  • 421. Data: 2024-04-22 10:05:32
    Temat: Re: Zakonnica orzecznikiem ZUS i ginekologiem [Rybnik - 100+ dni prosto z Das Onet]
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 22.04.2024 o 09:10, Kviat pisze:

    > Albo, że zróżnicowanie ludzi jest tak małe, że taka klasyfikacja nie ma
    > sensu.

    Patrząc na te przytoczone rasy wilków i zróżnicowanie morfologiczne
    jednych i drugich, to przyznasz, że morfologicznie są większe różnice
    między ludźmi.
    https://wilkipedia.fandom.com/pl/wiki/Kategoria:Rasy

    Wilki czymś tam się morfologiczne między sobą różnią i czymś znaczącym w
    DNA? Dlatego jest podział na rasy?

    Ludzie czymś tam się morfologicznie między sobą różnią, ale w DNA już
    tego tak wyraźnie nie widać jak u wilków? Dlatego nie ma podziału na rasy?

    Różnice w DNA są wymierne? Można porównać zróżnicowanie DNA wilków i ludzi?

    Robert

  • 422. Data: 2024-04-22 11:22:49
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sat, 20 Apr 2024 08:55:52 +0200, Shrek napisał(a):

    > Czyli nauka może się mylić:P Ważne stwierdzenie.

    Nie sposób zaprzeczyć, że jedynym źródłem pewnej i niezmiennej wiedzy,
    oprócz oczywiście Biblii, jest tłiter.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    https://sites.google.com/view/gtracz

  • 423. Data: 2024-04-22 14:57:11
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Patrząc na te przytoczone rasy wilków i zróżnicowanie morfologiczne
    > jednych i drugich, to przyznasz, że morfologicznie są większe różnice
> [...]

    Nie przyznam.
    Nie widziałem zbyt wiele wilków w swoim życiu.
    A po zdjęciach z internetu, to tak samo jakbym wyciągał wnioski na temat
    wiedzy o świecie patrząc przez okno.

    > Wilki czymś tam się morfologiczne między sobą różnią i czymś znaczącym w
    > DNA? Dlatego jest podział na rasy?

    Nie wiem. Znajdź jakie między nimi są różnice w DNA i zapodaj.

    > Ludzie czymś tam się morfologicznie między sobą różnią, ale w DNA już
    > tego tak wyraźnie nie widać jak u wilków? Dlatego nie ma podziału na rasy?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Typologia_antropologic
    zna

    "Ich zdaniem różnice genetyczne międzygrupowe uzasadniające podział na
    rasy muszą wynosić 20-30%. U człowieka spośród 3 miliardów par zasad
    tylko kilkaset warunkuje intensywność pigmentacji skóry i morfologię
    twarzy."

    I to w 1987 roku...

    > Różnice w DNA są wymierne? Można porównać zróżnicowanie DNA wilków i ludzi?

    Pewnie można.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 424. Data: 2024-04-22 15:11:41
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Patrząc na te przytoczone rasy wilków i zróżnicowanie morfologiczne
    > jednych i drugich, to przyznasz, że morfologicznie są większe różnice
> [...]

    I jeszcze jedno. Jeśli mój sąsiad jest ode mnie niższy o głowę, ma
    odstające uszy, wyłupiaste oczy i czarne włosy w nosie, to znaczy, że
    jest innej rasy niż ja?

    Bo wygląda na to, że się bardziej różni ode mnie, niż te wilki na
    zdjęciach między sobą.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 425. Data: 2024-04-22 18:02:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 21 Apr 2024 23:07:56 +0200, Shrek wrote:

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Typologia_antropologic
    zna

    > W 1999 69% antropologów w Stanach Zjednoczonych odrzucało pojęcie rasy,
    > w Polsce w 2001 odrzucało to pojęcie 25% antropologów fizycznych,
    > jednakże w badaniach ankietowych, na podstawie których zebrano te dane,
    > wśród amerykańskich antropologów _tylko_46%_ udzieliło w ogóle
    > odpowiedzi na to pytanie, gdy w Polsce 94% ogółu respondentów[2].
    >
    > W tych 69% jest "drobna" manipulacja - nie 69% odrzuciło koncepcję rasy
    > a 69% z 46% czyli 32% - czyli podobnie jak w Polsce - szeroki naukowy
> [...]

    Taa ... a odrzucali z powodów naukowych, czy politycznych?

    Bo z jednej strony rozumiem - kolor włosów nic nie znaczy,
    kolor oczu nic nie znaczy, to czemu kolor skóry miałby coś znaczyć,
    a z drugiej to jednak rzuca się w oczy, jest jakis "dominujący",
    no i towarzyszy mu pare dodatkowych cech, już może nie tak wyraźnych

> [...]
    > albo człowiek jest jakimś ewenementem którego klasyfikacja jest zupełnie
    > inna niż reszt stworzeń albo jest to zwykła cenzura.

    Ale czy te rasy psów to nie są setki lat hodowli i selekcji?
    Bo mieszają się bezproblemowo.

    W dodatku można się spotkać z opisami "cech charakteru" różnych ras,
    ale nie wiem ile w tym prawdy ... no, labradory lubią pływać,
    choc ktos pisał o konstrukcji nosa ...

    J.

  • 426. Data: 2024-04-22 18:04:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 21 Apr 2024 22:48:40 +0200, Kviat wrote:

    > A innych życie polega na atakowaniu.
    > Może nie musieliby walczyć, gdyby nie byli atakowani?
    > Chyba mają prawo się bronić? Czy nie?
    >
    > Kiedyś kobiety walczyły o prawa.
    > Oczywiście część z nich chciała "normalnie żyć" i miała to w dupie,
    > część twierdziła, że te walczące robią im krecią robotę, bo chcą
    > "normalnie żyć"...
    > No i wywalczyły.
    > Dzisiaj nikt normalny nie twierdzi, że kobiety nie powinny mieć prawa głosu.

    Talibowie, Saudyjczycy?

    No i "nie twierdzi", czy "nie wolno mu głośno powiedzieć" ? :-)

    J.

  • 427. Data: 2024-04-22 21:30:25
    Temat: Re: Zakonnica orzecznikiem ZUS i ginekologiem
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > To nie znaczy nic.

    Dokładnie - może na Europie istnieją niebieskie mrówki. Nie możesz
    udowodnić że nie. Ale to nic nie znaczy.

    > Trochę to ciągle "1".

    Bliżej zera:P

    > Agnostyk nie wierzy. Agnostyk nie wie.

    Istnienie bądź nieistnienie boga to kwestia wiary nie wiedzy. Bo jak sam
    zauważyłeś nie da się udowodnić jego istnienia bądź nie. Więc z puktu
    widzenia nauki, każdy jest agnostykiem. Jeśli jakimś cudem nauka
    udowodniłaby istnienie boga... to przestałby być bogiem:P

    > Koncept jest stary i mało orygionalny, ale to nie znaczy, że nieaktualny
    > i nie da się go bezpośrednio zastosować. To tak jak z tą Biblią, należy
    > wyjść poza proste analogie i uogólnienia. Przecież to nie chodzi o
    > jakiegos dziadka w skafandrze :)

    Bez skafandra:P Biblia to po prostu książka fantasy. Na dodatek kiepska:P

    > Pewnie tak. I nietrzeźwo :)

    Racja. Nietrzeźwo również, a może zwłaszcza;)

    > Jakie?

    Że jest kiepskim lekarzem.

    > Dlaczego katolicki psychiatra miałby to niby potraktować jako np.
    > objawienia a nie objawy?

    Bo takie są dogmaty jego wiary.

    > Sądzisz, że ta pani uważa, że np. samochody
    > napędza jakaś bardzie bezposrednia manifestacja woli boskiej?

    Nie sądzę. Ale już o objawieniach czy opętaniach to wiara katolicka ma
    długą historę.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 428. Data: 2024-04-22 21:30:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > 0>0? :)

    Ziobry w to nie mieszajmy:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 429. Data: 2024-04-22 21:42:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    zna

    > Ćwierć wieku temu nauka była o ćwierć wieku do tyłu.
    > No i?

    No i ty się powołujesz na te 69% które w istocie jest 32%.

    > Stwierdzenie, że rasy ludzi istnieją też nie było trudne.

    No właśnie.

    > Uzasadnienie tego w oparciu o naukę okazało się trudniejsze.

    Jest banalnie proste - czym różni się pod względem klasyfikacji
    gatunkowej od psów?

    > Albo, że zróżnicowanie ludzi jest tak małe, że taka klasyfikacja nie ma
    > sensu.

    Bo ja wiem - szympansy zwyczajne różnią się w 6% DNA od ludzi.
    Poszczególne gatunki szympansów jeszcze mniej. A wiesz że DNA psów jest
    mniej zróżnicowane między rasami niż u ludzi?

    " zależności od branych pod uwagę cech, różnice genetyczne w 2-6
    porównywanych regionach, odpowiadają za 80 proc. zróżnicowania
    charakterystyki fizycznej psów. Badacze twierdzą, że owe 2-6 regionów
    mogą odpowiadać też i za inne cechy różnicujące rasy psów, których w
    analizie nie wzięto pod uwagę lub nie dostrzeżono.

    "To inaczej niż u człowieka - powiedział Science Bustamante - gdzie
    zróżnicowanie fizyczne jest bardziej rozproszone w genomie i może
    obejmować setki lub tysiące takich regionów." "

    > A jak widzisz brunetkę i blondynkę, to odróżnisz je po rasie?
    > Albo niską brzydką i wysoką ładną? Gdybyś nie podzielił na rasy, to nie
    > dałbyś rady odróżnić?

    Jak widzę murzynkę blondynkę to wiem że jest farbowana:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 430. Data: 2024-04-22 22:08:06
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 22.04.2024 o 18:02, J.F pisze:

    > Taa ... a odrzucali z powodów naukowych, czy politycznych?

    Tego nie wiemy (choć możemy się domyślać). Powody tych co nie udzielili
    odpowiedzi na pytanie jest poniekąd jasne.

    Ogólnie to nie wiem skąd pomysł, że rasy ludzkie muszą się jakoś
    diametralnie różnić w DNA - Kviatek pisze o co najmniej 20%. W związku z
    tym szympanse różniące się o 6% nie powinny być oddzielnym gatunkiem ani
    nawet rasą człowieka - on po prostu powinny być ludźmi;) A rasy psów
    różnią się w DNA jeszcze mniej niż rasy ludzi. Ponadto w obliczeniach
    procentu różnic dna prawodpodobnie pomijamy to, że spora część genów
    jest prawie identyczna u wszystkich eukariotów. Skoro Kvit twierdzi, że
    podział na rasy jest uzasadniony przy 30% różnicy w DNA, to by znaczyło
    że wszystkie eukarioty a nie tylko naczelne są jednym garunkiem i rasą.
    A i po odczytaniu genomu człowieka okazało się że genów jest... 5 razy
    mniej niż zakadano, a powołuje się on kategorycznie na twierdzenia
    sprzed tego odkrycia.

    > Ale czy te rasy psów to nie są setki lat hodowli i selekcji?

    Tak. Ale to bez znaczenia czy to proces naturalny czy sztuczny. Rasy
    występują też u wilków na przykład. I w zasadzie w większości gatunków.
    To że najlepiej w świadomości ludzkiej występują akurat rasy czy odmiany
    zwierząt i rowślin hodowlanych wynika z tego, że psa widział każdy a
    odmiany aligatora czy gekona mało kogo interesują.

    > Bo mieszają się bezproblemowo.

    Tak jak ludzie;)

    --
    Shrek