    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa Cyrograf Szkolenie Kara
    Date: Thu, 04 Oct 2012 14:12:27 -0500

    Piotrek wrote:
    > Podczepię się pod temat, bo sytuacja jest prawie taka sama jak moja.
    > Od września pracuję na podstawie umowy o pracę na okres próbny
    > (obowiązuje do końca listopada). Już wiem, że następna umowa, jeśli
    > zdecyduję się ją podpisać, będzie zawierała klauzulę, zgodnie z którą
    > w razie
    > odejścia z pracy przed pewnym ustalonym terminem będę obciążony
    > karą w pewnej wysokości (konkretów jeszcze nie znam). O co tutaj
    > chodzi?
    > Czy to jakaś nowa moda?

    Z punktu widzenia pracodawcy ciężko jest wpakować kasę w szkolenie
    pracownika, który sobie pojdzie na nastepny dzien gdzie indziej bo mu
    zaoferowali 5 zl wiecej.

    Jest to jakis sposób na przywiazanie pracownika w zamian za benefity
    ktore sie dostaje.

    Słyszałem o różnych umowach lojalnościowych
    > z klauzulami poufności, o zakazie konkurencji itp., ale pierwszy raz
    > słyszę,
    > że można być ukaranym za samo odejście z pracy.

    jak wyzej.
    to nie jest kara za odejscie z pracy

    Różnica między mną
    > a założycielem wątku polega na tym, że nie uczestniczyłem ani nie będę
    > uczestniczył w żadnych szkoleniach.

    Skąd wiesz, że nie bedziesz?

    Owszem, przez pierwsze 2 tygodnie
    > praktycznie nie pracowałem, tylko kazano mi czytać dokumentację
    > nieznanego
    > mi wcześniej frameworku (zajmuję się programowaniem),
    > ale nie było to de facto żadne szkolenie - uczyłem się sam.

    Ale zapewne ci placili za ten czas z punktu widzenia pracodawcy
    bezproduktywny.

    > Czy definicję "szkolenia" można rozciągnąć również na taki przypadek,
    > a następnie stwierdzić, że należy się za nie opłata pod postacią kary
    > za zbyt
    > wczesne odejście z pracy?

    Wiec przed podpisaniem negocjuj.
    Albo jesli nie oferują ci żadnych szkolen ktore uwazasz ze sa dla ciebie
    warte kasy, ktore oni chca, to negocjuj aby klauzli nie bylo,

    albo jesli ma byc to wpisz w umowe jakie kursy i do kiedy masz ukonczyc
    z warunkiem, ze jesli kursow nie bedzie to nie jestes zobowiazany do
    placenia czegokolwiek.

    Jak sie nie dogadacie to pracodawcy przyjdzie od poczatku szukac kogos
    nowego na twoje miejsce.