  • 1. Data: 2004-02-05 19:37:00
    Temat: ZUS - zaswiadczenie
    Od: Mietek<m...@e...pl>

    Witam wszystkich.

    W celu ustalenia kapitalu poczatkowego wymagane sa dokumenty z
    zakladu o zarobkach z zakladu pracy. W latach 70-tych pracowalem w
    duzym zakladzie pracy, ktory pomimo ze istnieje to to nie przechowuje
    juz dokumentacji z tamtych lat. Na moja prosbe o te dokumenty
    przyslali mi pismo ze minal okres jaki musieli je przechowywac i
    dokumenty zostaly zniszczone.

    Wiem ze mozna zaliczyc jednak te lata pracy do okresow skladkowych
    i wynagrodzenia za te lata na podstawie ksiazeczki ubezpieczeniowej.
    Z tym ze w mojej ksiazeczce mam wpisana tylko kwote srednich
    miesiacznych zarobkow za okres 1975-79 (tzn. w tabeli za konkretnie
    wskazany datami okres od-do widnieje jedna kwota, pod
    pozycjż "srednie miesieczne zarobki" , nie mam natomiast wpisu o
    zarobku za caly dany rok, i to jest wlasnie problem.

    Szukalem duzo na necie i pytalem z ZUS i dowiedzialem sie ze moge
    wystapic do ZUS o zaliczenie mi tych lat i tych wynagrodzen na
    podstawie tych wpisow. I tutaj mam pytania:

    Czy z tym wnioskiem mam wystapic teraz i potem dopiero majac
    decyzje pozytywna przekazac ja razem z innymi dok. pracodawcy aby
    wypelnil formularz i przeslal do ZUS, -bo tak mi sie wydaje ale
    prosilbym o potwierdzenie
    Jak napisac taki wniosek, moze ktos ma wzor? Bo na necie nie
    znalazlem.

    Przeszukalem archiwum grupy i jedyne co znalazlem to, ze kiedys
    (pare miesiecy temu) byl post na podobny temat i doradzono
    piszacemu wlasnie o zlozenie wniosku do zus.

    Mieczyslaw Libera

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-02-06 17:13:51
    Temat: Re: ZUS - zaswiadczenie
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Mietek" <m...@e...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > decyzje pozytywna przekazac ja razem z innymi dok. pracodawcy aby
    > wypelnil formularz i przeslal do ZUS, -bo tak mi sie wydaje ale

    Są 2 możliwości:

    1). Z takim wnioskiem można wystąpić już teraz bez składania pozostałych
    dokumentów do ustalenia kapitału początkowego, załączając kserokopię
    legitymacji ubezpieczeniowej (oryginał jest zbyt cenny i należy go
    pieczołowicie strzec).

    2). Można również taki wniosek dołączyć do wniosku o ustalenie kapitału
    początkowego, dołączając oryginał legitymacji ubezpieczeniowej (lub
    kserokopię potwierdzoną notarialnie).

    > Jak napisac taki wniosek, moze ktos ma wzor? Bo na necie nie
    > znalazlem.

    Może być coś w tym stylu:

    Uprzejmie proszę o ustalenie moich wynagrodzeń w firmie
    ....................... uzyskanych w latach ................... na
    podstawie wpisów w legitymacji ubezpieczeniowej seria .... nr
    Uprzejmie informuję, że dokumentacja płacowa z tego okresu została
    zniszczona.
    W załączeniu przesyłam pismo (kserokopię) otrzymane z firmy

    (podpis własnoręczny)

    Załączniki:
    1. Legitymacja ubezpieczeniowa
    seria ..... nr .................
    2. Pismo z firmy ...................

  • 3. Data: 2004-02-06 20:12:18
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Uzupełnię jeszcze swoją wypowiedź.

    Jeżeli ZUS odmówi przyjęcia wpisów w legitymacji ubezpieczeniowej jako
    dokumentacji wynagrodzenia,
    pozostaje jeszcze zwrócenie się do byłego pracodawcy z prośbą o wystawienie
    ZUS Rp-7 na podstawie dokumentacji zastępczej z akt osobowych (umowy o
    pracę, pisma dotyczące podwyżek lub awansów, przyznania nagrody i innych
    stałych dodatków, ekwiwalentów itp.). Niestety, w tych zaświadczeniach nie
    zostaną uwzględnione zmienne składniki wynagrodzenia (np. premie).

    Dokumentacja płacowa z lat 70-tych w majestacie prawa mogła zostać
    zniszczona, ale akta osobowe pracownika są przechowywane przez okres 50 lat
    od ustania zatrudnienia.

    wa

  • 4. Data: 2004-02-06 21:21:27
    Od: Mietek<m...@e...pl>

> [...]
    zostać
    > zniszczona, ale akta osobowe pracownika są przechowywane przez

    Obecnie pracuje w innym zakladzie pracy. Tak wiec z tego co napisales
    wynika ze wystepujac do bylego zakladu o wystawienie ZUS Rp-7 na
    podstawie dokumentacji zastepczej, pozniej na podstawie tego
    zaswiadczenia jest wypelniane ZUS Rp-6 (okresy skladkowe i
    nieskladkowe) ??

    Czy ten zaklad moze odmowic wystawienia mi takiego ZUS Rp-7 ?

  • 5. Data: 2004-02-06 21:57:33
    Od: Mietek<m...@e...pl>

> [...]
    zostać
    > zniszczona, ale akta osobowe pracownika są przechowywane przez

    Czy jest jakas podstawa prawna z ktorej wynika ten 50 -letni
    obowiazek przechowywania akt osobowych pracownikow ?
    Jakas ustawa, rosporzadzenie ?

  • 6. Data: 2004-02-06 23:08:28
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    > Czy jest jakas podstawa prawna z ktorej wynika ten 50 -letni
    > obowiazek przechowywania akt osobowych pracownikow ?
    > Jakas ustawa, rosporzadzenie ?

    Witam,

    Poprzedni zakład odmówił wystawienia zaświadczenia ZUS Rp-7, ponieważ nie
    posiada już dokumentacji płacowej, której okres przechowywania do około 1990
    r. wynosił tylko 12 lat.

    Ale z całą pewnością zakład ten posiada akta osobowe pracowników zwolnionych
    w latach 70-tych. Akta osobowe zawierają kwestionariusz osobowy oraz umowy o
    pracę, przeszeregowania, zmiany stanowiska, pochwały, przyznane nagrody,
    świadectwo pracy itp. Niestety, nie zawierają dokumentacji płacowej.
    Wydanie duplikatu świadectwa pracy nie powinno być dla tego zakładu
    problemem (chyba że akta zaginęły).

    Nie znam aktu prawnego regulującego okres przechowywania akt osobowych
    (będzie to jakaś ustawa dotycząca archiwów i przechowywania akt), ale okres
    przechowywania wynosi 50 lat od zwolnienia pracownika.

    A może wystarczyłyby tylko potwierdzone kopie umowy o pracę, pism w sprawie
    podwyżek itp., co byłoby łatwiejsze w wykonaniu dla poprzedniego zakładu
    pracy.
    Do ustalenia emerytury lub renty ZUS akceptował takie dokumenty, ale przy
    ustalaniu kapitału początkowego są nieco inne zasady.

    wa

  • 7. Data: 2004-02-06 23:37:07
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

> [...]
    > nieskladkowe) ??
    >
    > Czy ten zaklad moze odmowic wystawienia mi takiego ZUS Rp-7 ?

    Jeżeli były zakład pracy posiada akta osobowe, to powinien sporządzić ZUS
    Rp-7 lub przynajmniej wydać potwierdzone kserokopie umów o pracę, pism o
    podwyżce lub obniżeniu wynagrodzenia, przyznaniu dodatku funkcyjnego itp.,
    na podstawie których można wyliczyć wynagrodzenie w poszczególnych latach
    (bez zmiennych składników np. premii). Powinien również wydać duplikat
    świadectwa pracy, jeżeli zaginęło.

    Załącznik ZUS Rp-6 jest to wykaz okresów podlegania ubezpieczeniom
    społecznym i ewentualnych przerw w podleganiu tym ubezpieczeniom, czyli
    zatrudnienia w poszczególnych zakładach pracy, służby wojskowej, studiów
    wyższych i innych okresów, które kwalifikowane są jako okresy składkowe
    (kiedy była opłacana składka na ubezpieczenie zdrowotne) i nieskładkowe (np.
    urlop wychowawczy, zwolnienia lekarskie od 15.11.1991 r.)
    Okresy składkowe i nieskładkowe można ustalić na podstawie świadectw pracy,
    które są dokumentem wystarczającym pod warunkiem, że są prawidłowo
    wypełnione.

    Jeżeli kapitał początkowy będzie ustalany na podstawie ostatnich 10 lat, np.
    z lat 1989-1998, w ostatnich 20 latach (przed 1999 r., tj. 1979-1998), , to
    zaświadczenie ZUS Rp-7 z lat 70-tych nie jest potrzebne, wystarczy
    świadectwo pracy.

    Komplet ZUS Rp-7 byłby potrzebny przy ustalaniu kapitału początkowego z 20
    lat wybranych z całego okresu zatrudnienia przed 1999 r.

    Jeżeli coś niejasno przedstawiłam, uzupełnię po zadaniu konkretnego pytania.

    wa

  • 8. Data: 2004-02-07 19:45:55
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "waczek" <w...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    (np.
    > urlop wychowawczy, zwolnienia lekarskie od 15.11.1991 r.).

    Przepraszam, ale do tej wypowiedzi zakradł się błąd, wobec czego prostuję.

    Okresy składkowe to okresy, w których do 31.12.1998 r. były opłacane składki
    na ubezpieczenia społeczne, a od 01.01.1999 r. składki na ubezpieczenia
    emerytalne i rentowe.

    wa