  • 1. Data: 2009-12-07 18:58:26
    Temat: Ustawa antykryzysowa, praca na czas określony ponad 24 m-ce
    Od: M <m...@g...com>

    Proszę o podpowiedź, czy dobrze myślę.
    Są dwie następujące po sobie kolejno umowy o pracę na czas określony:
    1. na 12 m-cy od grudnia 2007
    2. na 13 m-cy od grudnia 2008
    Razem 25 miesięcy, kończy się z końcem roku 2009. Minęły już 24
    miesiące i kilka dni.
    Tu jest artykuł:
    http://www.eporady24.pl/drukuj_artykuly-817.html
    z którego wynikałoby (jeśli ta interpretacja jest słuszna), że umowa
    już być umową o pracę na czas nieokreślony.
    Ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu w art. 13 ogranicza do 24 miesięcy
    łączny czas trwania umów o pracę na czas określony między tymi samymi
    stronami. Art. 35 ust. 2 mówi, że do umów zawartych wcześniej (przed
    wejściem ustawy) stosuje się art. 13. Jak dla mnie (nie prawnika), na
    zdrowy rozum sprawa wydaje się jasna.
    Pracodawca jednak twierdzi inaczej - że te 24 miesiące liczą się od
    wejścia w życie ustawy (w sierpniu 2009), a nie od początku pierwszej
    umowy (grudzień 2007) - i znowu proponuje kolejną (trzecią) umowę na
    czas określony.
    Jak sądzicie - jest o co walczyć? Jest już może jakieś orzecznictwo w
    tego typu sprawach?

  • 2. Data: 2009-12-07 19:03:13
    Od: M <m...@g...com>

  • 3. Data: 2009-12-07 21:20:53
    Od: "Zygmunt" <...@o...eu>

> [...]
    >miesiące i kilka dni.

    >Jak sądzicie - jest o co walczyć? Jest już może jakieś orzecznictwo w

    Na zdrowy laicki umysł to możesz podpisać umowę na czas określony tak jak
    chce pracodawca,
    (bo jak on nie zechce to żadnej z toba nie podpisze) a jeśli co do tych
    paragrafów ty masz rację
    to i tak z automatu ta umowa stanie się/jest umową na czas nieokreślony

  • 4. Data: 2009-12-07 21:43:54
    Od: M <m...@g...com>

    On 7 Gru, 22:20, "Zygmunt" <z...@o...eu> wrote:
> [...]
    > paragrafów ty masz rację
    > to i tak z automatu ta umowa stanie się/jest umową na czas nieokreślony

    Dzięki za szybki odzew. Niestety nie z automatu, z tego co widzę pod
    koniec tego artykułu:

    http://www.rp.pl/artykul/359845.html?print=tak

    <cytat>
    W przypadku zatrudnienia przez okres dłuższy niż łącznie 24 miesiące
    istnieje prawna możliwość ustalenia w trybie art. 189 kodeksu
    postępowania cywilnego, że jest to zatrudnienie na podstawie umowy o
    pracę zawartej na czas nieokreślony. Takie ustalenie wymagałoby jednak
    orzeczenia sądu pracy.
    </cytat>

    ale jeśli nawet nie podpisze, to obecna umowa (minęły ponad 24 m-ce)
    już teraz powinna być na czas nieokreślony (tylko jak to w praktyce
    wygląda, jeśli umowa kończy się praktycznie za 2 tygodnie, a sąd wyda
    orzeczenie np. po roku - tylko przywrócenie do pracy, czy
    wynagrodzenie z odsetkami wstecz za cały okres?). A nowa umowa (jeśli
    się na nią zgodzę) może być mniej korzystna od obecnej.
    Chyba, że zadziałałoby to:

    <cytat>
    Niewątpliwe ważną rolę weryfikacyjno-konsultacyjną w zakresie
    zatrudniania pracowników na umowy o właściwym czasie trwania może
    odegrać inspektor pracy, który w przypadku stwierdzenia
    nieprawidłowości w tym zakresie wystąpi do pracodawcy z wnioskiem o
    prawidłowe stosowanie komentowanego przepisu.
    </cytat>