  • 1. Data: 2004-02-28 21:10:30
    Temat: Testament, zachowek
    Od: "Ulka " <m...@N...gazeta.pl>

    Prosze o udzielenie informacji
    zmarł drugi mąż mojej mamy
    testamentem zapisał jej mieszkanie hipoteczne 36 m. które wykupil przed
    zawarciem małżeństwa
    w testamencie wydziedziczył troje swoich dzieci z poprzedniego małżeństwa, z
    którymi od kilkunastu lat nie miał kontaktu
    opisał , ze córce za swojego życia kupił dwa mnieszkania własnościowe, które
    ona sprzedała
    jednemu synowi kupił firmę którą razem prowadzili, gdy ojciec poszedl do
    szpitala , syn sprzedal firme
    drugiemu synowi kupil kawiarnie która ten takze sprzedał
    zmarły uważal ze jest to taki zachowek po ich matce- jego pierwszej żonie
    choć osoba ta zmarła b. dawno temu
    starszy pan czuł sie oszukany przez dzieci, które przez kilkanaście lat nawet
    go nie odwiedziły
    miał emeryture ok, 800 zł kilka godzin opieki przyznanych przez agencji
    opiekuńczej( mial 90 lat0
    ale byl w dobrej kondycji- byl samodzielny
    dwoje dzieci udało sie mojej mamie zlokalizowac, córka była nawet na pogrzebie
    adres jednego z synów mama zdobyła przez jakis jego znajomych, ale drugi syn
    jest w Paryżu od 20 lat
    nikt nie zna jego adresu
    podobno, nawet gdy sąd uzna wydziedziczenie, dzieci maja prawo do zachowku
    a jak nie dzieci to jego wnuki
    ale co będzie z trzecim synem z którym nikt nie ma kontaktu?
    jak go powiadomić o sprawie w sądzie( mama wystąpiła o prawo do mieszkania,
    była tam zameldowana)
    jak zachowa sie sąd-kto będzie i czy trzeba szukać syna za granicą??
    prosze o pomoc, czy to będzie trwało latami

  • 2. Data: 2004-02-28 22:11:44
    Temat: Re: Testament, zachowek
    Od: "wowka" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Ulka " <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jak zachowa sie sąd-kto będzie i czy trzeba szukać syna za granicą??
    > prosze o pomoc, czy to będzie trwało latami

    to powinna być prosta sprawa, mama niech złoży wniosek o stwierdzenie
    nabycia spadku do sądu, wskaże troje dzieci męża z adresami tych, których
    zna oraz niech napisze, że wnosi o ustanowienie kuratora sądowego dla
    trzeciego syna, który przebywa za granicą, a dokładne miejsce jego pobytu
    nie jest znane. Możliwe, że sąd zażąda informacji zz Centralnego Biura
    Adresowego, jeżeli tak, to mama będzie musiała sie tam zwrócić o podanie
    adresu nieobecnego dziecka. Potem sąd ustanawia kuratora i wyznacza
    rozprawę. Jeżeli testament jest notarialny to na 99% sąd go uzna bez
    przeprowadzenia innych dowodów (w praktyce oznacza to zakończenie sprawy na
    pierwszym posiedzeniu). Sprawa powinna zakończyć się do pół roku (zależy
    jaki sąd - w małym mieście szybciutko)

    --
    wowka

  • 3. Data: 2004-02-29 09:57:42
    Od: "Ulka " <m...@g...pl>

    Slicznie dziękuję za odpowiedż
    testament nie jest notarialny, notariusz powiedział że tak samo będzie
    ważny jak będzie trzymany w domu
    rodzina zmarłego może chciec podważyć testament- tak myśle

    ale co z tym zachowkiem?
    czy sąd musi przyznać zachowek dzieciom zmarłego ?
    nie bardzo wiem z czego mama miałaby spłacić
    ma 800 zł emerytury i żadnego majątku swojego ani po mężu
    tylko to mieszkanie
    to był kedyś naprawdę bogaty człowiek- ale wszystko dał dzieciom
    mama była jego opiekunką z agencji pielęgniarskiej przez 2 lata
    potem sie pobrali i juz sama sie niem opiekowała jeszcze 2 lata do śmierci
    co zmarły zaznaczył w testamencie
    że przekazuje jej swoje mieszkanie za opiekę do końca życie
    jakoś dzieci nie poczuły sie w obiowiązku
    dbac o ojca w ostatnich latach
    dlatego mama nawet ich nie znała
    proszę jeszcze raz o radę- z czego ten zachowek gdyby musiał być?
    z góry dziękuję
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2004-02-29 17:43:42
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@N...neostrada.pl>

    On Sun, 29 Feb 2004 09:57:42 +0000, Ulka wrote:

    > ale co z tym zachowkiem?
    > czy sąd musi przyznać zachowek dzieciom zmarłego ?
    Jeżeli ktoś został przez zmarłego wydziedziczony, to nie ma prawa do
    zachowku po nim. Fakt zerwania kontaktów może być natomiast
    uznany za słuszną przyczynę wydziedziczenia.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 5. Data: 2004-03-01 09:02:31
    Od: "Beata " <b...@g...pl>

    Marta Wieszczycka <m...@N...neostrada.pl> napisał(a):

    > Jeżeli ktoś został przez zmarłego wydziedziczony, to nie ma prawa do
    > zachowku po nim.

    Ale zstępni wydziedziczonego mają prawo do własnego zachowku, nawet jeśli
    wydziedziczony jeszcze żyje (art. 1011 kc).
    B.

  • 6. Data: 2004-03-01 09:43:14
    Od: "Oleg" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Beata " <b...@g...pl> napisał:

    > Ale zstępni wydziedziczonego mają prawo do własnego zachowku, nawet jeśli
    > wydziedziczony jeszcze żyje (art. 1011 kc).

    Ależ zstępni zmarłego zostali hojnie obdarowani, więc nie bardzo mogą się
    uważać za "wydziedziczonych", choćby takiego słowa użyć miał spadkodawca w
    testamencie. Kiedy te darowizny miały miejsce? - bo zdaje się jest coś o
    10-latach..

    Pozdrawiam - Oleg

  • 7. Data: 2004-03-01 15:38:42
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Beata wrote:

    > Ale zstępni wydziedziczonego mają prawo do własnego zachowku, nawet jeśli
    > wydziedziczony jeszcze żyje (art. 1011 kc).
    > B.

    Prawo maja, ale najpierw musieli by WYSTAPIC z roszczeniem o zachowek.

    Boguslaw