  • 1. Data: 2006-08-23 18:47:08
    Temat: ZUS - Przedawnienie - Jak to jest...
    Od: "Antek" <a...@w...pl>

    Witam,

    Jestem tutaj nowy więc na początku chciałem się przywitać.

    w latach 1999 do marca 2001 prowadzilem dzialalnosc gospodarcza. Jak już
    "upadałem" to na koncu nie zaplacilem chyba ze 4lub 5 calych skladek
    zusowskich.
    W tym tygodniu przyszlo do mnie pismo ze ZUS ze mam zaplacic zaleglosci ze
    sporymi odsetkami.

    Słyszałem że przedawnienie następuje po 5 i 10 latach. Moze mi ktoś
    dokładnie wytłumaczyć jak jest w moim przypadku ?? I czy po
    okresieprzedawnienia nie będą mogli mi już przysłać komornika po pieniądze
    ??

    Aktualnie prowadzę działalność od roku w innym mieście i tutaj narazie płacę
    składki. Czy to ma jakieś znaczenie w przedawniueniu ze mam aktualnie
    działalność

    Proszę o odpowiedź,

    Antoś

  • 2. Data: 2006-08-23 18:57:37
    Temat: Re: ZUS - Przedawnienie - Jak to jest...
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "Antek" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Słyszałem że przedawnienie następuje po 5 i 10 latach. Moze mi
    > ktoś dokładnie wytłumaczyć jak jest w moim przypadku ??

    Musisz byc gotowy na 10 lat. Nie powinno tak byc, bo ta zmiana
    nastapila w roku 2003 i nie powinna dzialac wstecz (nie ma jakichs
    konkretnych przepisow przejsciowych). Ale w ramach uroku PL - 10
    lat. Wiadomo - potrzeby budzetu. Nie slyszalem o nikim komu by sie
    chcialo to zaskarzac do TK czy ETS. W przypadku prawa karnego cos
    podobnego zostalo zaskarzone i wyrok TK byl "niekorzystny".

    > I czy po okresieprzedawnienia nie będą mogli mi już przysłać
    > komornika po pieniądze ??

    Przyslac pewnie beda mogli poborce skarbowego. Tyle ze Ty go
    bedziesz mogl odeslac. Wiec powstaje pytanie czy w ogole bedzie mu
    sie chcialo chodzic. :-)

    > Aktualnie prowadzę działalność od roku w innym mieście i tutaj
    > narazie płacę składki. Czy to ma jakieś znaczenie w
    > przedawniueniu ze mam aktualnie działalność

    Jako 1-os dg? Nie ma znaczenia dla ewentualnego przedawnienia, ale
    podobnie nie ma znaczenia, ze w innym miescie. Jestes
    (prawdopodobnie) na tym samym NIP-ie i REGON-ie oraz PESEL-u. Sa w
    stanie namierzyc Twoj rachunke bankowy, o ile im podales jakis, a
    raczej tak.

    Pamietaj tez, ze dla przypadu rachunkow "firmowych" nie ma kwoty
    wolnej od zajecia. No i pamietaj, ze ile im nie wplacisz - prawie
    tyle samo zmarnuja. ;-)

    marekz

  • 3. Data: 2006-08-24 11:01:52
    Od: marg <m...@m...pl>

    Antek napisał(a):

    > Słyszałem że przedawnienie następuje po 5 i 10 latach. Moze mi ktoś
    > dokładnie wytłumaczyć jak jest w moim przypadku ?? I czy po
    > okresieprzedawnienia nie będą mogli mi już przysłać komornika po pieniądze

    Przedawnienie 5 lat - jeśli Tobie ZUS wisi kasę (np miałeś nadpłatę i o
    niej nie wiedziałeś, ZUS ma niby obowiązek informowania Cię o tym, ale
    nigdy tego nie robi, chyba że sam wystąpisz o ustalenie salda konta).
    Przedawnienie to dotyczy wypłat gotówkowych, a nie zaliczania na poczet
    bieżących zaległości. tego możesz dochodzić znacznie później (taka
    niedorobiona ustawa ;) )

    Przedawnienie 10 lat - jesli Ty ZUSowi wisisz kasę (to taka równość
    wobec prawa ;) )

    Jeśli coś mogę doradzić - wystąp do ZUSu o ustalenie salda konta za 1999
    -2001. Może znajdzie się coś, o czym nie poinformowali, a można jeszcze
    zaliczyć na poczet zaległości.
    Marg

    --
    >**< Suma inteligencji na planecie jest stała, liczba ludności rośnie.
    Aksjomat Cole'a >**<