    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Weksel z kwotą, było: wypowiedzenie umowy...
    Date: Fri, 22 Sep 2006 01:10:53 +0200

    Przepraszam za wyciąganie starych wątków, często mam zaległości
    w czytaniu :], teraz też znalazłem coś starszego:

    On Sat, 3 Jun 2006, Liwiusz wrote:

    > Myślę, że bez szkody dla dyskusji możemy założyć, że chodzi tu o weksel in
    > blanco z opłatą skarbową 50zł.
    >
    > Wystawianie weksla na kwotę 50 000zł (nie in blanco)

    Hm... protest wstępny... to tylko niewpisanie kwoty uważa się
    za weksel in blanco?? Ja bym się trzymał tezy z weksel.pl, że
    niewpisanie dowolnej ustawowo wymaganej pozycji!
    IMO weksel na 50 000 zł (lub dowolnie wybraną kwotę) może być
    wekslem in blanco - dlaczego nie?
    Jak się mylę... to ważne, poproszę uprzedzić (z powodu niżej)

    > oznaczałoby, że taką
    > kwotę pracownik ma po prostu zapłacić w umówionym terminie, a nie o to na
    > pewno chodziło (chyba że jest to łapówka za danie pracy ;)

    Ja mam pytanie.
    A jaki przepis nakazuje zapłacić za weksel CAŁĄ wykazaną na nim kwotę?

    Inaczej mówiąc - jakie przestępstwo popełnia np. firma windykacyjna,
    przyjmując lub sprzedając weksel z wypisaną kwotą 50 000 zł za 14 000 zł?

    IMO - żadne.
    Nie widzę przeszkód, żeby zabezpieczenie miało być *wypisane* na
    maksymalną kwotę przewidzianą przez strony.
    Ba, co stoi na przeszkodzie żeby deklaracja przewidywała zobowiazanie
    przyjmującego (uprawnionego), że nie zażąda zapłaty ponad kwotę
    świadczenia dla którego wystawiono weksel?
    Oczywiście z ryzykiem, że uprawniony z weksla może zażądać całej kwoty
    zaś zobowiazany będzie musiał najpierw zapłacić a później dochodzić
    "nadpłaty" - osobna sprawa z jakiego tytułu :)

    I żeby jasność była: to powyżej nie jest czystą teorią.
    Sławetny "weksel na poczcie" :> był właśnie czymś takim, na kwotę
    relatywnie niewielką (czyli w razie wyskoku uprawnionego stać mnie
    na wyłożenie wskazanej kwoty :]).
    Z dwojga złego - wolałem wpisać kwotę niż dać in blanco pozycję
    kwoty (data i miejsce spełnienia są wolne).
    Nie na zlecenie, bez protestu, "gwarancyjny" - to tak dla jasnosci.
    Deklaracja też jest, ze wzkazaniem umowy którą zabezpiecza weksel
    i zastrzeżeniem że "uprawniony nie zażąda zapłaty ponad świadczenie
    zabezpieczone wekslem".

    Coś zrobiłem źle? - możliwe, to poproszę o przepis :)
    I ew. "w razie gdyby", czy kiedy uprawniony zażąda zapłaty połowy
    kwoty gwarancji (wypisanej na wekslu) to zrobi coś źle? - też
    poproszę o przepis :)

    pzdr, Gotfryd
    "no to się naczytam" :>