej osoby niż właściciel działki. Ta osoba mieszka
    na tej działce i w tym domku. Nie płaci za prąd i wodę wskutek czego media
    te zostały odcięte.
    Jakie byłyby moje obowiązki względem osoby tam zamieszkującej?
    Jaki akt prawny to określa?

    Mariusz

  • 2. Data: 2004-02-03 16:11:03
    Temat: Re: Zakup działki z użytkownikiem.
    Od: "MG" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > te zostały odcięte.
    > Jakie byłyby moje obowiązki względem osoby tam zamieszkującej?

    Ten domek nie jest własnością tej osoby tylko właściciela działki, gdyż
    zgodnie z zasadą obowiązującą w prawie cywilnym (prawo rzeczowe) - superficies
    solo cedit, co oznacza tyle, że wszystko, co jest na danym gruncie, podziela
    jego los.

    Moim zdaniem, jeżeli z tym człowiekiem, który zajmuje domek, właściciel nie ma
    zawiązaniej żadnej umowy (np. najmu, dzierżawy czy też chociażby użytkowania),
    można domagać się aby teren ten opuścił.

  • 3. Data: 2004-02-03 17:23:20
    Od: "Adam" <a...@y...pl>

> [...]
    superficies
    > solo cedit, co oznacza tyle, że wszystko, co jest na danym gruncie,

    no nie zawsze. Nieruchomość może stanowić odrębny przedmiot własności.

  • 4. Data: 2004-02-03 17:36:05
    Od: "MG" <t...@p...onet.pl>

    > no nie zawsze. Nieruchomość może stanowić odrębny przedmiot własności.

    Nie - nie może, z wyjątkiem zdaje się odrębnej własności lokali. Natomiast co
    do stosunku: grunt a budynek, to ten ostatni stanowi zgodnie z art. 47 - 48 kc
    część składową gruntu, a jako taka nie może stanowić odrębnego przedmiotu
    własności.

    Pozdrawiam

    MG

  • 5. Data: 2004-02-03 18:51:00
    Od: "mithos" <mithos@op[NoSPAM].pl>

> [...]
    48 kc
    > część składową gruntu, a jako taka nie może stanowić odrębnego przedmiotu

    http://www.hetman.com.pl/wiedza/wiedziec66.php - zasada superficies solo
    cedit i wyjatki od tej zasady

    pozdrawiam
    --
    mithos@op[NOSPAM].pl
    GG : 3442873

  • 6. Data: 2004-02-03 20:44:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MG" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Mieszkający tam człowiek może być właścicielem odrębnego lokalu. Być może
    ma jakąś służebność w stosunku do nieruchomości, jak choćby jakieś
    dożywotnie prawo zamieszkiwania. W każdym razie w pierwszej kolejności
    należy sprawdzić księgi wieczyste. Jeśli nie ma tam żadnej wzmianki o
    jakiś obcych prawach, to teoretycznie gość nie ma prawa tam mieszkać.

    Nie zmienia to postaci rzeczy, że taki lokator potrafi napsuć sporo krwi.
    Cóż z tego, ze nie ma prawa tam mieszkać, jak mieszka. Należało by się po
    prostu zastanowić na ile cena gruntu jest atrakcyjna i dla czego jest ona
    tak atrakcyjna.