    From: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa darowizny a zachowek
    Date: Wed, 21 Apr 2010 21:56:18 +0200

    s...@a...pl pisze:

    > A czy zachówek nie jest należny tylko w sytuacji, gdy ojciec zapisze
    > mieszkanie synowi w testamencie i w ten sposób stanie się on kiedyś
    > właścicielem? Cyz nie jest tak, że przekazane mieszkanie w drodze
    > darowizny (a więc za życia ofiarodawcy) powoduje, że to nie ma
    > możliwosci wejśćdo masy spadkowej (w końcu nie było już własnością
    > zmarłgo).

    nie wchodzi wtedy jezeli darowizna byla na osobe ktora nie jest zstepnym
    i uplynelo conajmniej 3 lata od darowizny, ale radze pogooglowac

    ja z kolei mam nastpeujace pytanie
    mieszkanie jest wlasnoscia tesciow, daruja je mojej zonie a ta zaplaci
    50% tej wartosci swojej siostrze. Sa tylko dwie siostry. Czy taka
    sytuacja pozawala na unikniecie prawa siostrze do zachowku.

    Wystarczy jak moja zona, jej siostra i ich rodzice spotkaja sie u
    notariusza i spisza te wartunki i przekaza pieniadze w obecnosci
    notariusza ? czy za przekazanie tej kwtoy nalezy odprowadzic podatek ?

    thx