  • 1. Data: 2003-02-20 13:54:42
    Temat: Umowa darowizny
    Od: "Wandalka" <w...@t...pl>

    Czy umowę darowizny (konkretnie - mieszkania) darczyńca może w jakiś sposób
    unieważnić? Od umowy darowizny minęło ok 20 lat. Nie było jakichś
    konkretnych warunków do spełnienia przez obdarowanego
    Czyli : HELP !!! Po 20 latach chcą mnie wywalić z mieszkania !!!!!

    Wandalka

  • 2. Data: 2003-02-21 08:29:36
    Temat: Re: Umowa darowizny
    Od: "S.Koper" <s...@p...onet.pl>

    > Czy umowe darowizny (konkretnie - mieszkania) darczynca moze w jakiś
    > sposób uniewaznic? Od umowy darowizny minelo ok 20 lat. Nie bylo
    > jakichś konkretnych warunków do spelnienia przez obdarowanego
    > Czyli : HELP !!! Po 20 latach chcą mnie wywalic z mieszkania !!!!!

    Moze w przypadku razacej niewdziecznosci obdarowanego, ale nie pozniej niz po uplywie

    roku od dnia, w ktorym uprawnoiny do odwolania dowiedzial sie o niewdziecznosci
    obdarowanego. Musialas niezle nabroic :)

    Pozdr.

  • 3. Data: 2003-02-21 08:54:16
    Od: "Wandalka" <w...@t...pl>

    Użytkownik "S.Koper" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > roku od dnia, w ktorym uprawnoiny do odwolania dowiedzial sie o
    niewdziecznosci
    > obdarowanego. Musialas niezle nabroic :)

    A co może być zakwalifikowane jako _rażąca niewdzięczność_? Np. dziadki
    siedzą z wnukiem jak jestem w pracy, ja im za to nie płacę, to by się
    kwalifikowało? Albo jak nie zwróciłam połowy kosztów odwadniania (zresztą
    wtedy nie chcieli)?
    Narozrabiałam czy nie, znalazł się ktoś godniejszy niż córka do tego lokum.
    I czy wtedy mogą mnie z dzieckiem wywalić na ulice? Męża mi już wygnali
    więc pewnie tak :((

    Wandalka

  • 4. Data: 2003-02-21 09:08:47
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Wandalka" <w...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    lokum.
    > I czy wtedy mogą mnie z dzieckiem wywalić na ulice? Męża mi już wygnali

    pomijajac darowizne, to zasiedzialosc mozna juz chyba robic.

  • 5. Data: 2003-02-21 09:32:10
    Od: "S.Koper" <s...@p...onet.pl>

    > A co moze byc zakwalifikowane jako _raząca niewdziecznośc_? Np.
    > dziadki siedzą z wnukiem jak jestem w pracy, ja im za to nie place, to
    > by sie kwalifikowalo?

    Jest na ten temat od cholery orzecznictwa, ale trzeba by dokladniej znac stan
    faktyczny, zeby moc cokolwiek powiedziec. Oto niektóre z nich:

    €2000.10.05 wyrokSNUII CKN 280/00 LEX nr 52563
    Pod poj?cie ra??cej niewdzi?czno?ci podpada tylko takie zachowanie obdarowanego,
    które polega na dzia?aniu lub zaniechaniu, skierowanym bezpo?rednio lub nawet
    po?rednio przeciwko darczy?cy i nacechowane jest z?? wol? obdarowanego. Chodzi tu
    przede wszystkim o pope?nienie przest?pstwa przeciwko ?yciu, zdrowiu lub czci albo
    mieniu darczy?cy oraz o naruszenie przez obdarowanego spoczywaj?cych na nim
    obowi?zków wynikaj?cych ze stosunków osobistych (rodzinnych) ??cz?cych go z
    darczy?c?. O ra??cej niewdzi?czno?ci z regu?y nie mo?e by? mowy, gdy obdarowany
    dopuszcza si? wobec darczy?cy dzia?a? godz?cych w jego dobra, ale czyni to
    nieumy?lnie, a nawet umy?lnie lecz dzia?ania te nie wykraczaj? poza ramy zwyk?ych
    konfliktów ?yciowych (rodzinnych) w okre?lonym ?rodowisku.

    €1998.04.07wyrokSNII CKN 688/97LEX nr 50625
    Darowizna mo?e zosta? odwo?ana na podstawie art. 898 par. 1 kc tak?e wówczas, kiedy
    wysoce naganne zachowanie si? obdarowanego skierowane jest wprawdzie bezpo?rednio
    przeciwko osobie bliskiej darczy?cy, ale dotyka jednocze?nie odczu? samego darczy?cy
    i to w taki sposób, ?e usprawiedliwia ocen? postawy obdarowanego jako ra??co
    niewdzi?cznej.

    €1997.09.30 wyrokSNIII CKN 170/97LEX nr 50614
    W ?wietle art. 898 par. 1 k.c. nie mo?na abstrahowa? od przyczyn konfliktu mi?dzy
    stronami. Poj?cie "niewdzi?czno?ci" wymaga analizy motywów okre?lonych zachowa?
    obdarowanego, w tym zw?aszcza tego, czy zachowania jego nie s? powodowane czy wr?cz
    prowokowane - wprost lub po?rednio - przez darczy?c?.

    Itd.

    Pozdr.

  • 6. Data: 2003-02-21 10:26:50
    Od: "Wandalka" <w...@t...pl>

    > Jest na ten temat od cholery orzecznictwa, ale trzeba by dokladniej znac
    stan
    > faktyczny, zeby moc cokolwiek powiedziec.

    Dzięki za pociechę,choć mętlik mam w głowie niezły. Teraz wiem jak się
    zabrać za szukanie.
    Może nie będzie tak żle.....

    Wandalka

  • 7. Data: 2003-02-21 13:30:42
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Wandalka" <w...@t...pl> wrote in message
> [...]
    wiadomości

    > stan
    >
    > Dzięki za pociechę,choć mętlik mam w głowie niezły. Teraz wiem jak się

    Ogolnie rzecz biorac niejest latwo cofnac darowizne...

    Boguslaw

  • 8. Data: 2003-02-21 14:06:47
    Od: "Wandalka" <w...@t...pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:b359ja$g5i$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > Ogolnie rzecz biorac niejest latwo cofnac darowizne...

    Ale pewnie odwołanie darowizny odbywa się w gabinecie notariusza. A ten nie
    będzie prowadził śledztwa czy obdarowana winna czy nie. Mówią, że
    niewdzięczna - to się odwoła darowiznę...
    No, boję się... Nie przewidywałam, że ktoś mnie będzie chciał wywalić z
    mojego mieszkania.
    A właśnie, a wtedy z poniesionymi kosztami na remont? Niedawno np.
    zmieniałam podłogi ? Przepada?

    Wandalka

  • 9. Data: 2003-02-21 15:32:04
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > mojego mieszkania.
    > A właśnie, a wtedy z poniesionymi kosztami na remont? Niedawno np.

    A Kto Pania zmusi do udania sie do notariusza ?

    KC
    Art. 900.
    Odwołanie darowizny następuje przez oświadczenie złożone obdarowanemu na pi-
    śmie.

    Sprawe o to, czy spel;nione zostaly warunki musi rozstrzygnac sad:

    Art. 898.
    § 1. Darczyńca może odwołać darowiznę nawet już wykonaną, jeżeli obdarowany
    dopuścił się względem niego rażącej niewdzięczności.
    § 2. Zwrot przedmiotu odwołanej darowizny powinien nastąpić stosownie do
    przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. Od chwili zdarzenia
    uzasadniającego odwołanie obdarowany ponosi odpowiedzialność na równi z
    bezpodstawnie wzbogaconym, który powinien się liczyć z obowiązkiem
    zwrotu.
    Art. 899.
    § 1. Darowizna nie może być odwołana z powodu niewdzięczności, jeżeli
    darczyńca obdarowanemu przebaczył. Jeżeli w chwili przebaczenia
    darczyńca nie miał zdolności do czynności prawnych, przebaczenie jest
    skuteczne, gdy nastąpiło z dostatecznym rozeznaniem.
    § 2. Spadkobiercy darczyńcy mogą odwołać darowiznę z powodu niewdzięczności
    tylko wtedy, gdy darczyńca w chwili śmierci był uprawniony do odwołania
    albo gdy obdarowany umyślnie pozbawił darczyńcę życia lub umyślnie
    wywołał rozstrój zdrowia, którego skutkiem była śmierć darczyńcy.
    § 3. Darowizna nie może być odwołana po upływie roku od dnia, w którym
    uprawniony do odwołania dowiedział się o niewdzięczności obdarowanego.

    No wiec musi Pani sie zastanowic, czy dopuscila sie "razacej
    niewdziecznosci".

    czyli taka ponad klutnie domowe czy uznane, ze ktos jest "bardziej godny"

    Boguslaw

  • 10. Data: 2003-02-24 10:00:14
    Od: "Wandalka" <w...@t...pl>

    Dzięki, to chyba most nam nie grozi....
    Tylko cierpliwe znoszenie przytyków, że mogłabym się wynieść
    :'-|
    Wandalka