  • 1. Data: 2009-12-07 12:47:16
    Temat: Butelki zwrotne
    Od: "Pan Łoś" <b...@n...pl>

    Witam,

    Cieszę się, że zrobiła się jakiś czas temu "afera" z siatkami foliowymi w
    sklepach. Fakt, wciąż można je zakupić za symboliczne parę groszy i wciąż
    ludzie je muszą czasem kupować, ale z moich obserwacji widzę, że jednak
    sporo osób bierze własną torbę, a przy zakupie drobiazgów upycha po
    kieszeniach. Jedno jest pewne: przynajmniej ograniczyło to bezmyślność
    ekspedientek, które wcześniej same wpychały do rąk kupującego kolejną i
    następną małą siateczkę. Nie wierzę w ekologiczną czystość tych siateczek za
    6 gr., ale cieszę się, że ta symboliczna opłata jednak powoli zaczęła
    zmieniać nawyki po obu stronach lady.

    Ale nie o tym chciałem pisać. Interesuje mnie kto zaczął tę akcję z siatkami
    i chciałbym dotrzeć do tej organizacji czy grupy ludzi, aby nakłonić ich do
    rozpętania podobnej "wojny", tym razem z plastikowymi butelkami. W całej
    Europie większość napojów jest w butelkach zwrotnych, które można oddać w
    każdym supermarkecie w specjalnych automatach. A w Polsce? Miliony butelek
    wody mineralnej sprzedaje się tylko w plastikach, to samo dotyczy soków i
    innych napojów gazowanych. Nawet piwo w zdecydowanej większości jest w
    butelkach bezzwrotnych (na szczęście chociaż szklanych).

    Kupy śmieci rosną, co jeszcze gorsze, wzrasta także zanieczyszczenie
    powietrza, dzięki pomysłowym mieszkańcom, którzy te toksyczne plastiki
    wrzucają do pieca. W efekcie toksyczny pył zawieszony unosi się tygodniami
    nad Polską, szczególnie w kotlinach górskich...

    Będę wdzięczny za sugestie. Zróbmy coś z tym, bo przecież nie można liczyć
    na pomysłowość rządzących...

    Pozdrawiam,
    Pan Łoś

  • 2. Data: 2009-12-07 12:58:54
    Temat: Re: Butelki zwrotne
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Pan Łoś pisze:
> [...]
    > 6 gr., ale cieszę się, że ta symboliczna opłata jednak powoli zaczęła

    Tylko w niektórych marketach. W wiekszości sklepów osiedlowych nic się
    nie zmieniło - całe szczęście. I nie chodzi o to czy idę z własną torbą,
    czy nie (bo zazwyczaj idę), ale dlatego, że rzeczy, które mogłyby
    ubrudzić taką torbę wygodniej jednak wsadzić w taką "jednorazówkę" -
    później wykorzystasz ją na worek na śmieci.

> [...]
    > innych napojów gazowanych. Nawet piwo w zdecydowanej większości jest w
    > butelkach bezzwrotnych (na szczęście chociaż szklanych).

    W końcu zauważa ktoś, że te jednorazowe torby to żaden problem w
    stosunku do tego w co są pakowane wszystkie inne rzeczy kupowane przez nas.

> [...]
    > nad Polską, szczególnie w kotlinach górskich...
    >
    > Będę wdzięczny za sugestie. Zróbmy coś z tym, bo przecież nie można liczyć

    W lodzi rozwiązano to tak, że obowiązuje selektywana zbiórka odpadów,
    ale to działa tylko w niektórych blokach. W tym, w którym mieszkam mam w
    zsypie dodatkowe pojemniki na surowce wtórne.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 3. Data: 2009-12-07 13:12:33
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2009-12-07 13:58, Użytkownik Tomasz Kaczanowski napisał:

> [...]
    > ubrudzić taką torbę wygodniej jednak wsadzić w taką "jednorazówkę" -
    > później wykorzystasz ją na worek na śmieci.

    Dla wielu upadek komuny to było właśnie koniec rządów pani
    sklepowej która trzymała towar dla swoich.
    A jak już miała nadmiar to sprzedawała pakując w przysłowiowy
    bilet.
    Mam wrażenie że eko komuniści chcą powrotu tamtego pięknego
    dla nich okresu.
    Jak na razie skasowali mi darmowe worki na śmiecie i zmuszają
    do chodzenia z barchanowymi siatami jak ponad dwadzieścia
    lat temu.
    Teraz widzę kolej na butelki a co będzie następne ?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-12-07 13:19:42
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    RadoslawF napisał(a):

    > Jak na razie skasowali mi darmowe worki na śmiecie i zmuszają
    > do chodzenia z barchanowymi siatami jak ponad dwadzieścia
    > lat temu.

    Nie skasowali. Ustawa nie uchwalono. Poki co (nie wszystkie) sklepy
    wykorzystuja sytuacje i same z siebie naliczaja sobie oplaty.

    j.

  • 5. Data: 2009-12-07 13:24:40
    Od: "GUB" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Pan Łoś" <b...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > tygodniami
    > nad Polską, szczególnie w kotlinach górskich...

    Po pierwsze butelka plastikowa jest lżejsza a to ma znaczenie w
    transporcie - też w kwestii zanieczyszczenia spalinami i kosztów
    transportu.
    Zgodzić się trzeba że potrzebny jest recykling tych butelek, ale jak już to
    wspomniano zobacz ile innych opakowań idzie na hałdę co dziennie.

    Co do spalania, to wszystko w mentalności ludu, ale prawnie (TG) można to
    ścigać, gdzie niegdzie straże miejskie czasem coś z tym robią z mniejszym
    czy większym skutkiem.

    GUB

  • 6. Data: 2009-12-07 13:35:35
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    GUB napisał(a):

> [...]
    > Zgodzić się trzeba że potrzebny jest recykling tych butelek, ale jak już to
    > wspomniano zobacz ile innych opakowań idzie na hałdę co dziennie.

    To sprowadza sie do tego, ze produkcja butelek z tworzyw, mimo tego, ze
    producent musi placic oplate produktowa za to, ze butelki te kiedys tam
    stana sie odpadem i tak sa tansze niz obrot butelkami zwrotnymi.

    j.

  • 7. Data: 2009-12-07 13:37:14
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On Dec 7, 1:47 pm, "Pan Łoś" <b...@n...pl> wrote:
> [...]
    > nad Polską, szczególnie w kotlinach górskich...
    >
    > Będę wdzięczny za sugestie. Zróbmy coś z tym, bo przecież nie można liczyć

    Zabierasz sie od zlej strony. Butelki plastikowe, jesli przetwarzane,
    sa bardziej ekonomiczne i przyjazne dla srodowiska niz butelki
    szklane.
    Problemem jest to ze w polsce przetwarza sie kilka procent plastiku
    ktory jest na rynku wiec teortycznie lepiej isc w szklo. A to szklo
    trzeba chemicznie umyc do powtornego uzycia lub przetopic. Przy myciu
    powstaja setki metrow szesciennych sciekow a do przetapiania trzeba
    uzywac znacznie wyzszej temperatury niz przy przerabianiu plastiku a
    wiec i wiecej srodkow do jej uzyskania.

  • 8. Data: 2009-12-07 13:38:01
    Od: spp <s...@o...pl>

    januszek pisze:

    > To sprowadza sie do tego, ze produkcja butelek z tworzyw, mimo tego, ze
    > producent musi placic oplate produktowa za to, ze butelki te kiedys tam
    > stana sie odpadem i tak sa tansze niz obrot butelkami zwrotnymi.

    Akurat w tym przypadku można powiedzieć, że opłata produktowa jest ...
    za niska.

    --
    spp

  • 9. Data: 2009-12-07 13:42:24
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    spp napisał(a):

    > Akurat w tym przypadku można powiedzieć, że opłata produktowa jest ...
    > za niska.

    Założę się, że opakowanie jest najdroższym składnikiem dowolnego napoju
    ;)

    j.

  • 10. Data: 2009-12-07 13:45:57
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    "Pan ?????????????????????" wrote:
    > Witam,
    >
    > Ciesz? si?, ?e zrobi?a si? jaki? czas temu "afera" z siatkami foliowymi w
    > sklepach. Fakt, wci?? mo?na je zakupi? za symboliczne par? groszy i wci??
    > ludzie je musz? czasem kupowa?, ale z moich obserwacji widz?, ?e jednak
    > sporo os?b bierze w?asn? torb?, a przy zakupie drobiazg?w upycha po
    > kieszeniach.

    Mnie najbardziej uderza jednak widok niezamoznych ludzi, ktorzy przy
    zakupach dodatkowo kupuja "reklamowki".

    No, ale jak niektorzy mowia, takie rzeczy sa dziedziczne...

    > Jedno jest pewne: przynajmniej ograniczy?o to bezmy?lno??
    > ekspedientek, kt?re wcze?niej same wpycha?y do r?k kupuj?cego kolejn? i
    > nast?pn? ma?? siateczk?. Nie wierz? w ekologiczn? czysto?? tych siateczek za
    > 6 gr., ale ciesz? si?, ?e ta symboliczna op?ata jednak powoli zacz?a
    > zmienia? nawyki po obu stronach lady.
    >
    > Ale nie o tym chcia?em pisa?. Interesuje mnie kto zacz?? t? akcj? z siatkami
    > i chcia?bym dotrze? do tej organizacji czy grupy ludzi, aby nak?oni? ich do
    > rozp?tania podobnej "wojny", tym razem z plastikowymi butelkami.

    Niestety, bedzie ci ciezko.

    Temat jednorazowek wyszedl najprawdopodobniej od duzych sieci handlowych
    - dzieki temu, w skali roku, oszczedzaja kilka milionow zlotych (a i
    sieci handlowe mogly blysnac, jakie to sa teraz ekologiczne).

    Butelki to jednak problem producenta, i nie jest w interesie sieci
    handlowej, zeby walczyc tu z plastikiem. Tym bardziej, ze jest
    lzejszy/tanszy w transporcie, nie rozbije sie itp. Wiec nie
    spodziewalbym sie tu jakiegos zainteresowania.

    Np. w Niemczech przyjmowanie przez sklepy butelek plastikowych
    (jednorazowych) wymusilo prawo - moglbys sie zainteresowac tematem, jak
    to tam rozwiazano, kto i dlaczego to uchwalil.

    --
    Tomasz Chmielewski