  • 1. Data: 2003-04-11 08:27:19
    Temat: Umowa zlecenie za darmo?
    Od: Bartek Gatz <b...@p...onet.pl>

    Witam,

    Od razu przepraszam, jeżeli wątek się już pojawił, a ja go przeoczyłem
    (prosiłbym wtedy tylko o nakierowanie).

    Chodzi o to: czy istnieje możliwość zatrudnienia osoby ale nie płacenia
    jej za pracę (konkretnie, pomoc w księgowości po znajomości)? Czy prawo
    pracy przewiduje coś takiego jak umowa o zerowe wynagrodzenie? Jeżeli
    tak, to jak ją poprawnie sformułować. Problemu by nie było, ale osoba
    zatrudniona musi w pewnym momencie występować w imieniu zatrudniającej
    (na podstawie upoważnień) i ktoś mógłby się przyczepić, że jakim prawem
    skoro nie ma umowy o pracę/zlecenie/dzieło.

    Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.
    BG

  • 2. Data: 2003-04-11 09:05:57
    Temat: Re: Umowa zlecenie za darmo?
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > jej za pracę (konkretnie, pomoc w księgowości po znajomości)? Czy prawo
    > pracy przewiduje coś takiego jak umowa o zerowe wynagrodzenie?

    Swiadczenie pracy w stosunku pracy jest zwiazen z obowiazkiem wynagradzania
    pracownika przez pracodawce. Umowa o prace bez wynagrodzenia - niet!

    Tak sie nie da.

> [...]
    > (na podstawie upoważnień) i ktoś mógłby się przyczepić, że jakim prawem
    > skoro nie ma umowy o pracę/zlecenie/dzieło.

    Umowa zlecenie bez wynagrodzenia - oczywiscie, ze sie da!
    Zlecenie zawiera w sobie rowniez pelnomocnictwo wiec jest to chyba
    najlepsze rozwiazanie.

    Konrad

  • 3. Data: 2003-04-11 09:38:14
    Od: Bartek Gatz <b...@p...onet.pl>

    Konrad vel Legislator wrote:
    > Umowa zlecenie bez wynagrodzenia - oczywiscie, ze sie da!
    > Zlecenie zawiera w sobie rowniez pelnomocnictwo wiec jest to chyba
    > najlepsze rozwiazanie.

    Wielkie dzięki.
    Czy taka umowa ma jakieś specjalne treści, czy standardy zapisu? Czy
    wystarczy po prostu standardowa umowa zlecenie, tylko w pozycji
    wynagrodzenie wpis, że jest ono zerowe? Jak na coś takiego zareaguje fiskus?

    BG

  • 4. Data: 2003-04-11 10:43:35
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > wystarczy po prostu standardowa umowa zlecenie, tylko w pozycji
    > wynagrodzenie wpis, że jest ono zerowe? Jak na coś takiego zareaguje

    Rzeczywiscie trzeba wyraznie zaznaczyc, ze zleceniobiorca nie pobiera
    wynagrodzenia od zleceniodawcy. Mozna tez, z daleko idacej ostroznosci,
    wpisac do umowy klazule o pelnomocnictwie udziolonym przyjmujacemu
    zlecenie.

    Polecam lekture art. 734 i 735 Kodeksu Cywilnego.

    Jak zareaguje fiskus? Tego nie wiem, a czego sie boisz? Ze zostanie
    to uznane jako przychod, chociaz w naturze? Niestety nie moge pomoc,
    poniewaz
    moja wiedza o prawie podatkowym jest narazienikla. Spytaj innych.

    Konrad

  • 5. Data: 2003-05-28 13:45:27
    Od: Łukasz Mach <l...@m...com.pl>

    Bartek Gatz wrote:
    [ciach]
> [...]
    > (na podstawie upoważnień) i ktoś mógłby się przyczepić, że jakim prawem
    > skoro nie ma umowy o pracę/zlecenie/dzieło.

    hmm, a może nikt się nie będzie czepiać?. w upoważnieniach chyba nie trzeba
    motywować faktu upoważniania kogoś....

    --
    lukasz shift-2 mach.com.pl,http://www.lukasz.mach.com.pl
    gg://1612670 jabber://m...@j...org jabber://m...@j...gda.pl