  • Data: 2019-12-03 20:02:58
    Temat: Re: Weksel [na 2 mln CHF]
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 03.12.2019 o 12:48, J.F. pisze:

    > Czekaj czekaj - czy nie o to wlasnie z tymi wekslami chodzi ?
    > "Sprawa" w sadzie jakas tam niby jest, ale uproszczona bardzo, dluznik
    > chyba nawet nie musi wiedziec.

    Kiedyś tak było, ale to już nie jest prawda. Weksel, to taki wynalazek,
    że oddziela meritum sprawy od zapłaty. Czyli zamiast Ci zapłacić za
    samochód, przyrzekam, że zapłacę. I później już nie ma tłumaczenia, ze
    samochód był popsuty - mam zapłacić i mogę sobie dochodzić roszczenia o
    naprawę.

    > Wez tez pod uwage, ze Animka moze znac sprawe sprzed kilkunastu  lat, na
    > innych przepisach.

    Nigdy tak nie było, że bez wiedzy dłużnika można było przepchnąć weksel.
    Wiele lat temu bank mógł sam wydawać nakazy zapłaty, ale i tak klauzulą
    musiał sąd je opatrywać. Procedura była mocno uproszczona, bowiem
    uznawano banki za instytucje zaufania publicznego. Ale później się
    okazało, że banki nadużywały tych uprawnień.

    Nie dość, że miewał bajzel w dokumentach i wydawały tytuły na
    nieistniejące zobowiązania, to jeszcze zaczęły skupować wątpliwe
    wierzytelności i te dochodzić na uproszczonych procedurach.

    > Tak czy inaczej - banki jakos wymagaja tego weksla, wiec chyba nie jest
    > to warte tyle, co papier toaletowy ...

    Weksel powoduje, że jak go wypełnią, to musisz zapłacić i możesz się z
    nimi sądzić, że nieprawidłowo wypełnili. Tyle, że ostatnio banki zaczęły
    te procesy przegrywać i to już mocno ostudza zapał do wypełniania. Po za
    tym wypełnienie weksla in blanco niezgodnie z wolą wystawcy jest samow
    sobie przestępstwem, zaś te umowy bankowe bywają tak konstruowane, że w
    sumie nie wiadomo, jak go prawidłowo wypełnić. To studzi zapał
    prowekslowy :-)

    --
    Robert Tomasik