  • 1. Data: 2007-09-30 11:05:37
    Temat: Wyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku wspólnego
    Od: a22b <a...@n...ma.takiej.domeny.w.pl>

    Witam,

    Jak można wyłączyć lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu z majątku
    wspólnego współmałżonków (małżonek "A" chce przekazać to prawo do
    majątku osobistego małżonka "B") - czy wystarczy oświadczenie małżonka
    "A", że ceduje swoje prawo na "B"? Czy podpis na takim oświadczeniu
    powinien być poświadczony notarialnie? A może wymagana jest umowa w
    formie aktu notarialnego, a nie samo oświadczenie?

    Pozdrawiam,
    --
    a22b<m.o.n.k.e.y>op.pl

  • 2. Data: 2007-09-30 12:58:09
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    a22b pisze:
> [...]
    > powinien być poświadczony notarialnie? A może wymagana jest umowa w
    > formie aktu notarialnego, a nie samo oświadczenie?

    Witam

    Z całą pewnością do skuteczności takiego przeniesienia będzie potrzebna
    forma aktu notarialnego, niezależnie od podstawy prawnej. Dalej,
    rozumiem, że ów lokal o którym tu mowa jest objęty wspólnością majątkową
    małżeńską. W takim razie oboje małżonkowie posiadają w nim udziały, co
    do zasady równe. Na mocy art. 45 kro w zw. z art. 1036 kc potrzebne
    będzie twoje rozporządzenie udziałem w lokalu na rzecz współmałżonka
    oraz jego zgoda na dokonanie tego rozporządzenia wyrażona również w
    formie aktu notarialnego. Nie widzę przeszkód, aby dokonać obu tych
    czynności w jednym akcie notarialnym.

    Wydaje mi się, że tak droga byłaby właściwa. Istnieje również możliwość
    ustanowienia rozdzielności majątkowej i "przerzucenie" lokalu do majątku
    współmałżonka a potem powrócenie do wspólności ustawowej, ale to pewnie
    droga na okrętkę i bardziej kosztowna z uwagi na wymóg zawarcia dwóch
    aktów notarialnych.

    Polecam skonsultowanie się jeszcze z notariuszem

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2007-09-30 15:05:38
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Lokatorskie prawo do lokalu ???
    Jedynie ewentualnie prawo do wkładu mieszkaniowego w spółdzielni.....
    JaC

    -----

    > Jak można wyłączyć lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu z majątku wspólnego
    współmałżonków - czy wystarczy
    oświadczenie małżonka "A", że ceduje swoje prawo na "B"?

  • 4. Data: 2007-09-30 15:54:16
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    666 pisze:
> [...]
    > JaC
    >

    > -----

    > oświadczenie małżonka "A", że ceduje swoje prawo na "B"?

    chodzi tu o ograniczone prawo rzeczowe jakim jest lokatorskie
    spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego.

  • 5. Data: 2007-09-30 18:03:29
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Kuba pisze:
    > chodzi tu o ograniczone prawo rzeczowe jakim jest lokatorskie
    > spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego.

    żartujesz?

    KG

  • 6. Data: 2007-10-01 05:17:21
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    kam pisze:

    > żartujesz?
    >
    > KG
    A gdzie widzisz to żart?

  • 7. Data: 2007-10-01 06:31:19
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    A gdzie widzisz tu prawo rzeczowe ?
    JaC

    -----

  • 8. Data: 2007-10-01 07:17:27
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    666 pisze:
    > A gdzie widzisz tu prawo rzeczowe ?
    > JaC
    >

    > -----

    Masz rację. Sprawdziłem, doczytałem i przyznaję się do błędu :). W KC
    jest jedynie mowa o spółdzielczym WłASNOśCIOWYM prawie do lokalu
    mieszkalnego jako ograniczonym prawie rzeczowym. Natomiast LOKATORSKIE
    prawo do lokalu mieszkalnego jest jedynie formą dostarczania tego typu
    lokali członkom spółdzielni i nie jest ograniczonym prawem rzeczowym co
    wynika z numerus clausus ograniczonych praw rzeczowych.

    W zw. z powyższym przepraszam wnioskodawcę. Zwróciłem uwagę na art. 9
    ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, który stanowi, że
    spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne.
    Co za tym idzie, nie możesz przenieść tego prawa na inną osobę. Z tego
    wnioskuję również, że części tego lokalu, która ci przysługuje również
    przenieść na inną osobę nie możesz. 666 zwrócił uwagę na wkład
    mieszkaniowy w spółdzielni. Nie wiem jak to wygląda z wkładem i pewnie
    statut spółdzielni więcej w tej kwestii by wyjaśnił. A konkretnie czy
    jest możliwe przeniesienie wkładu mieszkaniowego między członkami
    spółdzielni lub między członkiem a nie członkiem spółdzielni w
    zależności jak wygląda sytuacja u wnioskodawcy.

    Jeszcze raz przepraszam za błąd i pozdrawiam

  • 9. Data: 2007-10-01 07:50:49
    Od: a22b <a...@n...ma.takiej.domeny.w.pl>

    > A konkretnie czy
    > jest możliwe przeniesienie wkładu mieszkaniowego między członkami
    > spółdzielni lub między członkiem a nie członkiem spółdzielni w
    > zależności jak wygląda sytuacja u wnioskodawcy.

    Dzięki za odzew!

    Z tego co zrozumiałem "lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu" nie
    jest traktowane jak nieruchomość - tzn. w tym przypadku notariusz nie ma
    nic do rzeczy tylko jest to decyzja spółdzielni. Ale czy aby wyłączyć
    cokolwiek z majątku wspólnego nie jest wymagana forma aktu notarialnego?

    Jeśli spółdzielnia wystawi tylko zaświadczenie że prawo do lokalu
    przenosi na jednego z małżonków (bez udziału notariusza), a następnie
    ten małżonek dokona "wykupienia" mieszkania - czy stanie się ono
    własnością jednej osoby czy dwóch?

    Pozdrawiam,
    --
    a22b<m.o.n.k.e.y>op.pl