  • 1. Data: 2004-01-23 10:25:14
    Temat: Właściwość miejscowa sądów
    Od: t...@p...onet.pl

    Wiem, że praktykowane jest składanie pozwów o zapłatę do sadu właściwego dla
    siedziby/zamieszkania powoda.
    Pytanie jest proste.
    Kto wie na jakiej podstawie ???
    Okaże wielką wdzięczność za pomoc
    Jakby ktoś podał gotowe rozwiązanie, a pewnie sprawa leży w orzecznictwie,
    to jestem gotów wysłać spam do 1 mln ludzi, że ta osoba jest najfajniejsza na
    świecie lub nawet wysłać flaszkę pocztą.

    Pozdrawiam
    Traaq

  • 2. Data: 2004-01-23 11:40:26
    Temat: Re: Właściwość miejscowa sądów
    Od: "P N" <p...@W...gazeta.pl>

    t...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    na
    > świecie lub nawet wysłać flaszkę pocztą.

    Na przykład mieszkam i mam zameldowanie w Warszawie i kocur faceta który
    mieszka i jest zameldowany w Szczecinie bolesnie mnie podrapał i odczuwam z
    tego powodu ból fizyczny i moralny.Mamy wiec delikt.Pozywam faceta o
    odszkodowanie u siebie w Warszawie.Podstawa: art.35 KPC, chociaż generalnie w
    tym przypadku nic sie nie stanie czy wniose pozew w Szczecinie.Albo np ten
    facet ze Szczecina coś tam ma w związku z prawami rzeczowymi do mojej działki
    w Warszawie.Tu nie mam wyjścia,trzeba go pozwać w Warszawie (właściwość
    wyłączna- art.38 KPC).

  • 3. Data: 2004-01-23 13:15:02
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    działki
    > w Warszawie.Tu nie mam wyjścia,trzeba go pozwać w Warszawie (właściwość

    Dzięki za odpowiedź, nie do końca o to mi chodziło (niedoprecyzowałem pytania)
    problem nie leży w delikcie a w roszczeniach z umów.
    Problem jest natury praktycznej - mam wielu drobnych dłużników z różnych
    zakątków Polski, tyle że większość w Warszawie.
    Praktyka wskazuje że na nakaz zapłaty w Wawie czekam 6 do 12 mcy.
    Natomiast dziś (23.01.2004) dostałem nakaz zapłaty wydany przez Sąd R. w
    Piotrkowie Tryb na skutek pozwu wniesionego 09.01.2004 !!!! 14 dni.!!!
    Mam mozliwość zarejestrować sobie oddział mojej firmy w Piotrkowie tyle że
    potrzebuje know-how - jak w temacie.
    pozdrawiam
    Traaq

  • 4. Data: 2004-01-23 19:34:47
    Od: <l...@p...fm>

> [...]
    > Problem jest natury praktycznej - mam wielu drobnych dłużników z różnych
    > zakątków Polski, tyle że większość w Warszawie.

    Chodzi Ci o własciwosc przemienna na podst art 34kpc

    Art. 34.kpc Powództwo o ustalenie istnienia umowy, o jej wykonanie,
    rozwiązanie lub unieważnienie, jako też o odszkodowanie z powodu
    niewykonania lub nienależytego wykonania umowy wytoczyć można przed sąd
    miejsca jej wykonania.

    Kwestie miejsca wykonania umowy reguluje art. 454 kc

    Art. 454. § 1. kc Jeżeli miejsce spełnienia świadczenia nie jest oznaczone
    ani nie wynika z właściwości zobowiązania, świadczenie powinno być spełnione
    w miejscu, gdzie w chwili powstania zobowiązania dłużnik miał zamieszkanie
    lub siedzibę. Jednakże świadczenie pieniężne powinno być spełnione w miejscu
    zamieszkania lub w siedzibie wierzyciela w chwili spełnienia świadczenia;
    jeżeli wierzyciel zmienił miejsce zamieszkania lub siedzibę po powstaniu
    zobowiązania, ponosi spowodowaną przez tę zmianę nadwyżkę kosztów
    przesłania.
    § 2. Jeżeli zobowiązanie ma związek z przedsiębiorstwem dłużnika lub
    wierzyciela, o miejscu spełnienia świadczenia rozstrzyga siedziba
    przedsiębiorstwa.

    Chodzi jak sadze o świadczenie pieniezne, wiec jesli w umowie oznaczyles
    jako miejsce spelnienia swiadczenia pienieznego np. rachunek bankowy
    prowadzony w miejscu Twojego zamieszkania to po problemie. Jesli nic nie
    wynika z umowy to stosujesz powyzszy przepis i sadem wlasciwym jest sad
    miejsca zamieskania wierzyciela (powoda).

    Dan.

  • 5. Data: 2004-01-23 19:59:40
    Od: <l...@p...fm>

    Dodam jeszcze tylko ze dla post. nakazowego podstawa wniesienia pozwu do
    sadu miejsca zamieszkania powoda jest art 488 kpc w zw. z art 454 kc (jesli
    w umowie nie oznaczono miejsca dokonania zaplaty)

    Dan.

  • 6. Data: 2004-01-26 10:36:13
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > § 2. Jeżeli zobowiązanie ma związek z przedsiębiorstwem dłużnika lub
    > wierzyciela, o miejscu spełnienia świadczenia rozstrzyga siedziba

    Nie wiem czy dobże rozumiem.
    Upraszczając - jeżeli świadczenie = świadczenie pienieżne to miejsce
    spełnienia świadczenia = miejsce zamieszkania lub siedziba przedsiębiorstwa
    wierzyciela?

    Traaq

  • 7. Data: 2004-01-26 17:04:55
    Od: <l...@p...fm>

> [...]
    > Upraszczając - jeżeli świadczenie = świadczenie pienieżne to miejsce
    > spełnienia świadczenia = miejsce zamieszkania lub siedziba

    Dobrze. Z tym, że po pierwsze decyduje treść zobowiazania a dopiero jesli
    strony nic nie postanowily to powyzsza regula. Jesli z tresci umowy
    (faktury) nie wynika, ze zaplate powinienes odebrac w miejscu innym niz
    mieszkasz, to miejscem wykonania zobowiazania jest miejsce twojego
    zamieszkania. W takim wypadku powodowi przysluguje prawo skorzystania badz
    to z wlasciwosci ogolnej (adres pozwanego) , badz przemiennej miejsca
    wykonania zobowiazania (najczesciej adres powoda). Przy zobowiazaniach
    wzajemnych czesto wystepuje wiecej niz jedno miejsce wyk. zobowiazania (np.
    rzecz wytworzona i odebrana jest w Krakowie, a zaplata nastepuje na rachunek
    bankowy firmy w Warszawie). Nie powoduje to w zaden sposob ograniczenia
    korzystania z wlasciwosci przemiennej. Wrecz przeciwnie. Powod ma wiecej
    mozliwosci wyboru sadu. Tak jak pisales, w praktyce powodowie bardzo czesto
    korzystaja z tej mozliwosci, uzasadniajac ja trescia powolanych przepisow.

    Dan.

  • 8. Data: 2004-01-27 09:39:50
    Od: t...@p...onet.pl

    > Dan.

    Jestem wielce zobowiązany za pełne naswietlenie tematu.
    A ponieważ już umiemy jeździć na nartach to poćwiczmy skoki ;-)))

    Firma W z Warszawy szprzedaje towar firmie K z Krakowa.
    Towar dostarczono, zapłaty brak (na wskazany rachunek w banku w Warszawie).
    Firma W z Warszawy ceduje dług na firmę G z Gdańska.
    Firma W informując dłużnika o cesji (bo musi) wskazuje nowego wierzyciela i
    jego rachunek w Gdańsku.
    Firma G z Gdańska "uprzejmie prosi" o zapłatę długu wskazując swój rachunek
    bankowy w Gdańsku.
    Złożyć pozew do Krakowa można, ale po co? za daleko
    Złożyć pozew do Warszawy też można bo na fakturze był wskazany bank w
    Warszawie. Tyle, że kto przy zdrowych zmysłach złoży pozew do sądu rejonowego
    w Warszawie???

    Pytanie:
    Czy w takiej sytuacji frima G może złożyć pozew w Gdańsku opierając się na
    tym, że świadczenie miało być spełnione na jej rachunek w Gdańsku?

    Pozdrawiam
    Traaq