  • 1. Data: 2002-09-10 22:43:41
    Temat: Zabrali mi prawo rękojmii, a serwis mnie oszukał
    Od: "Andrzej Nowak" <a...@w...pl>

    Kupiłem aparat cyfrowy HP Photosmart 612 w firmie "SL Computer" w
    Olsztynie. Aparat zepsuł się w ciągu 2 tygodni. Poszedłem do sprzedawcy
    oddać aparat na gwarancji. Sprzedawca powiedział mi że swrwisem zajmuje się
    inna firma komputerowa "Etos" w Olsztynie. Faktycznie firma ta wysłała
    aparat na gwarancji do Warszawy. Po 10 dniach dostałem aparat. Okazało się
    jednak że jest to używany aparat.Teraz serwis HP twierdzi, że mają prawo dać
    mi w zamian inny aparat, nie koniecznie mój, byle sprawny. W praktyce
    dostałem nieco zniszczony już porysowany sprzęt. Podobno zgodziłem się na to
    akceptując ich kartę gwarancyjną.
    Mówi o tym punkt 3 gwarancji.
    " Gwarant zobowiązuje się do bezpłatnego usunięcia ujawnionych w okresie
    gwarancyjnym wad materiału i wykonania zgodnie z zasadami zawartymi w
    niniejszej Karcie Gwarancyjnej poprzez naprawę lub wymianę na urządzenie
    wolne od wad. O sposobie usunięcia wady decyduje Gwarant."

    I tu moje pierwsze pytanie. Faktycznie zgodziłem się na to nie podpisując
    niczego i czy Gwarant może tak zrobić jak zrobił.

    Jednakże okazało się iż aparat który dostałem był zupełnie niesprawny.
    Pomyślałem sobie że czas skorzystać z rękojmi. Poszedłem więc do sprzedawcy.
    Sprzedawca ( Sl Computer ) stwierdził iż aparat o tym numerze seryjnym nie
    został sprzedany przez niego. Dlatego też nie przysługuje mi u niego
    rękojmia.

    I tu drugie pytanie. Tak łatwo można kogoś pozbawić tak ważnego prawa jak
    prawo rękojmi ? Ktoś musiał tu zawinić. No przecież nie ja.

    Aparat pojechał po raz drugi do Warszawy na gwarancji. Dostałem znowu
    używany. Było to 2 tygodnie temu. Dziś znowu się zepsuł. Objawy podobne do
    poprzednich. Co mam robić ?....
    Dbam bardzo o ten sprzęt i doskonale wiem że nie jestem winien temu iż się
    psuje. Poza tym mam wielu znajomych którzymają cyfraki i nie mają z nimi
    problemów - a robią z nimi różne rzeczy.

  • 2. Data: 2002-09-11 04:37:59
    Od: "Scorpion" <w...@w...pl>

    Mam pytanko :

    Co to jest rekojma ? Bardzo czesto ta nazwa sie przewija.

    --
    Scorpion
    wuky(at)wp.pl

  • 3. Data: 2002-09-11 07:19:10
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    Sugeruję zadzwonić do PIH.

    Z taką sytuację bowiem nie miałem do czynienia.

    Grzegorz

  • 4. Data: 2002-09-11 07:35:04
    Od: "Bax" <b...@n...pl>

    Użytkownik "Andrzej Nowak" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    (...)

> [...]
    znowu
    > używany. Było to 2 tygodnie temu. Dziś znowu się zepsuł. Objawy

    Czy jeśli po 2 naprawie znowu się zapsuje, nie można żądać zwrotu
    gotówki?
    Wogóle ta historia nadaje się do prasy. Szczerze współczuję :-(((.

    Pozdrawiam,
    Krzysztof

  • 5. Data: 2002-09-11 07:49:46
    Od: "Andrzej Nowak" <a...@w...pl>

    Czyli tylko jż PIH zostaje ?
    Mówią że zwrot gotówki po 5 naprawach :)
    Ale jak ich znam to coś wymyślą jeszcze.

  • 6. Data: 2002-09-11 08:00:11
    Od: "Bax" <b...@n...pl>

    > Czyli tylko jż PIH zostaje ?
    > Mówią że zwrot gotówki po 5 naprawach :)
    > Ale jak ich znam to coś wymyślą jeszcze.

    Znalazłem cos takiego:
    http://www.siedlce.um.gov.pl/um/rzecz_kons/porady.ht

    Wynika z tego, ze pomimo wymianu towaru na inny egzemplarz przysluguje
    CI nadal rejkojmia i mozliwosc zadania zwrotu gotowki.

    Pozdrawiam,
    Krzysztof

  • 7. Data: 2002-09-11 08:42:45
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    > Czyli tylko jż PIH zostaje ?
    > Mówią że zwrot gotówki po 5 naprawach :)
    > Ale jak ich znam to coś wymyślą jeszcze.

    Chodziło mi o to, że może udzielą Ci porady. Jest to instytucja, która na
    codzien rozpatruje wiele podobnych spraw i pewnie słyszeli już o takich
    przypadkach.

    Grzegorz

  • 8. Data: 2002-09-11 08:45:41
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    przepraszam za niepełną odpowiedź

    jeżeli chodzi o te 5 napraw, to tylko w przypadku dalszych reklamacji na
    zasadach gwarancji;

    W twoim przypadku, wymieniając twój aparat na "nowy" w ramach gwarancji,
    twoja reklamacja została przez nich rozpatrzona pozytywnie. Więc kolejną
    wadę możesz reklamować na zasadach, jakie sobie wybierzesz - tzn. za zas.
    rękojmi, lub gwarancji. Oczywiście polecam rękojmię.

    Grzegorz

  • 9. Data: 2002-09-11 09:08:47
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Andrzej Nowak <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > I tu drugie pytanie. Tak łatwo można kogoś pozbawić tak ważnego prawa jak
    > prawo rękojmi ? Ktoś musiał tu zawinić. No przecież nie ja.

    1. Na szczęście, gwarant nie określił expressis verbis, że nie gwarantuje w
    razie stwierdzenia wady wymiany rzeczy na nową. Co prawda przepisy prawa
    cywilnego nie regulują dokładnie tej kwestii, ale Sąd Najwyższy w wyroku z
    27. 08. 1970 r. (II CR 340/70, publ. OSNC 1971/5/92) stwierdził "przy czym w
    razie wątpliwości poczytuje się (art. 577 § 1 k.c.), że gwarant jest
    obwiązany do usunięcia wad fizycznych rzeczy lub do dostarczenia NOWEJ
    rrzeczy".

    2. Jeśli przyjąłeś dokument gwarancyjny do domniemywa się, że w sposób
    dorozumiany go zaakceptowałeś i została między Tobą a gwarantem zawiązana
    umowa gwarancji.

    3. Inną kwestią są klauzule niedozwolone, które zawsze można podważać -
    jednakże zacytowany przez Ciebie punkt regulaminu nie wygląda mi na sprzeczny
    z prawem. Należy niestety pamiętać, że prawo cywilne nie reguluje minimalnych
    wymagań umowy gwarancyjnej, w odóżnieniu od regulowania minimów rękojmi.

    4. Skorzystanie z gwarancji wyłącza możliwość korzystania z rękojmi CO DO
    WADY, KTÓRA BYŁA ZGŁASZANA W RAMACH GWARANCJI - nie wyłącza możliwości
    skorzystania z rękojmi w przypadku ujawnienia się innych wad.
    Tu mam pewną wątpliwość czy to działa także w razie wymiany rzeczy na nową.
    Można jednak sądzić, że gdyby w tym wypadku wyłączyć możliwość stosowania
    rekojmi to pozbawiono by tak na prawdę doniosłości prawnej art. 579 k.c.
    Warto przywołać tu tez prof. Łętowską, która twierdzi m.in.
    "Jeśli nabywca otrzymuje rzecz po naprawie gwarancyjnej, która okazuje
    się nieskuteczna, to wprost może zgłosić istniejącą wadę w ramach rękojmi z
    roszczeniem o obniżkę ceny lub odstępując od umowy. Istnienie wady - czy to
    nowej czy nie usuniętej skutecznie - uzasadnia bowiem rękojmię."
    Niestety, tu padają tylko słowa o sytuacji po bezskutecznej naprawie.

    5. Nie musisz koniecznie zgłaszać się do PIHu. W każdym powiecie powinien być
    Rzecznik Praw Konsumenta, który może wspomóc Twoje działania.

    Mam nadzieję, że wyjaśniłem nieco w tym zakresie.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 10. Data: 2002-09-11 09:42:45
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Bax wrote:

> [...]
    >
    > Wynika z tego, ze pomimo wymianu towaru na inny egzemplarz przysluguje
    > CI nadal rejkojmia i mozliwosc zadania zwrotu gotowki.

    Mam pytanie dotyczace dzialow CENY i OPAKOWANIE z podanego linku.
    Kupuje w samoobslugowym hipermarkecie od dluzszego czasu i na wielu
    artykulach nie ma zadnych
    cen. Sa nieraz metki na polkach, a nieraz ich nie ma i obsluga radzi
    korzystac z czytnika,
    ktory bywa zepsuty.
    Wczoraj kupilem drobne artykuly i w gablocie byla cena 4 zl, a policzono
    mi 6,99 zl
    na opakowaniu nie bylo oczywiscie zadnej ceny.
    Reklamacje pozniej uzwgledniono, ale ile osob zapomni i straci te 5-10
    zl na zawyzonym rachunku.

    Inna hurtownia, nigdy nie udostepnia zadnego opakowania, zadnych
    woreczkow.
    Teoretycznie to hurtownia i opakowania zbiorcze, ale i tak polowa
    klientow kupuje detal, mieso, kielbase, itd.
    i trzeba to wrzucac z koszyczka do samochodu, bez opakowania.

    Zatem prawa konsumentow/klientow to niestety jedynie teoria.