    From: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Weksel z kwotą, było: wypowiedzenie umowy...
    Date: Fri, 22 Sep 2006 09:05:02 +0200

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Przepraszam za wyciąganie starych wątków, często mam zaległości
    > w czytaniu :], teraz też znalazłem coś starszego:

    > Hm... protest wstępny... to tylko niewpisanie kwoty uważa się
    > za weksel in blanco?? Ja bym się trzymał tezy z weksel.pl, że
    > niewpisanie dowolnej ustawowo wymaganej pozycji!
    > IMO weksel na 50 000 zł (lub dowolnie wybraną kwotę) może być
    > wekslem in blanco - dlaczego nie?

    Może być, jeśli nie ma przynajmniej jednego innego obowiązkowego
    elementu.

    > Jak się mylę... to ważne, poproszę uprzedzić (z powodu niżej)

    > Ja mam pytanie.
    > A jaki przepis nakazuje zapłacić za weksel CAŁĄ wykazaną na nim kwotę?

    Jeśli posiadacz wzywa do zapłaty całości - to trzeba zapłacić całość.
    Samemu przecież się podpisało pod stwierdzeniem "zapłacę za ten weksel
    XXXzł" i XXX zł trzeba zapłacić, albo podnosić zarzuty.

    > Inaczej mówiąc - jakie przestępstwo popełnia np. firma windykacyjna,
    > przyjmując lub sprzedając weksel z wypisaną kwotą 50 000 zł za 14 000 zł?

    Żadne. Mogę kupić od Ciebie weksel na 100 000zł za 10 000zł. Jest to
    nawet częsta praktyka. Ale od dłużnika mam prawo żądać całej sumy.

    > IMO - żadne.
    > Nie widzę przeszkód, żeby zabezpieczenie miało być *wypisane* na
    > maksymalną kwotę przewidzianą przez strony.
    > Ba, co stoi na przeszkodzie żeby deklaracja przewidywała zobowiazanie
    > przyjmującego (uprawnionego), że nie zażąda zapłaty ponad kwotę
    > świadczenia dla którego wystawiono weksel?
    > Oczywiście z ryzykiem, że uprawniony z weksla może zażądać całej kwoty
    > zaś zobowiazany będzie musiał najpierw zapłacić a później dochodzić
    > "nadpłaty" - osobna sprawa z jakiego tytułu :)

    W przypadku jak zaindosuje - tak właśnie będzie musiał postępować
    dłużnik. Niemniej jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w pozwie o
    wydanie nakazu zapłaty posiadacz żądał zapłaty tylko części sumy
    wekslowej - czy to z powodu, że reszta roszczenia jest bezpodstawna, czy
    też z powodu, że resztę będzie dochodził później (np. nie stać go na
    wysoki wpis :) Choć w tym drugim przypadku może wystąpić trudność:
    takiego weksla już nie dostanie od sądu z powrotem IMHO.

    > I żeby jasność była: to powyżej nie jest czystą teorią.
    > Sławetny "weksel na poczcie" :> był właśnie czymś takim, na kwotę
    > relatywnie niewielką (czyli w razie wyskoku uprawnionego stać mnie
    > na wyłożenie wskazanej kwoty :]).
    > Z dwojga złego - wolałem wpisać kwotę niż dać in blanco pozycję
    > kwoty (data i miejsce spełnienia są wolne).
    > Nie na zlecenie, bez protestu, "gwarancyjny" - to tak dla jasnosci.

    A co Ci dawała klauzula bez protestu? Przy wekslach nie na zlecenie
    jest zupełnie niepotrzebna, bo i tak nie trzeba wykonywać protestu,
    jeśli chce się dochodzić roszczenia od wystawcy weksla własnego.

    > Deklaracja też jest, ze wzkazaniem umowy którą zabezpiecza weksel
    > i zastrzeżeniem że "uprawniony nie zażąda zapłaty ponad świadczenie
    > zabezpieczone wekslem".

    Uprawniony nie, ale indosant już może, jeśli remitent oszuka go, że
    weksel np. był wekslem zupełnym ;)

    > Coś zrobiłem źle? - możliwe, to poproszę o przepis :)
    > I ew. "w razie gdyby", czy kiedy uprawniony zażąda zapłaty połowy
    > kwoty gwarancji (wypisanej na wekslu) to zrobi coś źle? - też
    > poproszę o przepis :)

    Robi dobrze.

    --
    Pozdrawiam!