  • 31. Data: 2006-06-05 08:57:13
    Temat: Re: wypowiedzenie umowy o prace,urlop i weksle
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Będzie ważny.
    > Jeśli chcesz podpisać weksel in blanco podpisz koniecznie deklarację
    > wekslową i zaznacz tak coś na wekslu by potem nie było wątpliwości że
    > deklaracja wekslowa jest konkretnie do tego weksla.

    Uściślijmy: temu, kto wystawia weksel in blanco wszystko jedno, czy
    podpisze się na umowie wekslowej. Ważne, aby był podpis tego, komu
    weksel dajemy. I wystawić weksel "nie na zlecenie".

    > Wtedy w istocie rzeczy nic ci nie grozi.

    Co do zasady - nic nie grozi, chyba że nie wniesie zarzutów w
    terminie, bo z uzyskaniem nakazu zapłaty nawet od niezgodnie z umową
    wypełnionego weksla raczej nie jest trudne.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 32. Data: 2006-06-05 09:04:11
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Jotte napisał(a):
    > Chciałem poczytać, ale jak to wpisałem w google'a to mam zero odpowiedzi.

    świeższe orzeczenia http://pub.sn.pl/

    KG

  • 33. Data: 2006-06-05 09:30:38
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz napisał(a):

    > Uściślijmy: temu, kto wystawia weksel in blanco wszystko jedno, czy
    > podpisze się na umowie wekslowej. Ważne, aby był podpis tego, komu
    > weksel dajemy. I wystawić weksel "nie na zlecenie".

    Ważna jest dobra deklaracja wekslowa, powiązana z wekslem.
    Rozumiem że chodzi ci o możliwość przeniesienia prawa do weksla in
    blanco osobę 3-ą. Są 3 możliwości:

    1.jeśli w drodze indosu przed wypełnieniem to:

    2002.04.16 wyrok SN V CKN 1107/00 OSNC 2003/4/55
    Nabycie weksla in blanco zaopatrzonego w indos, ale nie wypełnionego,
    nie stwarza indosatariuszowi ułatwień w dochodzeniu praw z weksla i
    ochrony przewidzianych w art. 16 i 17 ustawy z dnia 28 kwietnia 1936 r.
    - Prawo wekslowe (Dz. U. Nr 37, poz. 282). - czyli można powoływac się
    na zarzuty ze stosunku podstawowego;

    2. natomiast jeśli bez indosu (poprzez przekazanie bez wypełnienia) to:

    1998.02.05 wyrok SN III CKN 342/97 OSNC 1998/9/141

    Weksel in blanco nie zaopatrzony w indos może być przeniesiony tylko
    według przepisów o przelewie wierzytelności.}
    - a więc nabywca jest związany deklaracją wekslową i można powoływac się
    na zarzuty ze stosunku podstawowego;

    3. Natomiast gdy ktoś wypełni weksel wbrew deklaracji wekslowej i
    dopiero zrobi indos to mamy wobec niego skuteczne roszczenie o
    odszkodowanie.

    No dobra, wiem że dla pracownika takie postępowanie (zwłaszcza z punktu
    3-go) nie będzie zabawne, ale w każdym wypadku ma wygraną (pieniądze) o
    ile weksel da się powiązać z deklaracją wekslową.

    > Co do zasady - nic nie grozi, chyba że nie wniesie zarzutów w
    > terminie, bo z uzyskaniem nakazu zapłaty nawet od niezgodnie z umową
    > wypełnionego weksla raczej nie jest trudne.

    Pisząc że nic na grozi miałem na myśli to że można się obronić. Jak ktoś
    nie będzie protestował to już inna sprawa i jego problem.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 34. Data: 2006-06-05 09:55:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson napisał(a):

    > 3. Natomiast gdy ktoś wypełni weksel wbrew deklaracji wekslowej i
    > dopiero zrobi indos to mamy wobec niego skuteczne roszczenie o
    > odszkodowanie.

    No i dodatkowo można się zastanowić czy nie popełnia oszustwa.

  • 35. Data: 2006-06-05 10:03:56
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Ważna jest dobra deklaracja wekslowa, powiązana z wekslem.

    Chodzi mi o to, że sam podpis wystawcy weksla na deklaracji nie
    wystarczy - może on wszak takich deklaracji zaopatrzonych wyłącznie we
    własny podpis wystawiać ile chce i kiedy chce, nie wiążą one posiadacza
    weksla. Ważny jest podpis remitenta, że w ogóle zgadza się na takie
    warunki i o nich wie.

> [...]
    > ochrony przewidzianych w art. 16 i 17 ustawy z dnia 28 kwietnia 1936 r.
    > - Prawo wekslowe (Dz. U. Nr 37, poz. 282). - czyli można powoływac się

    Wyrok niewątpliwie cenny. Niemniej jednak wszystko zależy od sytuacji
    oraz od sądu. Na przykład Honzatko ("Obieg wekslu in blanco" Lwów 1934)
    uznaje, że w zasadzie nie ma różnicy pomiędzy tym, czy nabywca weksla
    nabędzie wypełniony weksel in blanco (choćby niezgodnie z umową), czy
    też sam go uzupełni zgodnie z informacjami od remitenta - i nawet jak
    wypełnienie to faktycznie będzie niezgodne z zawartym porozumieniem w
    umowie wekslowej, to nakaz zapłaty będzie utrzymany w mocy.

    "Bo różnica między przypadkiem, gdy pozbywca sam umieści klauzule
    niewłaściwe i weksel pozbędzie, a przypadkiem, gdy da informacje
    niewłaściwe i nabywca stosownie do tego weksel wypełni jest zbyt drobna,
    by z niej czynić kwestię zasadniczą, mającą decydować o prawie nabywcy."

    Pozostaje jeszcze ciężar dowodu kto wypełnił weksel - który ciąży na
    pozwanym z weksla.

> [...]
    > według przepisów o przelewie wierzytelności.}
    > - a więc nabywca jest związany deklaracją wekslową i można powoływac się

    Tutaj nie mam żadnych wątpiwości.

    > 3. Natomiast gdy ktoś wypełni weksel wbrew deklaracji wekslowej i
    > dopiero zrobi indos to mamy wobec niego skuteczne roszczenie o
    > odszkodowanie.

    Owszem.

    > Pisząc że nic na grozi miałem na myśli to że można się obronić. Jak ktoś
    > nie będzie protestował to już inna sprawa i jego problem.

    Oczywiście nie mamy tutaj na myśli "protestu" w rozumieniu prawa
    wekslowego ;)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 36. Data: 2006-09-21 23:10:53
    Temat: Weksel z kwotą, było: wypowiedzenie umowy...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Przepraszam za wyciąganie starych wątków, często mam zaległości
    w czytaniu :], teraz też znalazłem coś starszego:

    On Sat, 3 Jun 2006, Liwiusz wrote:

    > Myślę, że bez szkody dla dyskusji możemy założyć, że chodzi tu o weksel in
    > blanco z opłatą skarbową 50zł.
    >
    > Wystawianie weksla na kwotę 50 000zł (nie in blanco)

    Hm... protest wstępny... to tylko niewpisanie kwoty uważa się
    za weksel in blanco?? Ja bym się trzymał tezy z weksel.pl, że
    niewpisanie dowolnej ustawowo wymaganej pozycji!
    IMO weksel na 50 000 zł (lub dowolnie wybraną kwotę) może być
    wekslem in blanco - dlaczego nie?
    Jak się mylę... to ważne, poproszę uprzedzić (z powodu niżej)

    > oznaczałoby, że taką
    > kwotę pracownik ma po prostu zapłacić w umówionym terminie, a nie o to na
    > pewno chodziło (chyba że jest to łapówka za danie pracy ;)

    Ja mam pytanie.
    A jaki przepis nakazuje zapłacić za weksel CAŁĄ wykazaną na nim kwotę?

    Inaczej mówiąc - jakie przestępstwo popełnia np. firma windykacyjna,
    przyjmując lub sprzedając weksel z wypisaną kwotą 50 000 zł za 14 000 zł?

    IMO - żadne.
    Nie widzę przeszkód, żeby zabezpieczenie miało być *wypisane* na
    maksymalną kwotę przewidzianą przez strony.
    Ba, co stoi na przeszkodzie żeby deklaracja przewidywała zobowiazanie
    przyjmującego (uprawnionego), że nie zażąda zapłaty ponad kwotę
    świadczenia dla którego wystawiono weksel?
    Oczywiście z ryzykiem, że uprawniony z weksla może zażądać całej kwoty
    zaś zobowiazany będzie musiał najpierw zapłacić a później dochodzić
    "nadpłaty" - osobna sprawa z jakiego tytułu :)

    I żeby jasność była: to powyżej nie jest czystą teorią.
    Sławetny "weksel na poczcie" :> był właśnie czymś takim, na kwotę
    relatywnie niewielką (czyli w razie wyskoku uprawnionego stać mnie
    na wyłożenie wskazanej kwoty :]).
    Z dwojga złego - wolałem wpisać kwotę niż dać in blanco pozycję
    kwoty (data i miejsce spełnienia są wolne).
    Nie na zlecenie, bez protestu, "gwarancyjny" - to tak dla jasnosci.
    Deklaracja też jest, ze wzkazaniem umowy którą zabezpiecza weksel
    i zastrzeżeniem że "uprawniony nie zażąda zapłaty ponad świadczenie
    zabezpieczone wekslem".

    Coś zrobiłem źle? - możliwe, to poproszę o przepis :)
    I ew. "w razie gdyby", czy kiedy uprawniony zażąda zapłaty połowy
    kwoty gwarancji (wypisanej na wekslu) to zrobi coś źle? - też
    poproszę o przepis :)

    pzdr, Gotfryd
    "no to się naczytam" :>

  • 37. Data: 2006-09-21 23:17:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jun 2006, Johnson wrote:

    > Jeśli chcesz podpisać weksel in blanco podpisz koniecznie deklarację wekslową
    > i zaznacz tak coś na wekslu by potem nie było wątpliwości że deklaracja
    > wekslowa jest konkretnie do tego weksla.

    O ile mnie pamięć nie zwodzi, to oznaczenie weksla jako "gwarancyjny"
    lub "kaucyjny" jest traktowane tak, iż nabywca powinien "spodziewać
    się" że jest do niego deklaracja wekslowa - chyba nawet jakieś wyroki
    były że niedotarcie do niej można uznać za niedopełnienie staranności
    (przez nabywcę). Dobrze piszę?

    > Wtedy w istocie rzeczy nic ci nie grozi.

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2006-09-22 07:05:02
    Temat: Re: Weksel z kwotą, było: wypowiedzenie umowy...
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    > niewpisanie dowolnej ustawowo wymaganej pozycji!
    > IMO weksel na 50 000 zł (lub dowolnie wybraną kwotę) może być

    Może być, jeśli nie ma przynajmniej jednego innego obowiązkowego
    elementu.

    > Jak się mylę... to ważne, poproszę uprzedzić (z powodu niżej)

    > Ja mam pytanie.
    > A jaki przepis nakazuje zapłacić za weksel CAŁĄ wykazaną na nim kwotę?

    Jeśli posiadacz wzywa do zapłaty całości - to trzeba zapłacić całość.
    Samemu przecież się podpisało pod stwierdzeniem "zapłacę za ten weksel
    XXXzł" i XXX zł trzeba zapłacić, albo podnosić zarzuty.

    > Inaczej mówiąc - jakie przestępstwo popełnia np. firma windykacyjna,
    > przyjmując lub sprzedając weksel z wypisaną kwotą 50 000 zł za 14 000 zł?

    Żadne. Mogę kupić od Ciebie weksel na 100 000zł za 10 000zł. Jest to
    nawet częsta praktyka. Ale od dłużnika mam prawo żądać całej sumy.

> [...]
    > zaś zobowiazany będzie musiał najpierw zapłacić a później dochodzić
    > "nadpłaty" - osobna sprawa z jakiego tytułu :)

    W przypadku jak zaindosuje - tak właśnie będzie musiał postępować
    dłużnik. Niemniej jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w pozwie o
    wydanie nakazu zapłaty posiadacz żądał zapłaty tylko części sumy
    wekslowej - czy to z powodu, że reszta roszczenia jest bezpodstawna, czy
    też z powodu, że resztę będzie dochodził później (np. nie stać go na
    wysoki wpis :) Choć w tym drugim przypadku może wystąpić trudność:
    takiego weksla już nie dostanie od sądu z powrotem IMHO.

> [...]
    > kwoty (data i miejsce spełnienia są wolne).
    > Nie na zlecenie, bez protestu, "gwarancyjny" - to tak dla jasnosci.

    A co Ci dawała klauzula bez protestu? Przy wekslach nie na zlecenie
    jest zupełnie niepotrzebna, bo i tak nie trzeba wykonywać protestu,
    jeśli chce się dochodzić roszczenia od wystawcy weksla własnego.

    > Deklaracja też jest, ze wzkazaniem umowy którą zabezpiecza weksel
    > i zastrzeżeniem że "uprawniony nie zażąda zapłaty ponad świadczenie
    > zabezpieczone wekslem".

    Uprawniony nie, ale indosant już może, jeśli remitent oszuka go, że
    weksel np. był wekslem zupełnym ;)

    > Coś zrobiłem źle? - możliwe, to poproszę o przepis :)
    > I ew. "w razie gdyby", czy kiedy uprawniony zażąda zapłaty połowy
    > kwoty gwarancji (wypisanej na wekslu) to zrobi coś źle? - też
    > poproszę o przepis :)

    Robi dobrze.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 39. Data: 2006-09-23 08:57:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Sep 2006, Liwiusz wrote:

    > Jeśli posiadacz wzywa do zapłaty całości - to trzeba zapłacić całość.

    Tego nie podważam.

    > Żadne. Mogę kupić od Ciebie weksel na 100 000zł za 10 000zł. Jest to nawet
    > częsta praktyka.

    I do tego zmierzałem :)

    > Ale od dłużnika mam prawo żądać całej sumy.

    Co jak mniemam nijak nie zaprzeczy temu, że mogłeś bezpodstawnie się
    wzbogacić :)

    > W przypadku jak zaindosuje - tak właśnie będzie musiał postępować dłużnik.

    A toć przezornie było "nie na zlecenie" :)

    > Niemniej jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w pozwie o wydanie nakazu
    > zapłaty posiadacz żądał zapłaty tylko części sumy wekslowej

    O to to.

> [...]
    > przypadku może wystąpić trudność: takiego weksla już nie dostanie od sądu z

    Jasne.

    > A co Ci dawała klauzula bez protestu?

    Mi nic!!

    > Przy wekslach nie na zlecenie jest
    > zupełnie niepotrzebna, bo i tak nie trzeba wykonywać protestu

    Ale niech mają, co im będę zbędnej klauzuli żałował ;)
    Thx za odzew.

    pzdr, Gotfryd