    Subject: Re: Takie pytanko...
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Sonn <q...@p...onet.pl>
    Date: Tue, 1 Sep 2015 01:31:19 +0200

    > Jeśli były linią obrony, to oczywiście masz rację. Zauważ jednak, że
    > omawiamy tu sytuacje, gdy on fałszywie zeznaje, by ukryć to, że ktoś
    > inny jest sprawcą. Przyznasz, że to kardynalnie zmienia sytuację.

    Jeśli zeznaje, to jest tylko świadkiem i wówczas rzeczywiście można mu
    przywalić 233, 234 lub 238 k.k. w zależności od tego co nałgał i kogo
    chroni (osobe najbliższą np.), ale my tutaj mówimy o świadku, który
    następnie staje się podejrzanym. A to kardynalnie inna sytuacja ;)

    > A wskażesz łąskawie takie orzeczeni dotyczące opisywanej tu sytuacji?
    > Gdzie okazuje się, ze świadek kłamie broniąc - załóżmy na wstępie - obcą
    > dla siebie osobę i chcąc wprowadzić w błąd organa ścigania utrzymuje
    > jako świadek, że jest sprawcą. A później się okazuje, że swiadomie
    > kłamał, by kogoś osłonić?

    Ale jak wyżej napisałem nie o takiej sytuacji mówimy tylko o podejrzanym
    fałszywie przyznającym się do winy. Podkreślam _podejrzanym_, na którym
    nie ciąży obowiązek mówienia prawdy. Zobacz jakie pytanie postawił autor
    wątku.

    Co do kwestii zarzutu z 233 dla świadka który następnie stał sie
    podejrzanym, to akurat nie mam teraz w tej chwili dostępu do LEX'a, ale
    przypomnij sobie sprawę Kaczmarka (były Prokurator Generalny) i jego
    zeznań w czasie słynnej afery kiedy to nagrano go w hotelu. Następnie
    przestawiono mu zarzuty i próbowano właśnie wmanewrować w 233 k.k. Na
    kanwie tej sprawy SN wypowiedział się jednoznacznie.
    Jeśli nie zapomnę i dorwę lex'a podam ci sygnatury wyroków

    --
    Sonn