  • 1. Data: 2003-04-02 14:04:29
    Temat: WEKSEL !!! Ratunku !!!
    Od: "aaa" <n...@w...pl>

    Witam szanownych !!
    Mam pytanko : czy weksel ulega przedawnieniu ? Zona podzyrowala mi umowe
    leasingu (podpisala sie na wekslu z drugiej strony). Umowa leasingu zostala
    rozwiazana w lutym 2001 z powodu nieplacenia rat w terminie. Moja zona
    niebyla informowana wogole o istniejacym zadluzeniu (od okolo dwoch lat mamy
    intercyze). Teraz po ponad dwoch latach od rozwiazania umowy a ponad trzech
    od podpisania weksla, bank przedstawia jej weksel do zaplaty - uwaga na
    kwote 105 000,00 zl. Przy czym ok 80 000 zl to odsetki. (okazalo sie ze
    umownie odsetki ustalone zostaly na poziomie 0,5 %).
    Moze mialby ktos chwile rozwazyc nasz problem - moze ktos podsunie jakies
    rozwiazanie, jakas linie obrony. Zalezy mi zeby ochronic moja zone . Prosze
    pomozcie !!

  • 2. Data: 2003-04-02 15:55:19
    Temat: Re: WEKSEL !!! Ratunku !!!
    Od: "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl>

    Użytkownik "aaa" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Moze mialby ktos chwile rozwazyc nasz problem - moze ktos podsunie jakies
    > rozwiazanie, jakas linie obrony. Zalezy mi zeby ochronic moja zone .

    No to masz pecha. Roszczenia majątkowe przedawniają się z upływem 10 lat
    chyba że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a pewnie żona
    takiej nie prowadziła. Zatem niestety ale będzie nakaz z weksla.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2003-04-02 16:18:20
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
    > chyba że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a pewnie żona
    > takiej nie prowadziła. Zatem niestety ale będzie nakaz z weksla.

    Roszczenia z wekseli przedawniaja sie po uplywie maksymalnie 3 lat (zaleznie
    od rodzaju tych roszczen), liczac od terminu platnosci weksla (art. 70 Prawa
    wekslowego).

    --
    pozdr
    Przemek

  • 4. Data: 2003-04-02 16:54:24
    Od: "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    (zaleznie
    > od rodzaju tych roszczen), liczac od terminu platnosci weksla (art. 70

    Przedawnienie zobowiązania wekslowego nie wpływa na losy wierzytelności ze
    stosunku podstawowego. Jak wiadomo, wierzyciel nie traci tej wierzytelności
    przez przyjęcie weksla. Także przerwanie biegu przedawnienia roszczenia
    wekslowego nie wywołuje skutków w dziedzinie prawa cywilnego (bądź prawa
    pracy). W szczególności wniesienie powództwa na podstawie weksla nie
    przerywa przedawnienia roszczenia z podstawowego stosunku prawnego. A poza
    tym jak znam życie weksel był in blanco i właśnie przed chwilą wypadła data
    jego płatności.

    Mniej teorii a więcej praktyki proponuje.

    Pozdrawiam,

    Tomek

  • 5. Data: 2003-04-02 17:15:54
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

> [...]
    > przerywa przedawnienia roszczenia z podstawowego stosunku prawnego. A poza
    > tym jak znam życie weksel był in blanco i właśnie przed chwilą wypadła

    Oczywiscie, szczera prawda. Ale znowu pytal sie gosc, czy weksel ulega
    przedawnieniu. Samo roszczenie z weksla nie po 10 latach tylko wczesniej,
    prawda?

    --
    pozdr
    Przemek

  • 6. Data: 2003-04-02 17:19:37
    Od: "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl>

> [...]
    > >

    > Oczywiscie, szczera prawda. Ale znowu pytal sie gosc, czy weksel ulega
    > przedawnieniu. Samo roszczenie z weksla nie po 10 latach tylko wczesniej,

    Prawda, prawda, ale wydaje mi się że celem tej grupy nie jest nauka prawa a
    pomoc innym w rozwiązywaniu problemów praktycznych.

    Tomek

  • 7. Data: 2003-04-02 17:33:15
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    > Prawda, prawda, ale wydaje mi się że celem tej grupy nie jest nauka prawa
    > pomoc innym w rozwiązywaniu problemów praktycznych.
    >
    > Tomek

    No to teraz koles ma dwa w jednym. I pecha do tego, tez prawda.

    --
    pozdr
    Przemek

  • 8. Data: 2003-04-02 19:06:16
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Tomasz Czmochowski wrote:
    > No to masz pecha. Roszczenia majątkowe przedawniają się z upływem 10 lat
    > chyba że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a pewnie żona
    > takiej nie prowadziła. Zatem niestety ale będzie nakaz z weksla.

    Zaraz, ale co do 3 letniego prowadzenie lub nie działalności
    gospodarczej przez żonę? Przecież istotne jest czy taką prowadzi wierzyciel.

    KG

  • 9. Data: 2003-04-02 19:08:54
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "Kamil Gołaszewski" <k...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag

    > Zaraz, ale co do 3 letniego prowadzenie lub nie działalności
    > gospodarczej przez żonę? Przecież istotne jest czy taką prowadzi
    wierzyciel.

    > KG

    No wlasnie, racja. Roszczenie banku jest bez watpienia jego "roszczeniem
    zwiazanym z prowadzeniam dzialalnosci gospodarczej".
    Ale i tak mu to nic nie pomoze, bo roszczenie w stosunku do zony, jako do
    poreczyciela, stalo sie prawdopodobnie taraz wymagalne.

    --
    pozdr
    Przemek

  • 10. Data: 2003-04-03 12:04:59
    Od: "Milamber" <m...@w...pl>

    Można sie też zastanawiać czy 0.5% odsetek dziennie czyli ~170% rocznie to
    nie jest lichwa...