    From: Shreek <p...@M...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Warunkowy zakup ziemi - długie
    Date: Thu, 25 May 2006 22:02:34 +0200

    Witam

    Interesuje mnie sprawa notarialnego zawarcia transakcji zakupu działki z
    możliwością ewentualnego wycofania się z niej.

    Sprawa wygląda tak:

    Jest działka, która w tej chwili ma status działki rolnej.
    Właściciel chce ją mi sprzedać po "dobrej" cenie.
    W tej chwili w gminie jest uchwalany plan zagospodarowania przestrzennego.
    Właściciel twierdzi, że złożył wniosek o wykluczenie działki z produkcji
    rolnej i nie dostał odmowy wobec czego działka będzie budowlana (ale ja
    nie widziałem tego wniosku a tym bardziej nie mam dowodu, że nie dostał
    odmowy).

    Niestety nie mogę już tego sprawdzić na planach, ponieważ dokumenty
    poszły do "wyższej instancji" celem zaakceptowania szczegółów i są
    niedostępne (dziwne, że w gminie nie zostawili kopii). Są podobno jakieś
    plany robocze ale nie mogą ich mi pokazać ponieważ jak twierdzą: nie są
    informacją, którą mogę traktować jako "pewną".

    Oczywiście obietnica właściciela i mówienie, że nie było odmowy itp
    (podobno widział plan) na niewiele mogą się mi przydać a nie chciałbym
    zostać z polem "pod truskawki", bo jeśli się okaże, że działka
    pozostanie rolna to nikt mi nie da pozwolenia na budowę.

    Z drugiej strony mogę zaczekać na decyzję ale wtedy będzie do zapłacenia
    podatek od wzrostu wartości działki, który sprzedający doliczy mi do
    ceny (kwestię podatku tłumaczył mi sprzedający i urzędnicy w gminie -
    powiedzieli, że w przypadku sprzedaży działki przed upływem 5 lat trzeba
    płacić jakiś podatek, w wysokości około 8tyś zł - dla takiej nieruchomości).

    Ponieważ nie chcę kupować gruntu "budowlanego" na obietnicę
    przekwalifikowania sprzedający zaproponował pewne rozwiązanie (choć sam
    dokładnie jeszcze się nie zorientował w możliwościach).
    Mianowicie, proponuje on aby u notariusza spisać umowę, która będzie
    zawierała zapis mówiący, że jeśli po zatwierdzeniu najbliższej decyzji
    dotyczącej planu zagospodarowania przestrzennego, działka nie zostanie
    określona jako budowlana to sprzedający zobowiązuje się zwrócić pełną
    kwotę transakcji w ciągu 14dni.

    Co sądzicie o takim rozwiązaniu sprawy?
    Jak powinno się zabezpieczyć taką transakcję?
    Jak wyegzekwować później tą kwotę, jeśli sprzedający ją wyda? (może są
    jakieś sposoby zabezpieczenia pieniędzy - gość coś mówił, że trzeba by
    ustanowić hipotekę na nieruchomości)

    --
    M.
    GG 1119311