  • 1. Data: 2006-05-25 20:02:34
    Temat: Warunkowy zakup ziemi - długie
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl>

    Witam

    Interesuje mnie sprawa notarialnego zawarcia transakcji zakupu działki z
    możliwością ewentualnego wycofania się z niej.

    Sprawa wygląda tak:

    Jest działka, która w tej chwili ma status działki rolnej.
    Właściciel chce ją mi sprzedać po "dobrej" cenie.
    W tej chwili w gminie jest uchwalany plan zagospodarowania przestrzennego.
    Właściciel twierdzi, że złożył wniosek o wykluczenie działki z produkcji
    rolnej i nie dostał odmowy wobec czego działka będzie budowlana (ale ja
    nie widziałem tego wniosku a tym bardziej nie mam dowodu, że nie dostał
    odmowy).

    Niestety nie mogę już tego sprawdzić na planach, ponieważ dokumenty
    poszły do "wyższej instancji" celem zaakceptowania szczegółów i są
    niedostępne (dziwne, że w gminie nie zostawili kopii). Są podobno jakieś
    plany robocze ale nie mogą ich mi pokazać ponieważ jak twierdzą: nie są
    informacją, którą mogę traktować jako "pewną".

    Oczywiście obietnica właściciela i mówienie, że nie było odmowy itp
    (podobno widział plan) na niewiele mogą się mi przydać a nie chciałbym
    zostać z polem "pod truskawki", bo jeśli się okaże, że działka
    pozostanie rolna to nikt mi nie da pozwolenia na budowę.

    Z drugiej strony mogę zaczekać na decyzję ale wtedy będzie do zapłacenia
    podatek od wzrostu wartości działki, który sprzedający doliczy mi do
    ceny (kwestię podatku tłumaczył mi sprzedający i urzędnicy w gminie -
    powiedzieli, że w przypadku sprzedaży działki przed upływem 5 lat trzeba
    płacić jakiś podatek, w wysokości około 8tyś zł - dla takiej nieruchomości).

    Ponieważ nie chcę kupować gruntu "budowlanego" na obietnicę
    przekwalifikowania sprzedający zaproponował pewne rozwiązanie (choć sam
    dokładnie jeszcze się nie zorientował w możliwościach).
    Mianowicie, proponuje on aby u notariusza spisać umowę, która będzie
    zawierała zapis mówiący, że jeśli po zatwierdzeniu najbliższej decyzji
    dotyczącej planu zagospodarowania przestrzennego, działka nie zostanie
    określona jako budowlana to sprzedający zobowiązuje się zwrócić pełną
    kwotę transakcji w ciągu 14dni.

    Co sądzicie o takim rozwiązaniu sprawy?
    Jak powinno się zabezpieczyć taką transakcję?
    Jak wyegzekwować później tą kwotę, jeśli sprzedający ją wyda? (może są
    jakieś sposoby zabezpieczenia pieniędzy - gość coś mówił, że trzeba by
    ustanowić hipotekę na nieruchomości)

    --
    M.
    GG 1119311

  • 2. Data: 2006-05-25 21:01:37
    Temat: Re: Warunkowy zakup ziemi - długie
    Od: "Lookasik" <l...@c...poczta.fm>

    pamietaj tylko ,ze przeniesienie wlasnosci nie moze nastapic pod warunkiem

    mozecie zawrzec umowe, ktora bedzie miala tylko skutek zobowiazujacy i tam
    mozna dodac warunek natomiast pozniej trzeba bedzie zobowiazac sie do
    bezwarunkowego przeniesienia wlasnosci

  • 3. Data: 2006-05-26 05:56:14
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl>

    Lookasik napisał(a):

    > mozecie zawrzec umowe, ktora bedzie miala tylko skutek zobowiazujacy i
    > tam mozna dodac warunek natomiast pozniej trzeba bedzie zobowiazac sie
    > do bezwarunkowego przeniesienia wlasnosci

    Jak dokładnie taka umowa powinna wyglądać bo to co napisałeś jest dla
    mnie trochę zawikłane.

    Jak to ma być rozwiązane w zakresie zabezpieczenia interesów obu stron?

    Nie wiem jak to określić ale aby nie płacić tego podatku umowa musi być
    spisana przed decyzją gminy. Czy forma o której piszesz nie spowoduje,
    że termin zbycia działki nastąpi po terminie decyzji o planie
    zagospodarowania i wejdzie "podatek".?

    Skąd takie pytanie: Mianowicie, pierwsza umowa u notariusza "leży"
    miesiąc, do momentu decyzji AWRSP o rezygnacji z pierwokupu. Dopiero tą
    drugą część umowy uznaje się za wiążącą.

    PS: Nie jestem biegły w tych sprawach więc mogę trochę mieszać ale
    proszę o konkretne porady.

    --
    M.
    GG 1119311

  • 4. Data: 2006-05-26 09:28:01
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <e555pn$1eh$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    "Lookasik" <l...@c...poczta.fm> wrote:

> [...]
    >
    > mozecie zawrzec umowe, ktora bedzie miala tylko skutek zobowiazujacy i tam
    > mozna dodac warunek natomiast pozniej trzeba bedzie zobowiazac sie do

    A może da się termin zapłaty ustalić na dzień po przekwalifikowaniu?

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 5. Data: 2006-05-26 12:13:25
    Od: "ag_" <a...@p...onet.pl>

    Jesli wiecej niz 1 ha to nie ma zadnego problemu.
    Niezaleznie od tego co jest w planie zagospodarowania budujesz zamiast domku
    zagrode (domek + garaz który robi za budynek gospodarczy)
    Czas oczekiwania na warunki zabudowy i pozwolenie na budowe taki sam.
    Przeszedłem to bez bólu

    pozdr
    ag_

  • 6. Data: 2006-05-26 12:34:02
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl>

    ag_ napisał(a):
> [...]
    > zagrode (domek + garaz który robi za budynek gospodarczy)
    > Czas oczekiwania na warunki zabudowy i pozwolenie na budowe taki sam.

    Niestety to jest duuużo mniej niż 1ha.

    --
    M.
    GG 1119311

  • 7. Data: 2006-05-26 12:38:41
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl>

    Jarek Spirydowicz napisał(a):

    > A może da się termin zapłaty ustalić na dzień po przekwalifikowaniu?

    Nie sądzę aby facet zaryzykował, że dostanie kasę np za pół roku bo
    urzędasy coś namieszają.

    --
    M.
    GG 1119311

  • 8. Data: 2006-05-26 19:14:07
    Od: "Lookasik" <l...@c...poczta.fm>

    > Jak dokładnie taka umowa powinna wyglądać bo to co napisałeś jest dla mnie
    > trochę zawikłane.

    w wielkim skrocie

    1. A zobowiazuje się sprzedac B opisaną w § 1 nieruchomość za cenę 2.640,00
    zł (dwa tysiące sześćset czterdzieści złotych), a B nieruchomość tę kupuje.

    2. Umowa ta zostaje zawarta pod warunkiem, iż ....

    a pozniej trzeba walic do notariusza i bezwarunkowo przeniesc wlasnosc

    radze udac sie do prawnika

  • 9. Data: 2006-05-26 19:38:41
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl>

    Lookasik napisał(a):

> [...]
    >
    > 2. Umowa ta zostaje zawarta pod warunkiem, iż ....
    >

    > a pozniej trzeba walic do notariusza i bezwarunkowo przeniesc wlasnosc

    Wydaje mi się, że taka umowa nie odniesie skutku prawnego w stosunku do
    przepisów nakładających podatek na sprzedającego (jeżeli sprzeda on
    działkę przed upływem 5 lat od przekwalifikowania).

    No nic, chyba faktycznie bez prawnika się nie obejdzie...

    --
    M.
    GG 1119311

  • 10. Data: 2006-05-26 21:00:45
    Od: "Lookasik" <l...@c...poczta.fm>

    > Wydaje mi się, że taka umowa nie odniesie skutku prawnego w stosunku do
    > przepisów nakładających podatek na sprzedającego (jeżeli sprzeda on
    > działkę przed upływem 5 lat od przekwalifikowania).

    spokojnie mozna zawrzec taka umowe z tym zastrzezeniem ,ze przeniesienie
    wlasnosci nieruchomosci nastapi wtedy a wtedy

    naprawde udajs ie do prawnika.. nie gryziemy