  • 41. Data: 2018-08-09 12:15:14
    Temat: Re: Wynajem mieszkania, coś zjada mi prąd
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 09.08.2018 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:

    > Mnie wychodzi 335,58 V, ale nie chce mi się przepychać z Tobą.

    Zmień kalkulator, jeśli fazowe podajesz 230 (dawniej było 220),
    to międzyfazowe to 230*3^0.5=398,37
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Napi%C4%99cie_mi%C4%99
    dzyfazowe

    > Jak już pisałem kilka razy widziałem skutki takich pomyłek i nigdy
    > nikomu się nic nie stało. Popaliły się zasilacze, lodówki i to, co było
    > w danym momencie podłączone.

    Jasne, W instalacji trójfazowej TN-S dokładnie takie
    będą skutki. Jedne urządzenia jednofazowe będą nie zasilane
    (podłączone do tej samej fazy, co podłączona do N), inne dostaną
    międzyfazowe (te zasilane z innej fazy).

    Ba, wystarczy odłączyć N i nie podłączać go do niczego,
    żeby sobie popalić sprzęty- wystarczy niesymetryczne obciążenie
    poszczególnych faz i związane z tym przesunięcie punktu
    neutralnego gwiazdy napięć.

    Dla ciekawych lektura:
    http://elektrotechnika.po.opole.pl/cwiczenia/uklady_
    3f/uklady_3f.html

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 42. Data: 2018-08-09 12:21:31
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 09.08.2018 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:

    > A wiesz, jak działa przełącznik "gwiazda / trójkąt"? Chodziło mi o coś
    > takiego. Czasem, jak ktoś bez pojęcia zaczyna grzebać w instalacji, to
    > mu się to niechcący udaje zrobić.

    Tak, wiem. Ale coś mi się wydaje, że Ty nie bardzo- bez urazy.

    Owszem, grzebiąc bez pojęcia w instalacji trójfazowej można podłączyć
    N do fazy i skutkiem tego zapodać 400V na jakiś odbiornik- ale to ma
    mało wspólnego z rzeczonym przełącznikiem, stosowanym
    dawniej do łagodnego rozruchu silników.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 43. Data: 2018-08-09 14:38:12
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2018-08-09 o 10:13, Kris pisze:

    > Zaczynasz od dupy strony
    > Piszesz o rzeczoznawcach, odszkodowaniach itp a nie masz wcale pewności że ktoś ten
    prąd Tobie kradnie
    > Jak sam nie potrafisz dojść co jest nie tak to wezwij jakiegoś lokalnego elektryka
    i on szybko określi czy faktycznie coś jest nie w porządku z instalacją
    > A ew pieniactwo to dopiero później jak będziesz pewny że coś było nie tak.

    Lokalny elektryk z administracji to pan i władca na osiedlu. Zawsze
    powie, że gniazdko w porządku, nikt sie nie podłączył, nikt nie kradnie
    pradu, bo musiałby się podłączyć do licznika elektrycznego danego
    mieszkania, a nie gniazdka w pionie 12 pietrowego bloku.

    --
    animka

  • 44. Data: 2018-08-09 14:42:41
    Temat: Re: pów nigdy od czegoś takiego nie widziałem. Re: Wynajem mieszkania, coś zjada mi prąd
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    > Raz na czas elektrykom się takie sztuczki udają w skutek błędu i jak
    > dotąd nikt nie ginął. Kilka lat temu, to cały blok u nas tak przepięli i
    > potem TAURON zwracał za popalone lodówki, pralki itd. Trupów nigdy od
    > czegoś takiego nie widziałem.
    >
    > Zresztą nie wiem, od czego niby by miały być. Przecież pralka zerowanie
    > ma osobno od fazy. W razie przebicia wywali po prostu zabezpieczenie. Po
    > za tym jakby co niektórym piana nie przesłaniała oczek, to by zobaczyli
    > taki znaczek tam ":-)".

    Do mnie kiedyś przychodziło parę razy po trzech elektryków (kolesie),
    ciągle majdrowali w kostce oświetlenia przy suficie w kuchni i jeszcze
    domagali sie pijaki pieniędzy na piwo (nie dałam)....az wreszcie tak
    huknęło, spaliło i wysadziło całą puszkę w ścianie w przedpokoju. Cała
    ściana była czarna.

    --
    animka

  • 45. Data: 2018-08-09 14:54:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09-08-18 o 12:09, Kris pisze:

    > 400W jeśli tak ciągle jest pobór to masz tam co najmniej całe mieszkanie sąsiada
    podłączone
    > 0,4kW x 24godz x 30dni=300kW. Tyle to mniej więcej na miesiąc dom jednorodzinny
    zużywa

    Podejrzewam, że nie do końca poprzeliczałeś jednostki. Nie 300 kW, a 300
    kWh. Na stronie
    http://ciekawnik.pl/index.php?option=com_content&tas
    k=view&id=351
    podają, że miesięcznie mieszkanie zużywa ilość o rząd wielkości większą.

  • 46. Data: 2018-08-09 14:56:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09-08-18 o 12:21, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > N do fazy i skutkiem tego zapodać 400V na jakiś odbiornik- ale to ma
    > mało wspólnego z rzeczonym przełącznikiem, stosowanym

    W budynkach często masz poszczególne odwody na różnych fazach. I
    skończmy te dyskusję, bo ja żartowałem. Natomiast da się to spokojnie
    zrobić, bo raz na czas ktoś sam sobie to nieumiejętnie łącząc kabelki robi.

  • 47. Data: 2018-08-09 15:58:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
> [...]
    >lodówka
    >są na innych bezpiecznikach, one były na czas pomiaru wyłączone).

    A tak swoja droga - nie masz w lazience jakiegos wentylatora, suszarki
    do recznikow, podgrzewanej podlogi ?

    400W na wentylator to raczej przesada, ale jakas mala grzalka ...

    J.

  • 48. Data: 2018-08-09 16:02:44
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > To zależy jak bardzo chcesz zaszaleć.

    Chcę zaszaleć tak, żeby było zgodnie z prawem i żebym nie płacił za prąd,
    którego nie zużyłem :)

    Najpierw i tak muszę znaleźć źródło. Może być to lewe podpięcie, ale może
    być też doziemienie (przebicie) w instalacji.

    > Poziom EXPERT, to po wykręceniu bezpieczników i powyłączaniu wszystkiego
    > u siebie przepięcie między fazami uziemienia na tym bezpieczniku. Coś u
    > sąsiada dostanie 360 V. Potem spokojnie obserwujesz, kto wymieni
    > lodówkę, pralkę i co mu tam jeszcze spalisz :-) Potem możesz mimochodem
    > rzucić, czy chce powtórkę z rozrywki.

    Tylko czy to nie podchodzi pod celowe działanie? Gdzieś kiedyś czytałem,
    że jak np. założę w samochodzie kierownicę z elektryczną niespodzianką i
    złodziej od tego padnie, to prokurator będzie udowadniał, że zrobiłem to
    celowo, żeby zabić ewentualnego złodzieja. Tu nie może być podobnie?

    > Jeśli nie jesteś gotów na takie szaleństwa, to składasz zawiadomienie o
    > oszustwie. Policja powołuje biegłego i on szuka sprawcy oraz potwierdza
    > sam fakt oszustwa.

    A jeśli okaże się, że nie ma oszustwa (podpięcia się na lewo) tylko jest
    wadliwie wykonana instalacja (wspomniane doziemienie)? Kto za to wtedy
    płaci (zarówno za prąd jak za ekspertyzę biegłego)?

    Słyszałem też o budowlańcu, który kiedyś komuś zamurował grzałkę w
    ścianie, ale nie wiem czy to nie legenda miejska :)

  • 49. Data: 2018-08-09 16:03:26
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No właśnie nie bardzo. Zacznijmy od tego, że tam zapewnie żadnego
    > uziemienia nie ma. Prawdopodobnie miałeś na myśli przewód PE. I teraz
    > się zastanawiam czy twoja wypowedź to głupota czy prowokacja.

    Tam jest układ TN-C-S.

  • 50. Data: 2018-08-09 16:03:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 09-08-18 o 11:37, Dominik Ałaszewski pisze:

    >Mnie wychodzi 335,58 V, ale nie chce mi się przepychać z Tobą.

    Zle ci wychodzi.
    Bylo 380, ale teraz to 398.37... a w szczycie to nawet 562

    J.