    From: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypowiedzenie umowy o prace,urlop i weksle
    Date: Mon, 05 Jun 2006 12:03:56 +0200

    Johnson napisał(a):

    > Ważna jest dobra deklaracja wekslowa, powiązana z wekslem.

    Chodzi mi o to, że sam podpis wystawcy weksla na deklaracji nie
    wystarczy - może on wszak takich deklaracji zaopatrzonych wyłącznie we
    własny podpis wystawiać ile chce i kiedy chce, nie wiążą one posiadacza
    weksla. Ważny jest podpis remitenta, że w ogóle zgadza się na takie
    warunki i o nich wie.

    > Rozumiem że chodzi ci o możliwość przeniesienia prawa do weksla in
    > blanco osobę 3-ą. Są 3 możliwości:
    >
    > 1.jeśli w drodze indosu przed wypełnieniem to:
    >
    > 2002.04.16 wyrok SN V CKN 1107/00 OSNC 2003/4/55
    > Nabycie weksla in blanco zaopatrzonego w indos, ale nie wypełnionego,
    > nie stwarza indosatariuszowi ułatwień w dochodzeniu praw z weksla i
    > ochrony przewidzianych w art. 16 i 17 ustawy z dnia 28 kwietnia 1936 r.
    > - Prawo wekslowe (Dz. U. Nr 37, poz. 282). - czyli można powoływac się
    > na zarzuty ze stosunku podstawowego;

    Wyrok niewątpliwie cenny. Niemniej jednak wszystko zależy od sytuacji
    oraz od sądu. Na przykład Honzatko ("Obieg wekslu in blanco" Lwów 1934)
    uznaje, że w zasadzie nie ma różnicy pomiędzy tym, czy nabywca weksla
    nabędzie wypełniony weksel in blanco (choćby niezgodnie z umową), czy
    też sam go uzupełni zgodnie z informacjami od remitenta - i nawet jak
    wypełnienie to faktycznie będzie niezgodne z zawartym porozumieniem w
    umowie wekslowej, to nakaz zapłaty będzie utrzymany w mocy.

    "Bo różnica między przypadkiem, gdy pozbywca sam umieści klauzule
    niewłaściwe i weksel pozbędzie, a przypadkiem, gdy da informacje
    niewłaściwe i nabywca stosownie do tego weksel wypełni jest zbyt drobna,
    by z niej czynić kwestię zasadniczą, mającą decydować o prawie nabywcy."

    Pozostaje jeszcze ciężar dowodu kto wypełnił weksel - który ciąży na
    pozwanym z weksla.

    > 2. natomiast jeśli bez indosu (poprzez przekazanie bez wypełnienia) to:
    >
    > 1998.02.05 wyrok SN III CKN 342/97 OSNC 1998/9/141
    >
    > Weksel in blanco nie zaopatrzony w indos może być przeniesiony tylko
    > według przepisów o przelewie wierzytelności.}
    > - a więc nabywca jest związany deklaracją wekslową i można powoływac się
    > na zarzuty ze stosunku podstawowego;

    Tutaj nie mam żadnych wątpiwości.

    > 3. Natomiast gdy ktoś wypełni weksel wbrew deklaracji wekslowej i
    > dopiero zrobi indos to mamy wobec niego skuteczne roszczenie o
    > odszkodowanie.

    Owszem.

    > Pisząc że nic na grozi miałem na myśli to że można się obronić. Jak ktoś
    > nie będzie protestował to już inna sprawa i jego problem.

    Oczywiście nie mamy tutaj na myśli "protestu" w rozumieniu prawa
    wekslowego ;)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz