  • 1. Data: 2003-12-18 12:05:23
    Temat: Wymeldowanie a avizo o poleconym
    Od: "karny" <s...@g...pl>

    Witam.
    Bardzo prosze o podpowiedź w nast. sprawie.
    Otóż znajomy nie ma stałego miejsca zameldowania-wymeldował sie ze stałego
    miejsca zameldowania.Ma tylko czasowe w innym mieszkaniu.
    Pod adres ostatniego stałego miejsca zameldowania przychodzą avizo o
    poleconym z policji-ZTCW to jest podejrzanym w sprawie-jest to jednak
    nieoficjalna informacja.
    Pytanie -czy grozi mu coś w związku z tym, czy powinien sie zgłosić na
    policję?
    Czy też to policja właśnie powinna dostarczyć pismo pod właściwy adres tzn
    czasowego zameldowania, jak mi się wydaje.

  • 2. Data: 2003-12-18 15:35:13
    Temat: Re: Wymeldowanie a avizo o poleconym
    Od: "Krzysztof 'kw1618\" z Warszawy" <k...@T...WYTNIJ.GDY.PISZESZ.interia.pl>

    Użytkownik "karny" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy też to policja właśnie powinna dostarczyć pismo pod właściwy adres tzn
    > czasowego zameldowania, jak mi się wydaje.

    Jeśli wie, że jest podejrzany, jeśli był na przesłuchaniu i wie, że coś
    wokól niego się dzieje, jeśli jest teczka z jego sprawą, to zdaje się ma
    obowiązek powiadamiania o adresie do korespondencji. Zobowiązuje do tego
    art. 41 kpa.

    Art. 41.
    § 1. W toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają
    obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swego
    § 2. W razie zaniedbania obowiązku określonego w § 1 doręczenie pisma pod
    dotychczasowym
    adresem ma skutek prawny.

    Sugeruję też lekturę art. 44 kpa o doręczeniu zastępczym. Bo to jest
    ciekawe.

    Art. 44.
    § 1. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43:
    1) poczta przechowuje pismo przez okres siedmiu dni w swojej placówce,
    w przypadku doręczania pisma przez pocztę,
    2) pismo składa się w urzędzie właściwej gminy na okres siedmiu dni, w
    przypadku doręczania pisma przez pracownika lub upoważnioną osobę
    § 2. Zawiadomienie o złożeniu pisma w miejscu określonym w § 1, umieszcza
    się
    w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, w drzwiach
    mieszkania adresata albo jego biura lub innego pomieszczenia, w którym
    adresat
    wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w miejscu widocznym na
    nieruchomości, której postępowanie dotyczy; w tym przypadku doręczenie
    uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia terminu, o którym mowa
    w §1

    Wychodzi na to, że nie można wyjechać sobie na dłużej niż 7 dni ponieważ
    nawet jeśli sąd wysle pismo to uzna je za doręczone, jeśli adres był
    prawidłowy.

    Przypominam też o obowiązku meldunkowym przy pobytach dłuższych niż 3 dni !!
    Mówi o tym ustawa o dowodach osobistych !

    Wracając do tematu:
    A jeśli jest nieświadomy, to ja bym najwyczajniej zlekceważył korespondencję
    wysyłaną na adres z którego człowiek się wymeldował. W końcu to, że państwo
    ma (mówiąc delikatnie) bałagan w bazie PESEL, to obywatel nie jest temu
    winny.

    cały kodeks dostępny przez www.sejm.gov.pl Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168
    Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

    Krzysztof 'kw1618' [Warszawa-Ursynów] GG: 6287018
    pytania?:--> k...@i...pl

  • 3. Data: 2003-12-18 15:40:12
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik Krzysztof 'kw1618" z Warszawy napisał:

    > cały kodeks dostępny przez www.sejm.gov.pl Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168
    > Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

    pięknie tylko nie na temat - jak mówił profesor.
    Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się w sprawach
    karnych. :)

  • 4. Data: 2003-12-18 16:50:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "karny" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    Jeśli znajomy wie, że prowadzone jest przeciwko niemu postępowanie karne,
    to powinien się zgłosić. Oczywiście nikt go wprost nie ukarze za
    niestawiennictwo na wezwanie, ale gdy organ prowadzący postępowanie nie
    będzie mógł go "znaleźć", to prokurator wyda za nim list gończy. Wówczas
    jakikolwiek kontakt z policjantem może się skończyć w areszcie. I z faktu,
    że wezwania przychodziły pod niewłaściwy adres tylko tyle mu przyjdzie, że
    go szybciej zwolnią.

    Natomiast jeśli przedstawiono mu zarzut, to podczas przesłuchania został
    pouczony o obowiązku podawania nowego adresu. Dostał to nawet na kartce. A
    zastosowanie tutaj ma kodeks postępowania karnego, gdzie ewentualnie
    należy szukać podstaw prawnych.

  • 5. Data: 2003-12-18 18:47:22
    Od: "Luthien" <a...@a...pl>

> [...]
    > nieoficjalna informacja.
    > Pytanie -czy grozi mu coś w związku z tym, czy powinien sie zgłosić na

    jeżeli wie co to za pismo, to raczej niech nie unika.
    w ktoryms momencie puszcza za nim list gonczy. I niech sie policjantowi
    zachce, ktory bedzie mial w reku jego dokumenty np. przy kontroli drogowej,
    sprawdzic go...to bida...kajdanki i do aresztu...
    także lepiej się zgłosić.

    Pozdrawiam
    Agnieszka

  • 6. Data: 2003-12-18 20:39:44
    Od: "karny" <s...@g...pl>

> [...]
    drogowej,
    > sprawdzic go...to bida...kajdanki i do aresztu...

    To znaczy że mogą wysłać list gończy?
    Przecież człowiek spokojnie mieszka pod innym adresem i się nie ukrywa.

    > Pozdrawiam
    > Agnieszka

    Wielkie dzięki za odp

  • 7. Data: 2003-12-18 21:11:12
    Od: "Krzysztof 'kw1618\" z Warszawy" <k...@T...WYTNIJ.GDY.PISZESZ.interia.pl>

    Użytkownik "marcin" <s...@s...friends.id.pl> napisał w wiadomości

    > pięknie tylko nie na temat - jak mówił profesor.
    > Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się w sprawach
    > karnych. :)

    No tak, racja, rozdział 15 kpk (art. 128-142) ma więcej opcji niż kpa.
    Proponuję się zapoznać. Tam też jest napisane o odebranie do 7 dni.

  • 8. Data: 2003-12-18 22:36:09
    Od: "Luthien" <a...@a...pl>

    > To znaczy że mogą wysłać list gończy?
    > Przecież człowiek spokojnie mieszka pod innym adresem i się nie ukrywa.

    Dokladnie. Ale jak oni na to patrza nie wiem. Znajomy zupelnie nie wiedzial,
    ze ropozczela sie sprawa w ktorej byl podejrzanym, nie ukrywal sie, w
    Urzedzie Miasta w momencie wymeldowania podal nowy adres na ktory bedzie sie
    meldowal...a i tak nic. Poniewaz wezwania nie byly odbierane, to puscili
    list gonczy...i pech chcial, ze akurat policjant, ktory spisywal go za
    wykroczenie drogowe, sprawdzil tez w bazie...no i mial...kajdanki i do
    aresztu...naprawde nic milego.
    Ale wszystko zalezy od policji. W momencie kiedy ja mialam wezwania i
    wracaly do nich, pofatygowali sie do Urzedu by sprawdzic moj nowy adres
    zameldowania, czyli jaki podalam w momencie wymeldowania sie z adresu
    stalego zamieszkania.
    Czyli jak komus sie chce tam ruszyc to i znajda czlowieka, ktory sie nie
    ukrywa a po prostu zmienil miejsce zamieszkania.

    Pozdrawiam
    Agnieszka

  • 9. Data: 2003-12-19 09:58:35
    Od: "MXW" <m...@n...here>

> [...]
    > że wezwania przychodziły pod niewłaściwy adres tylko tyle mu przyjdzie, że

    Ale tez duzo zalezy od zarzutu. Jesli cos blahego moim zdaniem moze olac.
    Sam musi ocenic sytuacje. Bywa np. tak ze prokurator bierze lapowke od
    jakis wrogow niby przestepcy i wczyna przeciw niemu dochodzenie. Ten nie
    odbiera wezwan ale o dziwo prokurator listu gonczego nie wysyla. Po 2
    latach sprawa przedawnia sie i "przestepca" ma swiety spokoj. Listu nie
    nie wysyla sie rowniez jesli "przestepca" jest znana osoba publiczna -
    np. politykiem Samoobrony ;-) No ale wtedy manipulowane media sluza za
    list gonczy ;-)

  • 10. Data: 2003-12-19 12:12:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MXW" <m...@n...here> napisał w wiadomości
    > Ale tez duzo zalezy od zarzutu. Jesli cos blahego moim zdaniem moze
    olac.
    > Sam musi ocenic sytuacje.

    Rzecz w tym, że właśnie najczęściej te listy są w błachcych sprawach, bo
    ludzie to lewają. Dla porkuratotora to akurat najlepiej kazać szukać i
    zawiesić postępowanie. W sumie wcześniej czy później gość się znajdzie.
    Przedawnienia dwa lata nie ma w wypadku przestępstw. Jest ewentualnie w
    wypadku wykroczeń, ale to chyba nie o to chodziło pytającemu. Zresztą mamy
    niewiele przestępstw przedawniających sie po trzech latach (najkrótszy
    termin nie licząc spraw z oskarżena prywatnego), zaś większość błachych
    przestępstw przedawnia się po 5 latach.

    W wypadku błąchych przestępstw z reguły sprawa kończy się wyrokiem w
    zawieszeniu albo nawet jedynie grzywną. Czy opłaci się przez 5 lat ukrywać
    za kilkaset złotych? Na to pytanie musi sobie odpowiedzieć faktycznie
    zainteresowana osoba. Mim zdaniem lpiej jest się zgłosić, chyba że
    faktycznei zostało neiwiele czasu do tych 5 lat.

    > Bywa np. tak ze prokurator bierze lapowke od
    > jakis wrogow niby przestepcy i wczyna przeciw niemu dochodzenie. Ten nie
    > odbiera wezwan ale o dziwo prokurator listu gonczego nie wysyla.

    A skąd ten prokurator-łapownik znajduje takich kretynów, co za wszczęcie
    postępowania dadzą pieniądze? Zawiadomienie może złożyć każdy. Nawet, jak
    jest totalnie bzdurne i zostanie wydane postanowienie o odmowie wszczęcia
    postępowania karnego, to po zażaleniu regułą jest wszczynanie.

    > Po 2 latach sprawa przedawnia sie i "przestepca" ma swiety spokoj.

    A przez te dwa lata (pomijam, że nie wiem skąd wziąłeś te dwa lata) to co
    się dzieje ze sprawą niby? Bo obowiązek przedłużenia jest już po
    peirwszych dwóch meisiącach i coś trzeba tam wpisać w uzasadnienie. Można
    tym troche pomanipulować, ale nie przez dwa lata.