  • 1. Data: 2006-02-22 20:19:22
    Temat: Ubezpieczenie OC przy zakupie używanego auta [długie]
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    Z końcem 11.2005 zostało zakupione używane auto, ubezpieczone w zakresie OC
    w PZU do końca 02.2006.
    Nabywca (dokumentujący się prawem do 60% zniżki) zdecydował się wykorzystać
    do końca polisę, a następnie z uwagi na powszechnie znaną opinię o tym TU
    nie przedłużać jej.
    Umowa została wypowiedziana (jest dokument) ale przy okazji została wykonana
    tzw. rekalkulacja i poinformowano go, że musi dopłacić ~200 zł, gdyż
    poprzedni właściciel zapłacił tylko pierwszą ratę.
    Naturalnie nie zgodził się na wpłacenie tej kwoty i zażądał przedstawienia
    pisemnej specyfikacji skłądników tego obciążenia wraz z umocowaniem prawnym.
    W następstwie pracownik PZU obniżył kwotę dopłaty do ~100 zł gdyż nabywca
    korzystał z polisy tylko przez 3 miesiące. Nabywca ponownie zażądał pisemnej
    specyfikacji i podstawy takiej kalkulacji. Bez skutku. Zaoferowano
    wystawienie tzw. "aenki" (AN? - nie wiem co to jest, a on nie zapytał).
    Nabywca odmówił uiszczenia tej kwoty, gdyż nie zawierał żadnej umowy z PZU,
    zgodnie z prawem wykorzystał nabytą polisę (nie spowodował żadnej szkody, po
    prostu z nią jeździł). Wg nabywcy problem ściągnięcia drugiej raty od zbywcy
    auta to sprawa PZU, które zawarło z nim umowę ubezpieczenia. Nabywca odmówił
    jakiejkolwiek wpłaty bez pisemnej specyfikacji zawierającej podstawę
    roszczenia i na tym rozmowę zakończył.
    Na teraz sytuacja wygląda tak, że umowa została wypowiedziana, a PZU wydaje
    się, iż są mu od nabywcy auta należne jakieś pieniądze tyle, że nie
    przedstawia niczego na piśmie.
    Chciałbym prosić o opinie w tej sprawie.

    Jotte

  • 2. Data: 2006-02-23 13:17:03
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Jotte" <t...@W...pl> napisał:

> [...]
    >pisemnej specyfikacji skłądników tego obciążenia wraz z umocowaniem prawnym.
    Umocowanie jest w ustawie o ubezpieczeniach.
    TU może dokonać rekalkulacji, choć z żądaniem zapłaty nie jest jasne.
    Natomiast co do zapłaty zaległej raty - nabywca przejmuje prawa i
    obowiązki zbywcy w tym zakresie. Prawo do ochrony nabył i z niego
    skorzystał. IMHO "nabył' także obowiązek uregulowania niezapłaconej
    raty.

    >gdyż nie zawierał żadnej umowy z PZU,
    J.w. zgodnie z ustawą "przejął..."

    >zgodnie z prawem wykorzystał nabytą polisę (nie spowodował żadnej szkody, po
    Korzystał z praw zbywcy (ochrona ubezpieczeniowa). Szkoda lub jej brak
    nie ma tu znaczenia.

    > że nie przedstawia niczego na piśmie.
    A samo żądanie zapłaty jest tylko ustne?

    --
    Artur Golański

  • 3. Data: 2006-02-23 20:16:04
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:2vcrv157aof1sr5ibv4h59l82g0ibrschv@4ax.com Artur
    Golanski <A...@w...net.pl> pisze:

> [...]
    > obowiązki zbywcy w tym zakresie. Prawo do ochrony nabył i z niego
    > skorzystał. IMHO "nabył' także obowiązek uregulowania niezapłaconej
    Poprzedni właściciel nie wypowiedział umowy, nie zgłosił do TU zbycia auta.
    Nabywca nie wiedziałę przy zakupie, że druga rata nie jest opłacona. Wyszło
    dopiero przy wypowiadaniu umowy.
    BTW - pamiętam, że jak ja sprzedałem auto, to przed terminem płatności 2
    raty ubezpieczenia zgłosiłem TU fakt sprzedaży okazując umowę. Tak mi
    doradził mój ubezpieczyciel. Dostałem odpowiedni dokument, który okazałem
    kupującemu i on wiedział, że będzie musiał zapłacić 2 ratę jeśli wykorzysta
    moje ubezpieczenie, albo też wypowie i sam sobie ubezpieczy jak będzie
    chciał. Nie pamiętam jak to dokładnie mi tłumaczono bo to już trochę czasu
    temu.

    > A samo żądanie zapłaty jest tylko ustne?
    Tak.

    Jotte

  • 4. Data: 2006-02-24 16:49:18
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Jotte" <t...@W...pl> napisał:

    >Poprzedni właściciel nie wypowiedział umowy,
    Bo i nie mógł tego zrobić ;-)

    >nie zgłosił do TU zbycia auta.
    A powinien, choć tu nie ma to znaczenia.

    >Nabywca nie wiedziałę przy zakupie, że druga rata nie jest opłacona.
    A to już jego problem, bo powinien się tym zainteresować.

    >który okazałem kupującemu i on wiedział,
    Wiesz to jest akurat sprawa uczciwosci miedzy zbywcą a nabywcą.
    Dla TU nabywca z dniem zakupu przyjmuje obowiązki zbywcy i tłumaczenie
    wiedziałem lub nie IMHO niczego nie załatwia.

    >Tak.
    Sądzę, że wcześniej lub później TU wystąpi do nabywcy o zapłatę
    zaległej raty wraz z odsetkami, więc nie wiem czy warto czekać.
    Z drugiej strony, jeśli dobrze się domyślam, to w dniu kiedy drugą
    ratę należało zapłacić właścicielelm był nadal zbywca, więc to jego w
    pierwszej kolejności TU powinno scigać.

    --
    Artur Golański

  • 5. Data: 2006-02-24 17:16:42
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:h0euv112a70puqqpb1r932rd2i3p2bl87k@4ax.com Artur
    Golanski <A...@w...net.pl> pisze:

    > Sądzę, że wcześniej lub później TU wystąpi do nabywcy o zapłatę
    > zaległej raty wraz z odsetkami, więc nie wiem czy warto czekać.
    I wtedy będzie musiało podać na piśmie tytuł roszczenia (przypomnę, że do
    tej pory nie ma nic na piśmie). Czy nie dopiero od tego momentu może
    naliczać odsetki?

    > Z drugiej strony, jeśli dobrze się domyślam, to w dniu kiedy drugą
    > ratę należało zapłacić właścicielelm był nadal zbywca
    Tak, właścicielem był nadal zbywca.

    Jotte

  • 6. Data: 2006-02-24 19:30:34
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Jotte" <t...@W...pl> napisał:

    >Czy nie dopiero od tego momentu może naliczać odsetki?
    Odsetki należą się od dnia w którym ratę należało zgodnie z umową
    wpłacić do dnia zapłaty. Oczywiście odsetek można się domagać na
    drodze sądowej :-)

    --
    Artur Golański

  • 7. Data: 2006-02-24 19:50:18
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:8inuv1hoe72ahudne4lik3p82vil8hsq49@4ax.com Artur
    Golanski <A...@w...net.pl> pisze:

    > Odsetki należą się od dnia w którym ratę należało zgodnie z umową
    > wpłacić do dnia zapłaty.
    W dniu, w którym ratę należało zapłacić właścicielem pojazdu i stroną umowy
    o ubezpieczeniu był zbywca.

    Jotte