  • 1. Data: 2011-11-03 13:10:27
    Temat: Problem z zastawem - po wielu miesiącach
    Od: Morian <m...@t...pl>

    Witam

    Borykam się z problemem, bardzo proszę grupowiczów o poświęcenie
    chwili i doradzenie w tej sprawie.

    W marcu 2010 roku dostałem propozycję od faceta z mojej miejscowości,
    abym wziął w zastaw 2 laptopy (netbooki) na miesiąc czasu w zamian za
    kilkaset zł.
    Po miesiącu facet miał mi oddać pieniądze wraz z dodatkową kwotą dla
    mnie, a laptopy miały wrócić do niego. Sprzęt miał fakturę na jego
    żonę, nie zawieraliśmy żadnej umowy pisemnej.
    Minął miesiąc, gość poprosił o przedłużenie (ślub córki) - zgodziłem
    się. Czas mijał, gość ciągle zapewniał, że już niedługo się
    rozliczymy. Po pół roku powiedziałem, że dłużej nie czekam, ale
    jeszcze zwodził mnie ok. miesiąca.
    W końcu sprzedałem jednego laptopa, w ten sposób mniej więcej
    odzyskałem kwotę wkładu własnego. Kontakt z gościem się urwał.
    Mijały miesiące, sprawa już dla mnie zapomniana. W kwietniu 2011
    przyjeżdża nagle o 21.00 wieczorem do mnie do domu facet z żoną i żąda
    wydania sprzętu. Jako człowiek ugodowy stwierdziłem, że sprzęt
    odkupię, no ale proszę o moje pieniądze plus jakąś kwotę za te ok. 13
    miesięcy. Po burzliwych negocjacjach OK, on przyjdzie za tydzień z
    kasą.
    Pojawił się jednak dopiero... w lipcu, gestykuluje, znów wałkujemy to
    samo od nowa - ponownie ma przyjść z kasą za tydzień.
    Niestety przychodzi... policja. No to mówię co i jak, policjant
    stwierdza, że nic tu po nim.
    Temat odżywa we wrześniu, teraz sprawę przejęła żona osobnika,
    twierdzi ona że bezpodstawnie przyjąłem od jej męża sprzęt i mam jej
    go oddać, ją nic nie interesuje.
    Rozmawiamy o dziwo jednak i znów ustalamy kwotę, za którą odkupię im
    sprzęt. Oczywiście to zasłona dymna, pomimo obietnicy nie widzę nawet
    grosza.
    2 listopada otrzymuję od pani list polecony z wezwaniem do zwrócenia
    jej sprzętu w ciągu 7 dni, bo inaczej powiadomi organy ścigania o
    dokonaniu przestępstwa. Nadmienia w tym piśmie, iż nie miałem prawa od
    osób postronnych przyjmować jej dobra materialnego. Owo pismo jest z
    błędem w moim nazwisku (dołożona litera).

    Bardzo proszę o komentarze do sytuacji i wskazanie jak z niej wyjść.

  • 2. Data: 2011-11-03 13:48:03
    Temat: Re: Problem z zastawem - po wielu miesiącach
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/3/2011 8:10 AM, Morian wrote:
    > W marcu 2010 roku dostałem propozycję

    oczywiscie wszystko na gebe i nie masz ani jednego papierka?

  • 3. Data: 2011-11-03 13:48:57
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-11-03 14:10, Morian pisze:
> [...]
    > mnie, a laptopy miały wrócić do niego. Sprzęt miał fakturę na jego
    > żonę, nie zawieraliśmy żadnej umowy pisemnej.

    Kilka pytań pomocniczych:
    1. czy udzielanie takich pożyczek/prowadzenie komisu praktykujesz
    częściej czy było to okazjonalne? Pytanie w sensie: czy świadczysz tego
    typu usługi oficjalnie?
    2. czy razem z laptopami dostałeś tą fakturę zakupu jako dokumentację
    źródła pochodzenia czy Ci ją tylko pokazał? Czy zakup był na panią
    Xksińską czy na firmę pani Xsińskiej?
    3. Czy masz jakichkolwiek świadków na umowę ustną z facetem?

    Na chłopski rozum to sprawa wygląda(ć powinna) tak: przyszedł jeden
    facet do drugiego i okazjonalnie zaproponował mu kupno dwóch netbooków
    (dokumentując prawo do dysponowania nimi fakturą zakupu na żonę) za
    kwotę x, prosząc żeby ten co kupił się wstrzymał z ich ewentualną dalszą
    odsprzedażą o miesiąc bo może będzie chciał je odkupić. Po miesiącu nie
    odkupił, więc po x miesiącach nowy posiadacz je zbył jako że były mu
    zbędne. Tej wersji raczej się trzymaj, bo inaczej podpadasz USowi
    (świadczenie usług komisowych bez DG, nieudokumentowane przychody,
    lichwa, itp itd), co żona tego pana może skrzętnie wykorzystać żeby Ci
    narobić smrodu.

    Lepiej, żebyś miał tą fakturę u siebie (albo chociaż kopię) bo inaczej
    będziesz musiał dodatkowo oświadczać, że pochodzenie sprzętu który
    nabyłeś było nią udokumentowane czyli że dano Ci ją do wglądu.

    Baba może Ci naskoczyć, było pilnować męża żeby nie wynosił sprzętu z
    domu. W ostateczności, jeśli mieli rozdzielność majątkową itd to Ty nie
    musiałeś o tym wiedzieć i niech sobie męża ściga. Jeśli sprzęt był
    kupiony na firmę pani Xsińskiej to sprawa się może o tyle skomplikować,
    że sprzętu od firmy nie powinieneś kupować "na gębę", a raczej firma nie
    powinna Ci go w ten sposób sprzedać.

    --
    MZ
    OC/AC samochodu w LibertyDirect dodatkowo do 100 zł taniej:

  • 4. Data: 2011-11-03 14:06:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Nov 2011, Morian wrote:

    > Witam
    >
    > Borykam się z problemem, bardzo proszę grupowiczów o poświęcenie
    > chwili i doradzenie w tej sprawie.

    Doradzenia w niniejszym poście nie ma.
    Luźny komentarz nieprawnika, może być? ;)

> [...]
    > mnie, a laptopy miały wrócić do niego. Sprzęt miał fakturę na jego
    > żonę, nie zawieraliśmy żadnej umowy pisemnej.

    Nie wadzi, IMVHO. To nie "rozporządzenie majątkiem wspólnym",
    lecz "rozporządzenie czyjąś rzeczą", a dla zastawu istnieją
    przepisy szczególne.
    Krytyczne jest, czy żona godziła się na używanie przez niego.
    PRZEZ NIEGO. I czy mu "pozwoliła" - ale wcale nie zastawiać,
    lecz używać.
    IMVHO nie sposób dowieść że nie, bo awantura byłaby wcześniej ;)

    > W końcu sprzedałem jednego laptopa, w ten sposób mniej więcej
    > odzyskałem kwotę wkładu własnego.

    Mhm.
    To ja mam pytanie do grupowiczów: czy w świetle 312 KC takie cóś
    jest dopuszczalne? "Samowolna egzekucja"? :O

> [...]
    > wydania sprzętu. Jako człowiek ugodowy stwierdziłem, że sprzęt
    > odkupię, no ale proszę o moje pieniądze plus jakąś kwotę za te ok. 13

    Poczekamy na komentarze, czy to tylko Twoja dobra wola, czy
    też obowiązek ;)

    > Temat odżywa we wrześniu, teraz sprawę przejęła żona osobnika,
    > twierdzi ona że bezpodstawnie przyjąłem od jej męża sprzęt i mam jej
    > go oddać,

    ...to niech odda pieniądze za męża, 356 KC i *musisz* je przyjąć ;)

    > ją nic nie interesuje.

    No to ma pech. 309+169

    > Niestety przychodzi... policja. No to mówię co i jak, policjant
    > stwierdza, że nic tu po nim.

    No to policjant wykazał się refleksem.
    Logicznie powiedział - bo jest dramatyczna różnica między przypadkiem
    jakbyś *przywłaszczył* czyjś sprzęt, bo to przestępstwo i na takie
    dictum powinien zacząć wykonywać "czynności w celu", a odmową wydania
    *legalnie* zatrzymanego sprzętu, znaczy na podstawie zastawu (czy to
    ustawowego czy umownego).
    Nawet jeśli sprzęt został nielegalnie uzyskany w celu poddania
    go zastawowi, siedzieć idzie ten kto go "pozyskał" wbrew prawu,
    a nie ten kto przyjął go w zastaw ("chyba że działał w złej
    wierze", znaczy wiedział że to z kradzieży lub przywłaszczenia).
    Może oskarżyć mężą że bez upoważnienia zastawił jej rzecz,
    policja i prokurator się do tego nie wmieszają bo AFAIR
    przy szkodzie "na rzecz osoby bliskiej" nie podpada pod
    oskarżenie publiczne.

> [...]
    > 2 listopada otrzymuję od pani list polecony z wezwaniem do zwrócenia
    > jej sprzętu w ciągu 7 dni, bo inaczej powiadomi organy ścigania

    IMVHO to ona dokonuje przestępstwa bezprawnego oskarżenia :]
    (jeszcze zależy co napisze w piśmie :>, bo co innego jak
    "nie zna się i podejrzewa" :P)

    > Nadmienia w tym piśmie, iż nie miałem prawa od
    > osób postronnych przyjmować jej dobra materialnego.

    Ale to jej "jej prawo", bo Kodeks Cywilny twierdzi co innego.
    Może nie wie, że posiadanie jest w .pl chronione *bardziej*
    niż własność.

    > Owo pismo jest z błędem w moim nazwisku (dołożona litera).

    IMVHO bez znaczenia - doskonale wiesz, że to do Ciebie,
    oni też wiedzą że chcieli do Ciebie.

    > Bardzo proszę o komentarze do sytuacji

    Podane wyżej numerki to artykuły Kodeksu Cywilnego.
    Znadziesz w wielu miejscach w internecie, choćby tu:
    _117.html

    Przeczytaj CAŁY rodział o zastawach (od art.306) oraz
    interesujące odwołania (szczególnie to z rozdziału
    o zasiedzeniach, numer podany wyżej).

    > i wskazanie jak z niej wyjść.

    A to ja się nie mieszam, bo "jaka droga jest najlepsza"
    to inna sprawa. IMVHO owa żona zastawnika nie ma racji
    i tyle, skoro dla zastawu są przepisy szczególne.

    Wątpliwości (moje!) wzbudza to, czy miałeś prawo "bez sądu"
    sprzedać laptopa i mam nadzieję że ktoś wyjaśni.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-11-03 14:10:20
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

    To ty prowadzisz usługi lombardowe?
    jeżeli tak to => http://www.kantory-lombardy.pl/historia.html

    Jak nie to jeszcze mogą pojechać po tobie w US.

  • 6. Data: 2011-11-03 14:11:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Nov 2011, witek wrote:

    > oczywiscie wszystko na gebe i nie masz ani jednego papierka?

    Na swoje szczęście ma w odwodzie policjanta, przed którym
    najwyraźniej powiedzieli prawdę.
    Jakby skłamali że sprzęt przywłaszczył, to mogliby go wrobić,
    ale wtedy policjant *raczej* by uświadomił go co i jak; piszę
    na podstawie "autopsji z drugiej ręki", bo w firmie w której
    pracowałem kiedyś kontrahent nie chciał oddać modemu, który
    *nie* był zastawem (zakończenie łącza), więc próbował dokonać
    przywłaszczenia :>

    Widać na podstawie "artykułów prasowych" dotyczących innej
    sytuacji (rozporządzania majątkiem wspólnym) chcieli skorzystać
    na kombinowaniu przy innej czynności (zastawie).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-11-03 14:27:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Nov 2011, MZ wrote:

> [...]
    [...]
    > Kilka pytań pomocniczych:
    > 1. czy udzielanie takich pożyczek/prowadzenie komisu praktykujesz
    > częściej czy było to okazjonalne? Pytanie w sensie: czy świadczysz tego
    > typu usługi oficjalnie?

    Poczekam na wnioski czy to coś zmieni ;)

    > 2. czy razem z laptopami dostałeś tą fakturę zakupu jako dokumentację
    > źródła pochodzenia czy Ci ją tylko pokazał? Czy zakup był na panią
    > Xksińską czy na firmę pani Xsińskiej?

    A tu już wyraźnie poproszę o podstawę do wysuwania takich żądań.
    Mi z opisu wychodzi, że dowiedział się *później* że "to żony"!

    > 3. Czy masz jakichkolwiek świadków na umowę ustną z facetem?

    Mi z opisu wynika, że ma - policjanta, któremu coś wcisnęli
    więc przyszedł, ale prawidłowo się zorientował ze nic to po nim.

> [...]
    > kwotę x, prosząc żeby ten co kupił się wstrzymał z ich ewentualną dalszą
    > odsprzedażą o miesiąc bo może będzie chciał je odkupić.

    Czy w powyższym podaważasz fakt istnienia legalnego zastawu?

    > więc po x miesiącach nowy posiadacz je zbył

    I IMVHO w tym miejscu rzeczywiście mógł popełnić błąd, choć
    nie wykluczam ze "przepisy o sądowym postępowaniu egzekucyjnym"
    przewidują jakąś formę samozaspokojenia wierzyciela.
    Nie wiem więc pytałem (w poście obok :))

    > jako że były mu
    > zbędne. Tej wersji raczej się trzymaj, bo inaczej podpadasz USowi

    A, o to chodzi :), tu ew. zgoda.

    > Lepiej, żebyś miał tą fakturę u siebie (albo chociaż kopię) bo inaczej
    > będziesz musiał dodatkowo oświadczać, że pochodzenie sprzętu który
    > nabyłeś było nią udokumentowane czyli że dano Ci ją do wglądu.

    PODSTAWĘ PRAWNĄ POPROSZĘ!
    Przypominam, że gość *najprawdopodobnie* ma świadka który wie,
    że mowa była o *zastawie*, a nawet jeśli nie, to fakt "niespłacenia"
    zgodnie z wolą stron *był* zastawem.

    > Baba może Ci naskoczyć,

    Tu byśmy się zgodzili.
    Jak chce, może oskarżyć męża za przywłaszczenie.

    > musiałeś o tym wiedzieć i niech sobie męża ściga. Jeśli sprzęt był
    > kupiony na firmę pani Xsińskiej to sprawa się może o tyle skomplikować,
    > że sprzętu od firmy nie powinieneś kupować "na gębę"

    Co racja to racja, ale Twoja wersja że to była umowa sprzedaży,
    a nie umowa zastawu, nie pokrywa się z opisem, a zakładając że
    opis był prawidłowy, jak dotąd *nie* próbowali podważyć tej
    wersji.
    Do tego umowa sprzedaży również skutkuje zgodnie z art.169.
    Nawet nie wiem, czy fakt że żądałby wcześniej "pokazania
    faktury" nie mógłby się obrócić przeciw niemu - to, że
    NIE wiedział, że rzecz nie jest od owego męża, raczej działa
    na jego korzyść.

    > a raczej firma nie
    > powinna Ci go w ten sposób sprzedać.

    Zgoda.
    Ale za zastawienie rzeczy której zastawca nie miał prawa zastawiać
    odpowiada on właśnie, nie zastawnik ani właściciel.
    Za sprzedaż tak samo (więc to mąż naruszył przepisy o VAT :>)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2011-11-03 14:46:25
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    > A tu już wyraźnie poproszę o podstawę do wysuwania takich żądań.
    > Mi z opisu wychodzi, że dowiedział się *później* że "to żony"!
    Mi z kolei na podstawie tego kawałka "Sprzęt miał fakturę na jego
    żonę, nie zawieraliśmy żadnej umowy pisemnej" wychodzi że wiedział w
    momencie przyjmowania sprzętu.

    > Mi z opisu wynika, że ma - policjanta, któremu coś wcisnęli
    > więc przyszedł, ale prawidłowo się zorientował ze nic to po nim.

    Policjant, jak z kolei mi wynika:), pojawił się jakiś (dłuższy) czas
    później, nasłany na wątkotwórcę zamiast pojawienia się dłużników, a ja
    pytam o moment przekazywania sprzętu/pieniędzy czyli chwilę 0 tej całej
    opowieści. Czy są jacyś świadkowie jak się umawiał z facetem na ten
    miesiąc i zwrot i zastaw itd.

    > Czy w powyższym podaważasz fakt istnienia legalnego zastawu?

    Nie. Delikatnie sugeruję pytającemu jaka kolejność wypadków byłaby dla
    niego, powiedzmy, korzystniejsza. Zabawy z zastawem, którego nie chcą
    wykupić, w kontekście KC jak widać mogą być niebezpieczne, a
    przynajmniej uciążliwe. Poza tym weź pod uwagę, że sprzęt elektroniczny
    jest tym rodzajem zabezpieczenia, które psuje się (traci na wartości)
    prawie tak szybko jak świeże warzywa. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie,
    że nawet szybciej, bo z warzyw zrobisz mrożonkę, a laptop który rok temu
    kosztował powiedzmy 4k zł dziś będzie kosztować 1k, albo mniej. Dlatego
    branie tego jako zabezpieczenie na dłuższy czas jest IMHO mocno bez sensu.

    > I IMVHO w tym miejscu rzeczywiście mógł popełnić błąd, choć
    > nie wykluczam ze "przepisy o sądowym postępowaniu egzekucyjnym"
    > przewidują jakąś formę samozaspokojenia wierzyciela.
    > Nie wiem więc pytałem (w poście obok :))
    Owszem, jeśli to był zastaw to popełnił błąd. Natomiast mógł je
    sprzedać, o ile to była(by) transakcja jak opisana wcześniej. Kwestia
    jak do tego podejdzie pytający, zawsze może mu się przypomnieć że było
    jednak trochę inaczej i że czekanie na wykupienie to była tylko jego
    dobra wola, bo sprzęt nabył w drodze kupna. Oczywiście to tylko moje
    przypuszczenia.

    > A, o to chodzi :), tu ew. zgoda.
    No właśnie. Potwierdzając, że sprzedał rzecz powierzoną mu w zastaw
    również podpadnie, pod cytowany przez Ciebie KC.

    > PODSTAWĘ PRAWNĄ POPROSZĘ!
    > Przypominam, że gość *najprawdopodobnie* ma świadka który wie,
    > że mowa była o *zastawie*, a nawet jeśli nie, to fakt "niespłacenia"
    > zgodnie z wolą stron *był* zastawem.

    Wiem, że mowa była o zastawie, no chyba że ... jednak nie była:)

    > Tu byśmy się zgodzili.
    > Jak chce, może oskarżyć męża za przywłaszczenie.
    Dokładnie tak.

  • 9. Data: 2011-11-03 15:09:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Nov 2011, MZ wrote:

    > Mi z kolei na podstawie tego kawałka "Sprzęt miał fakturę na jego
    > żonę, nie zawieraliśmy żadnej umowy pisemnej" wychodzi że wiedział w
    > momencie przyjmowania sprzętu.

    Racja.
    No to wszystkie "plusy" zastawu można sobie zwinąć w rulonik,
    "zła wiara", nie doczytałem.

    > Policjant, jak z kolei mi wynika:), pojawił się jakiś (dłuższy) czas
    > później, nasłany na wątkotwórcę zamiast pojawienia się dłużników,

    No to też racja.

    I do tego jak oglądał fakturę *przed* przyjęciem zastawu, to
    również "zła wiara" (wiedział, że sprzęt nie jego).
    No to dobrze całość nie wygląda :]

    > Dokładnie tak.

    Ale skoro optymistycznie czytałem, zaś wychodzi inaczej,
    to z okazji "złej wiary" nie działa również art.169.
    A to by znaczyło, że *nie* kupił tych lapków i naprawdę
    ma obowiązek je wydać (a z mężem szarpać się osobno).

    Khm... thx za sprowadzenie do poziomu i teraz obalaj
    proszę tezę odwrotną ;)

    Jak rozumiem, rozważana wersja: "kupił z zastrzeżeniem prawa
    odkupu wg 593 KC, ale przecież wiedział ze kupuje rzecz
    nie stanowiącą własność pozornego sprzedawcy".
    Czy tak?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-11-03 15:42:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Morian" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    Sprawę zastawów normuje kodeks cywilny, głównie w art. 26 i kolejnych. Dla
    ważności pomiędzy stronami umowy zastawu ne ma konieczności sporządzania
    jej na piśmie. Wystarczy samo wydanie rzeczy. Jak rozumiem w tym wypadku
    mamy sytuację opisaną w art. 309 kc, czyli w zastaw rzecz dała osoba
    nieuprawniona, ale to chwilowo rzecz mająca drugorzędne znaczenia.
    Podstawowym problemem jest zapis w art. 312. Zastawnik nie może rzeczy
    sprzedać. On może się jedynie na tej rzeczy zaspokoić, czyli powinieneś
    faceta pozwać o zwrot pożyczki, i mając prawomocny tytuł wykonawczy laptopy
    przekazać komornikowi. W mojej ocenie sprzedaz laptopa stanowiła
    przestępstwo przywłaszczenia powierzonej Ci rzeczy. I to tyle teorii.

    Pozostałe rzeczy, czyli to, czy mąż był uprawniony do oddania rzeczy w
    zastaw, czy nie. Czyją własność stanowiły laptopy itd, są juz kwestiami
    pobocznymi. W tej sytuacji moim zdaniem należałoby przejść się do jakiegoś
    adwokata.