  • 1. Data: 2007-07-16 13:42:25
    Temat: Wyrok sądu - jak przekazać na inną osobę?
    Od: "Funkcyjny" <f...@o...pl>

    Osoba A posiada wyrok sądu z klauzulą wykonalności zasądzający jej należność
    od pewnej firmy. Czy osoba ta może:

    1. Upoważnić inną osobę do przeprowadzenia egzekucji komorniczej w jej imieniu?
    Jeśli tak, to w jaki sposób? (upoważnienie pisemne? notarialne?)

    2. Przekazać ten wyrok na w całości na inną osobę? Czy w tym przypadku płaci się
    podatek od czynności cywilnoprawnych? Jeśli tak, to czy od całej kwoty długu,
    czy np. od kwoty, za jaką dług został sprzedany?

    Jakimi dokumentami powinien legitymować się nowy nabywca tego wyroku - czy
    trzeba prosić sąd o nadanie nowej klauzuli wykonalności?

    Z góry dzięki za odpowiedź!

  • 2. Data: 2007-07-17 01:16:53
    Temat: Re: Wyrok sądu - jak przekazać na inną osobę?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Funkcyjny wrote:

> [...]
    >
    > 1. Upoważnić inną osobę do przeprowadzenia egzekucji komorniczej w jej imieniu?
    > Jeśli tak, to w jaki sposób? (upoważnienie pisemne? notarialne?)

    Egzekucją komorniczą zajmuje się komornik sądowy.

    Ale oczywiście wyszukiwanie majątku dłużnika i pilnowanie komornika
    możesz zlecić firmie windykacyjnej...

    > 2. Przekazać ten wyrok na w całości na inną osobę? Czy w tym przypadku płaci się
    > podatek od czynności cywilnoprawnych? Jeśli tak, to czy od całej kwoty długu,
    > czy np. od kwoty, za jaką dług został sprzedany?

    A po co? Skoro jest już tytuł egzekucyjny, to większość roboty jest już
    wykonana. Chyba że dłużnik całkowicie niewypłacalny - ale kto to wtedy
    kupi i za ile?

  • 3. Data: 2007-07-17 08:19:54
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Funkcyjny" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Jakimi dokumentami powinien legitymować się nowy nabywca tego wyroku - czy
    > trzeba prosić sąd o nadanie nowej klauzuli wykonalności?

    witam

    ja bym zrobił tak:
    1) jeżeli chcesz, aby ktoś fachowy zajął się prowadzenie postepowania
    egzekucyjnego przed komornikiem, to ustanów pełnomocnika w osobie adwokata;
    może też być firma windykacyjna, ale ona robi to samo, czasami nawet za
    większe pieniądze, chyba że znajdziesz jakąs firmę jednoosobową, to wtedy
    koszty są mniejsze;
    wówczas taka osoba może podjąć różne czynności dyscyplinujące dłużnika -
    wyjawienie majątku (tu składa się stosowny wniosek do sądu właściwości
    ogólnej dłużnika), itp.; dłużnik pod przysięgą składa raport ze swojego
    majątku; także wierzyciel, jeżeli ma wiedzę i dowody, może podnosić przed
    sądem fakty dotyczące majątku dłużnika, na którego wtedy spadnie ciężar
    wykazania, że to jednak nie jest jego majątek;
    2) jeżeli jednak chcesz sprzedać wierzytelność, wówczas mozesz to zrobić w
    każdym czasie; podatek wynosi od czynności sprzedaży 1% wartości sprzedaży,
    ale najlepiej zapytaj się w Urzędzie Skarbowym, w którym będziesz ten
    podatek płacił - chyba że to nie ty będziesz kupującym, gdyż to na nim
    spoczywa obowiązek zapłatry tego podatku;
    po sprzedaży nabywca może w trybie art.788kpc wnosić do sądu, który wydał
    tytuł egzekucyjny w sprawie, o sporządzenie klauzuli wykonalności na jego
    rzecz; do wniosku musi załączyc umowę nabycia wierzytelności (oryginał);

    chyba dostatecznie naświetliłem sytuację

    pzdr
    krzysiek

  • 4. Data: 2007-07-17 08:46:58
    Od: "Funkcyjny" <f...@o...pl>

> [...]
    > może też być firma windykacyjna, ale ona robi to samo, czasami nawet za
    > większe pieniądze, chyba że znajdziesz jakąs firmę jednoosobową, to wtedy

    Czy nie jest tak, że przed sądem pełnomocnikiem może być tylko adwokat, radca
    prawny, lub rodzina mocodawcy?

> [...]
    > sądem fakty dotyczące majątku dłużnika, na którego wtedy spadnie ciężar
    > wykazania, że to jednak nie jest jego majątek;

    Ponawiam pytanie: czy z treści artykułu 87 kpc wynika, że pełnomocnikiem nie
    musi być adwokat, a na przykład mój kolega, z którym zawrę umowę zlecenia?

    > 2) jeżeli jednak chcesz sprzedać wierzytelność, wówczas mozesz to zrobić w
    > każdym czasie; podatek wynosi od czynności sprzedaży 1% wartości sprzedaży,

    1% czy 2%? Wartość sprzedaży to kwota za którą sprzedaję, czy kwota, która
    jest do wyegzekwowania?

    > ale najlepiej zapytaj się w Urzędzie Skarbowym, w którym będziesz ten
    > podatek płacił - chyba że to nie ty będziesz kupującym, gdyż to na nim
    > spoczywa obowiązek zapłatry tego podatku;

    A czy obowiązek nie jest solidarny?

    Funkcyjny

  • 5. Data: 2007-07-17 09:10:08
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > musi być adwokat, a na przykład mój kolega, z którym zawrę umowę zlecenia?

    > 1% czy 2%? Wartość sprzedaży to kwota za którą sprzedaję, czy kwota,

    prawdą jest, że przed sądem pełnomocnikiem może być adwokat, radca prawny
    lub też członek najbliższej rodziny - twój syn, twoj ojciec, matka, brat,
    siostra; nikt inny nie może cię reprezentować; ale mozesz skorzystać z
    pomocy prawnika, nie adwokata, z tymze wtedy on sporzadza tylko pisma, a ty
    je musisz podpisac; wybierz opcje dla ciebie wygodniejszą;
    do podatku podaje się wartość sprzedaży - wartość, na którą strony się
    umówiły; może ona być zatem odmienna od wartości egzekwowanej;
    co do wielkości podatku - 1% - tak wynika z ustawy o podatku od czynności
    cywilnoprawnych;
    obowiązek podatkowy ciąży na kupującym - art.4 ustawy; lecz obowiązek
    zapłaty tego podatku ciąży na obu stronach juz - art.5 ustawy - tu masz
    rację

    pzdr
    krzysiek

  • 6. Data: 2007-07-17 13:32:15
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Funkcyjny pisze:

    > Jakimi dokumentami powinien legitymować się nowy nabywca tego wyroku - czy
    > trzeba prosić sąd o nadanie nowej klauzuli wykonalności?

    Art. 788 kpc.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 7. Data: 2007-07-17 13:39:36
    Od: "Funkcyjny" <f...@o...pl>

    > Art. 788 kpc.

    Fakt zbycia praw do takiego wyroku może być udowodniony dokumentem prywatnym z
    notarialnie uwierzytelnionymi podpisami. Czy umowa tego typu (cesji
    wierzytelności) może być podpisana wyłącznie przez zbywcę (ja, XXX, przekazuję
    na rzecz YYY... i podpis tylko XXX), czy też obie strony muszą się podpisać?

    Funkcyjny

  • 8. Data: 2007-07-17 13:43:34
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Funkcyjny pisze:

> [...]
    > na rzecz YYY... i podpis tylko XXX), czy też obie strony muszą się podpisać?

    Ty weź przeczytaj wskazany przepis jeszcze raz i pomyśl.

  • 9. Data: 2007-07-17 13:48:14
    Od: "Funkcyjny" <f...@o...pl>

    > Ty weź przeczytaj wskazany przepis jeszcze raz i pomyśl.

    Ale w nim nie ma odpowiedzi czy cesja wierzytelności to może być oświadczenie
    zbywcy (Ja, XXX, przekazuję wierzytelność na... i podpis), czy wymagane są
    podpisy obu stron (Ja, XXX, przekazuję, a ja, YYY, przyjmuję wierzytelność... i
    podpisy obu stron).

    Funkcyjny

  • 10. Data: 2007-07-17 14:13:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Funkcyjny pisze:

> [...]
    > podpisy obu stron (Ja, XXX, przekazuję, a ja, YYY, przyjmuję wierzytelność... i

    Umowa składa się z oświadczeń woli dwóch stron, to chyba oczywiste ??
    Ktoś miał kiedykolwiek wątpliwości?
    Przepis mówi co masz przedstawić sądowi by dostać klauzule wykonalności.
    Nabywca nie przedstawi nie dostanie.