  • 1. Data: 2010-04-21 07:39:51
    Temat: Umowa darowizny a zachowek
    Od: MiSSieK <m...@m...mm>

    Ojciec planuje darowac mi mieszkanie. Ale chcialbym uniknac placenia
    zachowku w przyszlosci.
    U notariusza uzyskalem informacje ze wystarczy zrobic zapis w umowie ze
    mieszkanie nie wchodzi w sklad schedy spadkowej.

    Czy ten zapis wystarczy czy powinienem pomyslec o innym rodzaju umowy?
    Co radzicie ?

  • 2. Data: 2010-04-21 15:29:00
    Temat: Re: Umowa darowizny a zachowek
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    MiSSieK wrote:
    > Ojciec planuje darowac mi mieszkanie. Ale chcialbym uniknac placenia
    > zachowku w przyszlosci.

    tylko wtedy jesli ojciec odpali pozostalym kwote rownowazna zachowkowi,
    wowczas ja bedzie mozna policzyc jako zachowek.

    > U notariusza uzyskalem informacje ze wystarczy zrobic zapis w umowie ze
    > mieszkanie nie wchodzi w sklad schedy spadkowej.

    notariusz jest glupi.

    > Czy ten zapis wystarczy czy powinienem pomyslec o innym rodzaju umowy?
    > Co radzicie ?

    nie da sie ominac zachowku przy darowiznie.
    Chyba, ze to mieszkanie kupisz od ojca.

  • 3. Data: 2010-04-21 18:19:22
    Od: "PT" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > wowczas ja bedzie mozna policzyc jako zachowek.

    > notariusz jest glupi.

    > nie da sie ominac zachowku przy darowiznie.
    Że się podepnę, ale sprawa mnie interesuje. Czy jeżeli sprzedam n. p.
    mieskanie za symboliczną złotówkę (albo faktyczną wartość, nie wiem jak to
    wygląda w praktyce sądowo-spadkowej) spadkobiercy, to takie coś nie wejdzie
    do rozliczeń zachowkowych? I co się stanie, jeżeli OBDAROWANA osoba
    przekaże/sprzeda darowiznę dalej?
    Pozdrawiam
    PawelT

  • 4. Data: 2010-04-21 18:36:18
    Od: <s...@a...pl>

    > nie da sie ominac zachowku przy darowiznie.
    > Chyba, ze to mieszkanie kupisz od ojca.

    A czy zachówek nie jest należny tylko w sytuacji, gdy ojciec zapisze mieszkanie
    synowi w testamencie i w ten sposób stanie się on kiedyś właścicielem? Cyz nie
    jest tak, że przekazane mieszkanie w drodze darowizny (a więc za życia
    ofiarodawcy) powoduje, że to nie ma możliwosci wejśćdo masy spadkowej (w końcu
    nie było już własnością zmarłgo).

  • 5. Data: 2010-04-21 19:56:18
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    s...@a...pl pisze:

> [...]
    > darowizny (a więc za życia ofiarodawcy) powoduje, że to nie ma
    > możliwosci wejśćdo masy spadkowej (w końcu nie było już własnością

    nie wchodzi wtedy jezeli darowizna byla na osobe ktora nie jest zstepnym
    i uplynelo conajmniej 3 lata od darowizny, ale radze pogooglowac

    ja z kolei mam nastpeujace pytanie
    mieszkanie jest wlasnoscia tesciow, daruja je mojej zonie a ta zaplaci
    50% tej wartosci swojej siostrze. Sa tylko dwie siostry. Czy taka
    sytuacja pozawala na unikniecie prawa siostrze do zachowku.

    Wystarczy jak moja zona, jej siostra i ich rodzice spotkaja sie u
    notariusza i spisza te wartunki i przekaza pieniadze w obecnosci
    notariusza ? czy za przekazanie tej kwtoy nalezy odprowadzic podatek ?

    thx

  • 6. Data: 2010-04-21 20:50:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    PT wrote:
> [...]
    > wygląda w praktyce sądowo-spadkowej) spadkobiercy, to takie coś nie wejdzie

    jak sprzeda za faktyczna wartosc to spadkiem bedzie kasa ktora dostanie,
    a nie mieszkanie. Tu sprawa jest czysta. Do podzialu bedzie kasa, ktora
    latwiej podzielic niz mieszkanie.

    Co bedzie jak sprzeda ci za zlotowke? Nie wiem.

    >I co się stanie, jeżeli OBDAROWANA osoba
    > przekaże/sprzeda darowiznę dalej?
    > Pozdrawiam
    > PawelT

    Jak nie ma darowizny to nie ma osoby obdarowanej.
    Jest kupiec i sprzedawca. i nie ma mowy o zadnym zachowku.
    Kupil, moze sprzedac. Ojciec w zamian za mieszkanie ma kase, wiec nic
    sie nie zmienilo.

  • 7. Data: 2010-04-21 20:50:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    s...@a...pl wrote:

> [...]
    > darowizny (a więc za życia ofiarodawcy) powoduje, że to nie ma
    > możliwosci wejśćdo masy spadkowej (w końcu nie było już własnością

    Niestety darowizny tez wchodza do obliczen zachowku.

  • 8. Data: 2010-04-21 20:54:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    lukasz wrote:

    > nie wchodzi wtedy jezeli darowizna byla na osobe ktora nie jest zstepnym
    > i uplynelo conajmniej 3 lata od darowizny, ale radze pogooglowac

    10 lat.

> [...]
    > 50% tej wartosci swojej siostrze. Sa tylko dwie siostry. Czy taka
    > sytuacja pozawala na unikniecie prawa siostrze do zachowku.

    tak,
    z tym, ze w sprawach technicznych, jak to zrobic, zeby zostalo to
    zaliczone tytulem zachowku to juz bym pytal fachowcow.

    to wlasnie gdzies tu nalezaloby pogadac o schedzie spadkowej.

    > Wystarczy jak moja zona, jej siostra i ich rodzice spotkaja sie u
    > notariusza i spisza te wartunki i przekaza pieniadze w obecnosci
    > notariusza ?

    tak, przy czym znowu, technicznie ustalic co kto komu przekazuje, zeby
    nie bylo jaj.

    > czy za przekazanie tej kwtoy nalezy odprowadzic podatek ?

    a jest cos w polsce bez podatku?

  • 9. Data: 2010-04-21 21:22:38
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "MiSSieK" <m...@m...mm> napisał w wiadomości
    > Ojciec planuje darowac mi mieszkanie. Ale chcialbym uniknac placenia
    > zachowku w przyszlosci.

    Hmmm - czyli kiedys chciales wyrolowac skarbowke, a teraz rodzenstwo.
    Oj nieladnie, nieladnie :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 10. Data: 2010-04-21 21:32:15
    Od: MiSSieK <m...@m...mm>

    > Hmmm - czyli kiedys chciales wyrolowac skarbowke, a teraz rodzenstwo.
    > Oj nieladnie, nieladnie :)
    >
    > Pozdrawiam
    > SDD

    nikt mi niczego nie bedzie darowal
    bo ten przyklad co opisalem mnie nie dotyczy