  • 1. Data: 2004-01-23 10:04:46
    Temat: WEKSEL - problem z deklaracją
    Od: t...@p...onet.pl

    problem wyglada następująco:

    złożono weksel in blanco jako zabezpieczenie pożyczki oraz sporzadzono
    dokument, który należy uznać za deklarację wekslową.
    Deklaracja dopuszcza wystawienie weksla na kwotę należności głównej, umownych
    odsetek karnych oraz kosztów egzekucji.
    I do tego momentu wszystko jest ok.
    Niepokój budzi zapis w części nagłówkowej deklaracji:
    "Ja niżej podpisany... jako wystawca weksla na kwotę 2000 USD ..." i dalej są
    zapisy o sposobie wypełnienia i sytuacji, w której weksel może użyty.
    2000 USD jest kwotą nalezności głównej.
    A więc mamy sprzeczność.
    Wystawienie weksla na 2 tys USD nie jest tym co tygrysy lubią najbardziej.
    Z drugiej strony, czy wystawienie weksla na wyższą kwotę nie zdyskwalifikuje
    go jako niezgodnego z deklaracją?

    jakieś pomysły ?

    pozdrawiam
    Traaq

  • 2. Data: 2004-01-23 12:44:29
    Temat: Re: WEKSEL - problem z deklaracją
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pierwsza sprawa, to to, że jeżeli ten weksel wystawiono w Polsce, to
    powinien być w naszej walucie. Tyle, że te USD jest w deklaracji wekslowej
    niby. Ja bym się tym nie przejmował za bardzo. Skoro ta deklaracja
    wekslowa określa sposób wypełnienia weksla, to nagłówek nie ma większego
    znaczenia. Co najwyżej będziesz mieć jeden więcej zarzut, że deklaracja
    jest nie od tego weksla, bo przecież to deklaracja do weksla na 2.000 USD,
    a ten jest na inną kwotę. Choć nie sądzę by sąd uwzględnił taki zarzut.

  • 3. Data: 2004-01-23 17:55:17
    Od: "Piter" <p...@a...pl>

    problem sprowadza się do interpretacji porozumienia wekslowego, które w
    gruncie rzecz jest umową cywilnoprawną, do wykładni której ma zastosowanie
    art. 68K.C., a więc bada się nie tylko treść umowy lecz zgodny zamiar i cel
    umowy. Jeżeli celem wystawienia weksla in blanco było zabezpieczenie umowy
    pozyczki to moim zdaniem można uzupełnić weksel zgodnie z porozumieniem tj.
    wpisać sumęwekslową w kwocie odpowiadającej należności głonej wraz z
    odsetkami oraz pozostałymi kosztami , które należy mieć udokumentowane w
    taki sposób aby w przypadku sprawy sądowej je udowodnić.

    piotr
    p...@a...pl

  • 4. Data: 2004-01-24 01:05:30
    Od: "axekb" <NO!SPAM.axekb@hoga.pl>

    Nie jestem prawnikiem

    > złożono weksel in blanco jako zabezpieczenie pożyczki oraz sporzadzono
    > dokument, który należy uznać za deklarację wekslową.

    Przede wszystkim to nik tnie będzie ściągał wieżytelnośi z dalszych części.
    Ściągane jest z weksla - reszta następnie
    Weksel lepiej spłacić - najgorszy papier dla dłużnika jaki może być, (bez
    obecności wierzyciela w sądzie => komornik natychmiast)

    > Deklaracja dopuszcza wystawienie weksla na kwotę należności głównej,
    umownych
    > odsetek karnych oraz kosztów egzekucji.

    deklaracja - papier
    weksel - peniądze

> [...]

    > "Ja niżej podpisany... jako wystawca weksla na kwotę 2000 USD ..." i dalej

    > zapisy o sposobie wypełnienia i sytuacji, w której weksel może użyty.

    Przede wszystkim to (jak mnie uczono) jeśli jest w dokumencie zapisane, że
    to jest weksel - to on ma moc weksla.

    Weksel można "realizować" w ciągu roku od wystawienia - po tym czasie to
    chyba traci ważność - jak skasowany bilet.

    > A więc mamy sprzeczność.
    > Wystawienie weksla na 2 tys USD nie jest tym co tygrysy lubią najbardziej.

    USD - jest niezgodna z prawem polskim walutą, aczkolwiek jest uznawane przez
    sąd (po dostarczeniu czegośtam)

    > Z drugiej strony, czy wystawienie weksla na wyższą kwotę nie
    zdyskwalifikuje
    > go jako niezgodnego z deklaracją?

    wyższy-niższy ... i tak to jest weksel który rządzi się własnymi prawami (1
    rok)

    pozdrowienia

    p.s. Jeśli bzdury poplotłem, to proszę o zjebę:

  • 5. Data: 2004-01-26 10:14:43
    Od: t...@p...onet.pl

    > pozdrowienia
    >
    > p.s. Jeśli bzdury poplotłem, to proszę o zjebę:

    Trochę pojechałeś po bandzie ;-)
    weksel jest na razie niezupełny (wiec wszystkie koszty mozna dopisać do sumy
    wekslowej, mozna go wystawić na PLN, itd).
    weksel może być wystawiony na walutę obcą.
    "weksel rzadzi się swoimi prawami" i deklaracją :-)

    Moje wątpliwości rozwiał Piotr w poprzednim poście - dzięki
    pozdrawiam
    Traaq