  • 1. Data: 2005-09-25 20:25:54
    Temat: ZACHOWEK - droga ugodowa a sadowa ??
    Od: "Zachowek - droga ugodowa a sadowa ??" <s...@p...onet.pl>

    Witam.

    Sytuacja wyglada mniej wiecej tak, juz prawie rok czasu minal od smierci mojej
    babci. Miala ona syna i corke.

    W testamencie jako spadkobierce majatku ustalona zostala wnuczka zmarlej (corka
    jej corki).

    W/g tego co sie orientuje dla syna i corki zmarlej przypada 50% tego co sie
    posiada w linie dziedziczenia.

    Czyli syn powinien dostac 25% wartosci majatku ? Czy tak moze byc?

    Problem (pewnie jak czesto niestety bywa..) lezy w tym ze wnuczka, osoba ktora
    dostala majatek w spadku w przeciagu roku nie uregulowala zaobowiazujaych jej
    zaleznosci. Przeklada sprawe na pozniej. A wiadomo, ze czas dziala tylko na jej
    korzysc.

    Do spadku nalezalo glownie mieszkanie oraz garaz. Z tego co sie orientuje
    wnuczka odpowiada tylko finansowo, wiec moze sprzedac mieszkanie, ale nie musi..

    Jakie sa metody postepowania jezeli nadal nie bedzie rekacji.

    Nalezy wystosowac oficjalne pismo do osoby, ktora otrzymala spadek? Do kogo
    nalezy wycena majtku? Bo ona tu tez na prawde gra swoja role.

    Czy dalsze postepowanie to droga sadowa? Jakie sa mozliwe jej zakonczenia? Kto
    to egzekwuje?

    Czy aby napisac pismo warto sie udac do radcy prawnego, czy mozna zrobic to we
    wlasnym zakresie ??

    Prosilbym i pomoc i porade jak sie zachowac. Z gory dziekuje za wszelka pomoc.

  • 2. Data: 2005-09-26 17:18:13
    Temat: Re: ZACHOWEK - droga ugodowa a sadowa ??
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Zachowek - droga ugodowa a sadowa ?? napisał(a):
    > Nalezy wystosowac oficjalne pismo do osoby, ktora otrzymala spadek?

    nie zaszkodzi

    > Do kogo
    > nalezy wycena majtku? Bo ona tu tez na prawde gra swoja role.

    w razie sporu co do wartości majątku, a więc i wysokości zachowku,
    udowodnić wartość musi powód

    > Czy dalsze postepowanie to droga sadowa? Jakie sa mozliwe jej zakonczenia? Kto
    > to egzekwuje?

    wyrok, komornik...

    > Czy aby napisac pismo warto sie udac do radcy prawnego, czy mozna zrobic to we
    > wlasnym zakresie ??

    napisać we własnym
    określić co składa się na majątek i jaka jest tego wartość, obliczyć
    odpowiednią część i zażądać zapłaty
    ewentualny pozew może brzmieć podobnie

    KG

  • 3. Data: 2005-09-26 21:50:28
    Od: "Dariusz Młyński" <m...@p...pl>

> [...]
    zaobowiazujaych jej
    > zaleznosci. Przeklada sprawe na pozniej. A wiadomo, ze czas dziala

    A może należaloby uszanować wolę zmarłej ? Jeżeli chciałaby aby syn
    dostal 25% to by to napisała w testamencie.
    Jeżeli napisała testament tp znaczy, że nie chciała by nastąpiło
    dziedziczenie według tego co napisałeś wyżej.

  • 4. Data: 2005-09-26 21:56:01
    Od: "bleser" <s...@p...onet.pl>

    zawsze pojawiaja sie takie glosy... jakby zmarla nie chciala obdarowac zstepnych
    to by ich wydziedziczyla albo wyraznie o tym napisala w testamencie..

    PRzed smiercia chorowala i nie wiadomo czy ten testament byl do konca tym co
    chciala przekazac, ale o to spierac sie raczej nikt nie zamierza.

    Sytuacja obdarowanej rowniez bardzo sie zmienila od chwili napisania testamentu.

    Uwazam ze dla zstepnego, ktorego spotkalo dodatkowo wiele niemilych sytuacji ze
    strony "rodziny" nalezy sie skorzystanie z przyslugujacego mu "zabezpieczeniu".

    Tym bardziej ze juz od wielu lat byla nieformalna mowa o podziale.

    Prosilbym jedynie o odpowiedzi na moje pytania, za jedna juz bardzo dziekuje.
    Nie mam zadnych rozterek moralnych, a panstwo nie znajac sytuacji rowniez nie
    mozecie byc obiektywni.

    Z gory dziekuje raz jeszcze.

  • 5. Data: 2005-09-28 09:48:48
    Od: "bleser" <s...@p...onet.pl>

    Moglbys mi napisac co trzeba zawrzec w takim pismie ? JAk ono ma mniej wiecej
    wygladac, moze sa jakies schematy w internecie... z reszta sam bede dalej szukal.

    Na pewno jest sens zeby jeszcze raz upominac sie droga prywatna, bo wiem ze
    takie odpowiedzi wymijajace moga trwac dluuugo, a 2 lata syzbko mina i po
    sprawie, oni graja na czas - dla nich jest sprzymierzencem, o ile mozna to tak
    nazwac.

    Moge zarzadac termin splaty i sam podac przyblizona wartosc majatku ?

  • 6. Data: 2005-09-28 15:22:15
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    bleser napisał(a):
    > Moge zarzadac termin splaty i sam podac przyblizona wartosc majatku ?

    Właśnie to należałoby zrobić (zażądaj zapłaty określonej kwoty w jakimś
    terminie), wysłać za potwierdzeniem odbioru, odczekać do upływu terminu
    i wnosić pozew do sądu.
    Poczekaj do marca, wpis będzie niższy ;)

    KG

  • 7. Data: 2005-09-28 17:41:30
    Od: "bleser" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > i wnosić pozew do sądu.
    > Poczekaj do marca, wpis będzie niższy ;)

    Dzieki za rade, ale o jaki wpis ci chodzi?

  • 8. Data: 2005-09-28 18:05:53
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    bleser napisał(a):
    > Dzieki za rade, ale o jaki wpis ci chodzi?

    sądowy, od pozwu

    KG

  • 9. Data: 2005-09-28 20:02:23
    Od: "bleser" <s...@p...onet.pl>

    TO sie wylicza % czy ustalona kwota jest?? Moglbys mi podac te wartosci?

  • 10. Data: 2005-09-28 22:10:11
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    bleser napisał(a):
    > TO sie wylicza % czy ustalona kwota jest?? Moglbys mi podac te wartosci?

    Przy takim roszczeniu procentowo.
    Wysokość w tej chwili określa rozporządzenie w sprawie określenia
    wysokości wpisów w sprawach cywilnych, a od marca wpis stosunkowy
    wynosił będzie 5%.

    KG