    From: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa darowizny
    Date: Fri, 21 Feb 2003 16:32:04 +0100

    "Wandalka" <w...@t...pl> wrote in message
    news:b35brf$qr7$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    > wiadomości news:b359ja$g5i$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > Ale pewnie odwołanie darowizny odbywa się w gabinecie notariusza. A ten
    nie
    > będzie prowadził śledztwa czy obdarowana winna czy nie. Mówią, że
    > niewdzięczna - to się odwoła darowiznę...
    > No, boję się... Nie przewidywałam, że ktoś mnie będzie chciał wywalić z
    > mojego mieszkania.
    > A właśnie, a wtedy z poniesionymi kosztami na remont? Niedawno np.
    > zmieniałam podłogi ? Przepada?
    >
    > Wandalka

    A Kto Pania zmusi do udania sie do notariusza ?

    KC
    Art. 900.
    Odwołanie darowizny następuje przez oświadczenie złożone obdarowanemu na pi-
    śmie.

    Sprawe o to, czy spel;nione zostaly warunki musi rozstrzygnac sad:

    Art. 898.
    § 1. Darczyńca może odwołać darowiznę nawet już wykonaną, jeżeli obdarowany
    dopuścił się względem niego rażącej niewdzięczności.
    § 2. Zwrot przedmiotu odwołanej darowizny powinien nastąpić stosownie do
    przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. Od chwili zdarzenia
    uzasadniającego odwołanie obdarowany ponosi odpowiedzialność na równi z
    bezpodstawnie wzbogaconym, który powinien się liczyć z obowiązkiem
    zwrotu.
    Art. 899.
    § 1. Darowizna nie może być odwołana z powodu niewdzięczności, jeżeli
    darczyńca obdarowanemu przebaczył. Jeżeli w chwili przebaczenia
    darczyńca nie miał zdolności do czynności prawnych, przebaczenie jest
    skuteczne, gdy nastąpiło z dostatecznym rozeznaniem.
    § 2. Spadkobiercy darczyńcy mogą odwołać darowiznę z powodu niewdzięczności
    tylko wtedy, gdy darczyńca w chwili śmierci był uprawniony do odwołania
    albo gdy obdarowany umyślnie pozbawił darczyńcę życia lub umyślnie
    wywołał rozstrój zdrowia, którego skutkiem była śmierć darczyńcy.
    § 3. Darowizna nie może być odwołana po upływie roku od dnia, w którym
    uprawniony do odwołania dowiedział się o niewdzięczności obdarowanego.

    No wiec musi Pani sie zastanowic, czy dopuscila sie "razacej
    niewdziecznosci".

    czyli taka ponad klutnie domowe czy uznane, ze ktos jest "bardziej godny"

    Boguslaw