  • 31. Data: 2011-11-04 23:21:41
    Temat: Re: Wykryte przeoczenie US. Czy to przejdzie?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:j91qsp$4lp$1@news.onet.pl...

    > W którym miejscu decyzja (o której właściwie mało wiemy) jest niezgodna z
    > przepisami? Wątkotwórca wyjaśnił nam, że została wydana błędna decyzja bo
    > kontroler pomylił się błędnie przyjął dane do obliczeń. Nigdzie jednak
    > nie napisał, że coś było niezgodnie z przepisami. Te dwie rzeczy trzeba
    > rozróżniać: błąd i niezgodność.

    Poza tym nie wiemy, jaka to decyzja. Z reguły podmiot kontrolowany ma
    szansę na wypowiedzenie się na temat wyników kontroli. Kontrolujacy sie
    pomylił, ale kontrolowany jakoś uznał wyniki tgej kontroli. To nie jest
    kwestia jakiejś tam interpretacji, któa moze być po prostu różna, ale
    kwestia prostej pomyłki.

  • 32. Data: 2011-11-04 23:28:53
    Od: "PiotRek" <b...@w...pl.invalid>

> [...]
    jednak nie napisał, że coś było niezgodnie z
    > przepisami. Te dwie rzeczy trzeba rozróżniać: błąd i niezgodność.

    "zarobiła" ostatecznie OIDP znacznie >46 mln

    > Ale tu była decyzja niezgodna z prawem. Brak było przepisu, na podstawie którego
    urzędnik mógł zadziałać tak, jak zadziałał.

    Przepraszam, a czy istnieje przepis, na podstawie którego
    urzędnik może uznać faktury kosztowe za przychodowe?
    Nie sądzę.

    Piszesz, że trzeba rozróżniać błąd i niezgodność z przepisami.
    No to jak przejadę na czerwonym świetle, to czy mogę się tłumaczyć
    błędem (pomyliłem kolory świateł) i dzięki temu nie zostanę ukarany?
    Coś nie tak.

    Piotr

  • 33. Data: 2011-11-04 23:30:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Nov 2011, spp wrote:

    > Oj, tu się wiele nie zgadza - to nie jest taki szkolny błąd :(

    Jak nie, zamiast odjąć 32 dodali 32, różnica 64, klasyka dla
    operacji "minus minus" u nieuważnego ucznia, w czym problem? :]

    > Gdyby różnica podatku dotyczyła tylko tych czterech faktur to 32.000 zł
    > podatku odpowiada mniej więcej 18 % po (tylko) ich wyrzuceniu z kosztów. A
    > autorka pisze, że kontroler zaliczył je do przychodów czyli ...?

    ...czyli różnica będzie podwójna i tyle.
    Zgadza się?
    No to skoro kwota zawyżenia podwójna, to i odsetki dwa razy wyższe.
    Najwyraźniej ich stać, a takiej lokaty banki nie dają.

    > Różnicę w VAT-7 niech sobie każdy policzy. ;)

    Zależy od stawki ;)
    Dla 23% mamy 14kzł++.
    Do tego 12kzł++ dochodowego.
    Sądząc z postu, dla odsetek od niższych kwot nie chciałby się pytający
    szarpać o odsetki, nie schylał by się ;)
    Kwestię 3 Mzł odszkodowania rzecz jasna pozostawiłem na boku, ale
    ona określa jednostkę miary apetytu pytającego ;)

    > Coś ten post za bardzo mi przypomina podobny sprzed kilku dni gdzie pytano
    > o sposób zwolnienia z obowiązku wpłacenia kaucji w procesie o odszkodowanie
    > a piszący odpowiedź zostali zwyzywani od gówniarzy... :)

    ...mianowicie?
    Żądający wyjaśnień ton Ci się nie podoba, czy meritum? ;)
    Co do tonu, to po prostu teza mnie zaskoczyła.
    Co do meritum...
    Dołożenie faktycznie nieprawidłowego przychodu, skutkujące zawyżeniem
    podatku w decyzji, jakoś różni się od tego zawyżenia wskutek zaniżenia
    kosztów, czy sugerujesz że z tego iż mamy jednoczesne zawyżenia
    coś zwolni US od oddania należnych odsetek od nadpłaty (oczywiscie
    dopiero po przyjęciu korekty *lub* decyzji wskutek ponowienia
    kontroli tudzież wyroku sądowego, jeśli US będzie próbował się
    wykręcać, w co wątpię, skoro będzie "czarno na białym")?

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2011-11-04 23:44:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@w...pl.invalid> napisał w wiadomości
    > Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Przepraszam, a czy istnieje przepis, na podstawie którego
    > urzędnik może uznać faktury kosztowe za przychodowe?
    > Nie sądzę.

    Ale z tymi ustaleniami kontroli zapoznawał sie kontrolowany i też je uznał
    dobrowolnie.

> [...]
    > No to jak przejadę na czerwonym świetle, to czy mogę się tłumaczyć
    > błędem (pomyliłem kolory świateł) i dzięki temu nie zostanę ukarany?

    W pewnych okolicznościach jak najbardziej moze się to udać. To silnie
    zależy od tego, jak będziesz się tłumaczył. Po za tym przykład jest akurat
    nieadekwatny, bo nie sądzę, by przedmiotem kontroli były tylko te 4 faktur.
    Podejrzewam, że doszło do pomyłki przy czterech spośród kilkuset czy kilku
    tysięcy faktur.

  • 35. Data: 2011-11-04 23:58:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Nov 2011, spp wrote:

> [...]
    [...]

    Tak, celowo wyciąłem pozostałą część cytatu Johna.
    Dlaczego? - bo IMVHO jest nieistotna.
    Przynajmniej tak długo, jak długo dyskutujemy TYLKO o odsetkach.
    Jak o odszkodowaniu to komentarz niżej :)

    > To naucz się czytać ze zrozumieniem.
    >
    > "
    > Zastanawiamy się, czy nie przeczekać roku i wówczas niby przypadkiem "wykryć"
    [...]

    > Pewien jesteś że tak chce postąpić US?

    Ależ oczywiście nie - tyle, że:

    1. ewentualny "zamiar" trzeba udowodnić. US znajdzie się w tym układzie
    w takim samym stanie w jakim znajdowali się podatnicy, u których tak
    się dziwnie składało że w 4 roku od zdarzenia US coś "wykrył" (i to
    wcale nie prowadząc kontroli, "kolejka do sprawdzania w papierach
    była", czteroletnia kolejka, dawno temu zdaje się trochę złośliwie
    komentowałem wyjaśnienia szefowej któregoś US w massmediach - bo
    w sumie sprawa prosta, jak kolejka za bardzo się skraca trzeba któregoś
    pracownika przesunąć do ważniejszych zadań albo np. podmienić na
    panią w ciąży, wszystko lege artis, "w kolejności").

    2. Nie znam przepisu karnego, który *jeśli chodzi o ustawowo określone
    odsetki* miałby tych odsetek pozbawiać poszkodowanego "pożyczką
    dla Skarbu" tylko dlatego, że on wcześniej skuteczniej nie protestował
    przeciw ich naliczeniu. Zaznaczam literkę "j" w "skuteczniej",
    bo przecież podatnik podał PRAWDZIWE dane. Kontrola popełniła
    błąd, podatnik z pretensjami przyszedł kiedy przyszedł, okres
    reklamacji wynosi 5 lat (z wydłużeniami o "czynności").
    Pracowicie sprawdzał, przez trzy lata, czy tym razem aby
    na pewno dobrze policzył ;)

    Czy jest jakiś taki przepis? Coś w stylu "jeżeli przed upływem
    dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności [...] nie zawiadomi"
    w ustawie konsumenckiej? (mimo że okres reklamacji jest
    6/24 m-ce).

    Co do sprawy odszkodowania oczywiście przyznaję rację - skoro
    firmę stać na inwestycje w podatki, to raczej będą mieli kłopot
    z obroną wersji jakie to wielkie szkody spowodowała owa
    "lokata".
    Z apetytem na 3Mzł mogą się w pewnym momencie udławić kosztami
    procesowania. A jeśli nie grozi im 'udławienie kosztami', to
    tym bardziej widzę kłopot z obroną wersji o "stratach" bo
    drobne 36 kzł brakło w kasie.
    Do tego wydaje mi się, że tu, w razie udowodnienia celowości
    działania, w rachubę wchodzi już przestępstwo, tak jak ktoś
    napisał. To nie znaczy że byłoby łatwe do udowodnienia, ale
    o tym że komuś może się *wydawać* że umie kłamać było już
    wielokrotnie i tu się z witkiem zgodzę :) (tudzież z Tobą jeśli
    takie zdanie chciałeś wyrazić).

    pzdr, Gotfryd

  • 36. Data: 2011-11-05 00:07:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Nov 2011, John Kołalsky wrote:

    > Użytkownik "spp" <s...@o...pl>

    <czyli umyślne spowodowanie strat>

    > Przecież ten błąd popełnił urząd. To urząd działa na niekorzyść firmy przez
    > co jest poszkodowana.

    Najpierw rozdzielmy dwie sprawy, OK?
    Bo widzę że nie każdy zauważył, iż sprawa odsetek to jedno,
    a odszkodowanie to drugie (to nie pod Twoim adresem akurat,
    ale z przezorności procesowej :))
    W kwestii odszkodowania: najpierw odpowiedz na pytanie, czy Ty
    zakładasz, że przedstawiciele firmy *będą kłamać*, czy też
    sądzisz że mimo umyślności w działaniu będzie im się owo odszkodowanie
    należało?
    Nie wiem czy chipsy otwierać ;) (znaczy czy flejm z tego wyjdzie)

    Co do odsetek już swoje zdanie ze dwa razy wyraziłem - IMHO będą
    się należały "jak psu kość". Niezależnie od tego czy wiedzą czy
    dopiero szukają co się stało.
    Do tezy ze się nie należą przekona mnie dopiero przepis lub wyjaśnienie
    zasady prawnej, która miałaby działać przeciw.

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2011-11-05 04:29:10
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    > W którym miejscu decyzja (o której wła?ciwie mało wiemy) jest niezgodna z
    > przepisami? W?tkotwórca wyja?nił nam, że została wydana błędna decyzja bo
    > kontroler pomylił się błędnie przyj?ł dane do obliczeń. Nigdzie jednak nie
    > napisał, że co? było niezgodnie z przepisami. Te dwie rzeczy trzeba
    > rozróżniać: bł?d i niezgodno?ć.

    Az dziwię się, ze należy tak oczywiste kwestie wyjaśniać; -wydano decyzję
    podatkową, która wszak zasadniczo (bo o "drobne" 32 tys. zł) różniła się od
    prawidłowej decyzji w tej sprawie tj. od takiej, która byłaby obliczona wg.
    obowiązujących przepisów! A zatem otrzymana decyzja była niewątpliwie
    sporządzona niezgodnie z przepisami!
    Ponadto nie ma pojęcia "kontroler pomylił się w sprawie danych" także w
    prawie podatkowym - dopuszczalne sa jedynie prawidłowe decyzje, tj zasadne
    co do meritum i jesli dot. one nalezności podatkowych to obliczone winny być
    one ściśle wg obowiązujących przepisów. Jesli obliczone są one w inny sposób
    to są to po prostu decyzje niezgodne z prawem z wszelkimi wynikającymi z
    tego konsekwencjami i nie ma znaczenia, czy urzędnik US wziął dane z sufitu,
    pomylił się, źle zinterpretował przepisy czy też zastosował swoje widzimi
    się..

    > Ale tu była decyzja niezgodna z prawem. Brak było przepisu, na podstawie
    > którego urzędnik mógł zadziałać tak, jak zadziałał.

    Alez tutaj jest bardzo podobna sytuacja,- wydana decyzja w sprawie autora
    watku też jest niezgodna z prawem, albowiem (jesli przypuszczenia autora
    watku sa prawdziwe) kontroler zaliczył faktury kosztowe jako przychodowe co
    własnie jest całkowicie niezgodnie z przepisami, czyli inaczej i twoimi
    słowy, cyt. : "brak było przepisu, na podstawie którego urzędnik mógł
    zadziałać tak, jak zadziałał"

  • 38. Data: 2011-11-05 04:29:36
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

  • 39. Data: 2011-11-05 06:53:15
    Od: spp <s...@o...pl>

    > <czyli umyślne spowodowanie strat>

    Dokładnie tak.

> [...]
    > zakładasz, że przedstawiciele firmy *będą kłamać*, czy też
    > sądzisz że mimo umyślności w działaniu będzie im się owo odszkodowanie

    Jeżeli chcą osiągnąć swój cel to _muszą_ kłamać a wtedy* nie tylko
    odszkodowanie się nie należy a grożą im dodatkowe sankcje karne (czyli
    wracamy do mojego pierwszego postu w tym wątku).

    > Co do odsetek już swoje zdanie ze dwa razy wyraziłem - IMHO będą
    > się należały "jak psu kość". Niezależnie od tego czy wiedzą czy
    > dopiero szukają co się stało.

    Oczywiście że odsetki jak najbardziej będę się należały. :)

    * - oczywiście sąd musi złapać ich na kłamstwie ale to chyba jest też
    oczywista oczywistość.

    --
    spp

  • 40. Data: 2011-11-05 07:06:34
    Od: spp <s...@o...pl>

    > ...czyli różnica będzie podwójna i tyle.
    > Zgadza się?
    > No to skoro kwota zawyżenia podwójna, to i odsetki dwa razy wyższe.
    > Najwyraźniej ich stać, a takiej lokaty banki nie dają.

    Ale jak autorka pisze - tylko z powodu zaliczenia czterech faktur
    kosztowych do przychodu zapłacili 32 000 zł a powinni 64.000 + 73 600 zł.
    Sądzisz, że w 'porządnie' prowadzonej rodzinnej firmie nie znalazłbyś
    szybko (i to a czasie kontroli) gdzie zginęło 320 000 zł ?

> [...]
    > kontroli tudzież wyroku sądowego, jeśli US będzie próbował się
    > wykręcać, w co wątpię, skoro będzie "czarno na białym")?

    Nie, jedynie powątpiewam w prawdziwość opisanej przez autorkę postu
    sytuacji.

    Reasumując i odrywając się od powyższych obliczeń: odsetki tak, będą się
    należały, odszkodowanie w takiej sytuacji (opisanej w poście
    otwierającym wątek) jak najbardziej nie.

    --
    spp