    From: "S.Koper" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa darowizny
    Date: 21 Feb 2003 09:32:10 GMT
    Sender: s...@p...onet.pl@pp131.warszawa.adsl.tpnet.pl

    > A co moze byc zakwalifikowane jako _raząca niewdziecznośc_? Np.
    > dziadki siedzą z wnukiem jak jestem w pracy, ja im za to nie place, to
    > by sie kwalifikowalo?

    Jest na ten temat od cholery orzecznictwa, ale trzeba by dokladniej znac stan
    faktyczny, zeby moc cokolwiek powiedziec. Oto niektóre z nich:

    €2000.10.05 wyrokSNUII CKN 280/00 LEX nr 52563
    Pod poj?cie ra??cej niewdzi?czno?ci podpada tylko takie zachowanie obdarowanego,
    które polega na dzia?aniu lub zaniechaniu, skierowanym bezpo?rednio lub nawet
    po?rednio przeciwko darczy?cy i nacechowane jest z?? wol? obdarowanego. Chodzi tu
    przede wszystkim o pope?nienie przest?pstwa przeciwko ?yciu, zdrowiu lub czci albo
    mieniu darczy?cy oraz o naruszenie przez obdarowanego spoczywaj?cych na nim
    obowi?zków wynikaj?cych ze stosunków osobistych (rodzinnych) ??cz?cych go z
    darczy?c?. O ra??cej niewdzi?czno?ci z regu?y nie mo?e by? mowy, gdy obdarowany
    dopuszcza si? wobec darczy?cy dzia?a? godz?cych w jego dobra, ale czyni to
    nieumy?lnie, a nawet umy?lnie lecz dzia?ania te nie wykraczaj? poza ramy zwyk?ych
    konfliktów ?yciowych (rodzinnych) w okre?lonym ?rodowisku.

    €1998.04.07wyrokSNII CKN 688/97LEX nr 50625
    Darowizna mo?e zosta? odwo?ana na podstawie art. 898 par. 1 kc tak?e wówczas, kiedy
    wysoce naganne zachowanie si? obdarowanego skierowane jest wprawdzie bezpo?rednio
    przeciwko osobie bliskiej darczy?cy, ale dotyka jednocze?nie odczu? samego darczy?cy
    i to w taki sposób, ?e usprawiedliwia ocen? postawy obdarowanego jako ra??co
    niewdzi?cznej.

    €1997.09.30 wyrokSNIII CKN 170/97LEX nr 50614
    W ?wietle art. 898 par. 1 k.c. nie mo?na abstrahowa? od przyczyn konfliktu mi?dzy
    stronami. Poj?cie "niewdzi?czno?ci" wymaga analizy motywów okre?lonych zachowa?
    obdarowanego, w tym zw?aszcza tego, czy zachowania jego nie s? powodowane czy wr?cz
    prowokowane - wprost lub po?rednio - przez darczy?c?.

    Itd.

    Pozdr.