  • 1. Data: 2004-02-05 19:01:11
    Temat: prawo budowlane - czepliwy sąsiad i granica działki
    Od: "Docia" <h...@i...pl>

    Witam,

    wygląda na to że będę mieć problem a nie wiem jak to ugryźć.
    Sprawa wygląda tak: była sobie rodzina która dom i swoją działkę podzieliła
    na dwie połowy (dla synów). Tak też się stało w związku z czym obie działki
    zostały sopniowo zagospodarowane. I tak: dom mieszkalny obu synów stoi na
    granicy, synI dobudował pokój który jest bez okna i stoi w granicy syn II
    zbudował kuchnie która stoi w granicy i jest od jej strony bez okna, stodoła
    która już była została podzielona na pół.

    Dom wybudowany został przed II wojną światową
    podziału domu dokonano potem około roku 1950.
    Poniżej schemat podziału.

    W chwili obacnej spadkobiercy syna II straszą spadkobierców synaI że oddadzą
    sprawę do sądu bo "pokój" stoi w ich działce.

    Jak się do tego zabrać aby jakoś to uporządkować, żeby nie drżec o to że
    musza na coś wyrazić zgodę (np. remont dachu nadomu) i mieć pewność że
    spadkobiercy synaII się odczepią bo nie będa mieli podstaw. Ich ciągłę
    nękanie tyranizuje moją mamę która tam mieszka.
    Jak w takiej sytuacji można sprawdzić czy dom nie stoi na czyjejś działce
    skoro wszystkie kamienie graniczne w zasadzie na dużej odległości są po
    prostu pod budynkami.
    Co sprawdzić, kto powinien się na tym znać - bo mi ręce opadły jak wielka
    może być złośliwość i zawiść ludzka :(
    Sprawa toczy się w maleńkiej miejscowości ciężko znaleźć mi jakąś
    kompetentną osobę.

    Jeśli ktoś może mi jakoś pomóc byłabym bardzo wdzięczna.

    Dorota

    ----------- |

    | dom | ___________ | stodoła |
    | synII | | kuchenka | |
    | | | |

    ------
    | dom | pokój | |

    | syn I |__________| |stodoła |
    | | |

    -----------

  • 2. Data: 2004-02-06 08:01:31
    Od: Jacy <j...@p...com>

    Możana wykorzystać instytucję zasiedzenia. 20lat w dobrej wierze i 30 w
    zŁej wierze. Operację przeprowadza się w sądzie i nie jest chyba bardzo
    droga. Podstawa to Kodeks Cywilny - poczytaj.

    Granicę pokaże i pomoże rozwiązać problem geodeta na prywatne zlecenie.
    Książka telf. "firmy geodezyjne" lub "geodeci uprawnieni" z rejonu
    zamieszkania. Najczęściej w mieście powiatowym
    Wazne o jaka szerokosc chodzi (dokladnosci geodezyjne tez sa ograniczone).

    Dla sądu bedzie miało znaczenie że jak budowano owe kuchnie itp. to nikt
    nie protestowal i byla akceptacja obu stron. Wartosc gruntu zajetego bod
    np. kuchnie jest niewspolmiernie niska w porownaniu z wartoscia budynku
    -Kodeks Cywilny.

    Moja rada:
    Niech oddadza sprawe do sadu lub sami wynajma geodete. Ty czekaj jak
    mozesz wytrzymac nerwowo ;-)
    Zaplaca, pewnie przegraja a ty bedziesz miala spokoj.
    Na 100 % sąd nie nakarze rozbiorki. Gdyby byly jakies okolicznosci o
    ktorych tutaj nie wiemy to w najgorszym przypadku nakaze zaplate za
    zajety grunt (grosze za te kilka metkw na wsi).

    To tak w skrocie

    Jacek

  • 3. Data: 2004-02-10 10:42:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Feb 2004, Docia wrote:
    [...]

    w Kwestii Formalnej:

    >+ |
    >+ | dom | ___________ | stodoła |
    >+ | synII | | kuchenka | |

    ...nie dałoby się posyłać takich rysunków Ascii-art :) zrobionych
    w fontach FIXED (Courier na przykład) ?
    Przecież rysunek jest "rozjechany"...

    pozdrowienia, Gotfryd