  • 21. Data: 2009-07-14 22:05:22
    Temat: Re: Wynajem mieszkania - wypadek losowy
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kuba pisze:

    > Co do zasady dłużnik odpowiada za niedbalstwo, i z przeciwieństwa - nie
    > odpowiada jeśli nie dopuścił się niedbalstwa. Jednakże zasada ta może
    > być zmodyfikowana umową stron, m. in. w ten sposób, że dłużnik może
    > przyjąć na siebie surowszą odpowiedzialność. Np. strony mogą w umowie
    > zapisać, że dłużnik będzie odpowiadał za zniszczenie mieszkania, wynikłe
    > z jakichkolwiek przyczyn, w tym z siły wyższej.

    Z drugiej strony w takiej sytuacji IMHO można podważać taki zapis umowy
    z uwagi na rażące naruszenie zasad współżycia społecznego oraz
    wykorzystanie czyjejś nieświadomości.

    Pytanie na marginesie: jak wygląda ubezpieczanie lokalu oraz "murów"
    przez wynajmującego?

  • 22. Data: 2009-07-14 22:05:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    r...@m...com pisze:

    > A jak udowodnić że zwarcie?

    Powołać się na opinię strażaków.

  • 23. Data: 2009-07-14 22:46:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Wystarczy pójść do innego pokoju, albo przez parę minut rozwieszać
    > pranie. Nie nazwałbym "niedbalstwem" jeśli ktoś nie stoi obok kuchenki i
    > nie patrzy się w kółko na nią jak się gotuje zupa.
    > Tym bardziej, jeśli mieszkanie jest duże i kuchnia jest w drugim końcu
    > mieszkania.

    Tym bardziej, że zwarcie mogło powstać również w wyłączonej kuchence. Czy
    za niedbalstwo uznać to, ze nie obserwujemy każedego znajdujacego sie w
    mieszkaniu sprzetu przez 24 godziny na dobę? W końcu każdy z nich
    teoretycznie może się zapalić.

  • 24. Data: 2009-07-14 22:56:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ag :)" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...

    Uważam, że nie ma co tu dywagować, tylko trzeba zajrzeć do przepisu. Art.
    662§3 kc postanawia: "Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu
    okoliczności, za które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi,
    wynajmujący nie ma obowiązku przywrócenia stanu poprzedniego." Mowa o
    rzeczy, ale art. 680 kc postanawia, że te przepisy mają również
    zastosowanie do lokali. Dalej w przepisie znajdujemy, że do drobnych
    nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą w szczególności: drobne
    naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej
    strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń
    technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu,
    dopływu i odpływu wody.

    Teraz trzeba rozważyć, na czym ma polegać remont tego lokalu. Jeśli to
    tylko pomalowanie ścian czy inne drobne naprawy, to jak widać obciąża to
    najemcę. Ale jeśli to ma być jakiś kapitalny remont, to właściciel lokalu
    ma pecha. Poza tym spokojnie można uznać, że w mieszkaniu wadliwie wykonana
    jest instalacja elektryczna i zagraża ona najemcy. W końcu jeśli on sam nie
    ingerował w jej budowę, to powinny wywalić zabezpieczenia po spięciu w
    kuchence. To daje podstawę najemcy do wypowiedzenie ze skutkiem
    natychmiastowym najmu (art. 682 kc).

  • 25. Data: 2009-07-15 06:15:58
    Od: "piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "ag :)" <a...@g...com> napisał
    >Kuchenka właściciela.
    ..
    >montowane przez fachmajstra ze spółdzielni, co zresztą powinno być
    >odnotowane w dokumentach tejże.

    No to raczej trudno przypisać winę najemcy, jeśli faktycznie nie zostawił
    czegoś na tej kuchence czy nie złamał zasad jej użytkowania. Rady Roberta
    Tomasika są cenne.

  • 26. Data: 2009-07-15 07:30:12
    Od: kuba <j...@g...com>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > zabezpieczenia po spięciu w kuchence. To daje podstawę najemcy do
    > wypowiedzenie ze skutkiem natychmiastowym najmu (art. 682 kc).

    Sensownie przywołałeś te 2 przepisy, ale moim zdaniem nie można ich
    interpretować w oderwaniu od zasad ogólnych OC. Zauważ, że:

    1. To, że "wynajmujący nie ma obowiązku przywracania stanu poprzedniego"
    to nie znaczy, że ma taki obowiązek najemca. Jeśli nie ponosi za
    zniszczenie odpowiedzialności, to może się zwinąć i zostawić
    wynajmującego ze zrujnowanym mieszkaniem. Jak chce mieszkać dalej, to
    może naprawić, istotne jest to, że nie musi.

    2. Jeśli na skutek pożaru, za który można przypisać najemcy
    odpowiedzialność, powstały takie zniszczenia lokalu, które wymagają
    kapitalnego remontu, to w takim przypadku i tak zobowiązany będzie
    najemca, mimo że kapitalny remont normalnie obciąża wynajmującego.

    Co do wadliwie wykonanej instalacji - pełna zgoda.

    pozdrawiam
    kuba

  • 27. Data: 2009-07-15 07:34:07
    Od: kuba <j...@g...com>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i
    > urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania

    BTW: uważasz, że dokonywe tych drobnych napraw po pożarze można objąć
    hipotezą art. 681 KC? Moim zdaniem nie można mieszać dokonywania
    drobnych nakładów z naprawieniem szkody. Nawet Pietrzykowski pisze, że
    drobne nakłady są związane ze "zwykłym używaniem rzeczy".

    pozdrawiam
    kuba

  • 28. Data: 2009-07-15 08:28:40
    Od: "piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "kuba" <j...@g...com> napisał
> [...]
    > nakładów z naprawieniem szkody. Nawet Pietrzykowski pisze, że drobne
    > nakłady są związane ze "zwykłym używaniem rzeczy".

    Właśnie, słuszna uwaga. Pożaru, zwłaszcza wynikającego z wadliwego
    urządzenia w mieszkaniu czy instalacji, nie można chyba wiązać ze "zwykłym
    używaniem".

  • 29. Data: 2009-07-15 16:49:11
    Od: kuba <j...@g...com>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Z drugiej strony w takiej sytuacji IMHO można podważać taki zapis umowy
    > z uwagi na rażące naruszenie zasad współżycia społecznego oraz
    > wykorzystanie czyjejś nieświadomości.

    Nie powoływałbym się z taką łatwością na zasady współżycia społecznego,
    tym bardziej, że kodeks wyraźnie dopuszcza umowę o przyjęcie
    odpowiedzialności, więc dlaczego ta konkretna miałaby być z nimi
    sprzeczna? Pamiętaj, że powołanie na art. 58 par. 2 KC zawsze musi być
    gruntownie uzasadnione; nie można sobie powiedzieć od tak, że sprzeczne
    z zasadami współżycia społecznego i basta.

    Ja bym bardziej kombinował z wykładnią oświadczenia woli (65 par. 2 KC),
    bo podejrzewam , że nawet wynajmujący (nie mówiąc o najemcy) nie za
    bardzo miał pojęcie, że taka klauzula może podchodzić pod rozszerzenie
    odpowiedzialności.

    > Pytanie na marginesie: jak wygląda ubezpieczanie lokalu oraz "murów"
    > przez wynajmującego?

    Jak to jak wygląda? Nie ma obowiązku ubezpieczać, jeśli o to Ci chodzi.

    pozdrawiam
    kuba

  • 30. Data: 2009-07-15 21:15:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kuba" <j...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wynajmującego ze zrujnowanym mieszkaniem. Jak chce mieszkać dalej, to
    > może naprawić, istotne jest to, że nie musi.

    Wynajmujący ewentualnych strat z powodu nieprzydatności lokalu do
    zamieszkania może dochodzić na zasadach ogólnych.

> [...]
    > najemca, mimo że kapitalny remont normalnie obciąża wynajmującego.
    > Co do wadliwie wykonanej instalacji - pełna zgoda.

    Gdyby dowieść winę wynajmującego, to zastosowanie znajdą przepisy ogólne.
    Jego odpowiedzialność odszkodowawcza będzie wynikać z winy,a nie stosunku
    najmu łączącego go z właścicielem. Abstrakcyjnie w ogóle te stosunki można
    rozdzielić uznając, ze nie tylko najemca ponoszący winę za szkodę, ale i
    każda inna osoba (załóżmy podpalacz) powinie\n naprawić szkodę. Z tym, że
    to nie ma wiele wspólnego z omawianą przez nas sprawą.