  • 1. Data: 2007-09-29 20:52:52
    Temat: Pierwszy dowód osobisty.
    Od: "marjan" <klero[usunto].tk@gmail.com>

    Witam.

    Wiem, że temat był już na grupie przerabiany, ale niestety dalej nie
    znalazłem konkretnej odpowiedzi na zapytanie: czy można złożyć wniosek o
    wydanie dowodu osobistego przed ukończeniem 18. roku życia (i dostać dowód
    na 10 lat)?

    USTAWA z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
    osobistych, Art. 34.
    "Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej
    jest obowiązana posiadać dowód osobisty:
    1) od ukończenia 18 roku życia;"
    Wynika z tego, że będąc pełnoletnim, obowiązkowo należy taki dowód posiadać.
    Powinna być więc możliwość wyrobienia go wcześniej, tak aby w dniu urodzin
    go odebrać.
    Art. 36.
    "2. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest
    ważny 5 lat od daty jego wydania."
    Jest tu mowa o wieku w dniu wydania, a nie składania wniosku, czyli chyba
    powinna być możliwość złożenia wniosku wcześniej?

    Z kim jednak nie rozmawiam, każdy twierdzi że wniosek taki złożyć można
    dopiero po urodzinach (chyba nawet dzień po).
    Czy jest ktoś w stanie odpowiedzieć rzetelnie na to pytanie, bo już sam
    zgłupiałem..?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam,
    marjan

  • 2. Data: 2007-09-30 08:24:01
    Temat: Re: Pierwszy dowód osobisty.
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <"grupa(usun)"@(wywal)grupy.3mam.net>

    W odpowiedzi na post z Sat, 29 Sep 2007 22:52:52 +0200, od marjan :

    > Z kim jednak nie rozmawiam, każdy twierdzi że wniosek taki złożyć można
    > dopiero po urodzinach (chyba nawet dzień po).

    Gdy tylko weszły dowody osobiste plastikowe pokazywali w TV że rodzice
    wyrabiają DO nawet niemowlakom które nawet 1 roku nie skończyły i jest taka
    mozliwość.
    DO lub paszport jest potrzebny niemowlakom do stwierdzania przez uprawnione
    słuzby legalności pobytu na terenie UE.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    Walcz o prawdziwy status GG swoich GaduGadowiczów
    Taxi w Warszawie: http://grupy.3mam.net/taxi/

  • 3. Data: 2007-09-30 09:29:04
    Od: "marjan" <klero[usunto].tk@gmail.com>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy"
    <"grupa(usun)"@(wywal)grupy.3mam.net> napisał w wiadomości
> [...]
    > taka
    > mozliwość.
    > DO lub paszport jest potrzebny niemowlakom do stwierdzania przez

    Tak, wiem. Dowód taki wydawany jest na 5 lat, przy składaniu wniosku jak i
    przy odbiorze muszą być rodzice. Mi chodzi o to kiedy mogę sam złożyć
    wniosek (bez obecności rodziców) o wydanie tego "normalnego" dowodu
    osobistego, wydawanego na 10 lat... Wie ktoś?

    Dziękuję za odpowiedź, i proszę o więcej...

    pozdrawiam, marjan