  • 1. Data: 2015-08-31 16:53:38
    Temat: Takie pytanko...
    Od: Tadeusz Franciszek Zielinski <t...@i...fobus.pl>

    Takie pytanko: czy podejrzanego, który fałszywie przyznaje się do winy,
    da się oskarżyć o utrudnianie śledztwa?

    ---
    Avast.

  • 2. Data: 2015-08-31 18:20:00
    Temat: Re: Takie pytanko...
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2015-08-31 o 16:53, Tadeusz Franciszek Zielinski pisze:
    > Takie pytanko: czy podejrzanego, który fałszywie przyznaje się do winy,
    > da się oskarżyć o utrudnianie śledztwa?

    To zależy, jak bardzo podejrzany. Oskarżony ma prawo kłamać. Natomiast
    jeśli udowodni się, że A podstawił się, żeby osłaniać B, który w tym
    czasie np. uciekł z kraju, to jak najbardziej. Inna sprawa, że frontem
    obrony A będzie, że dlaczego prokurator dał wiarę jego zeznaniom. W
    efekcie raczej wątpliwe, żeby oskarżanie A o utrudnianie śledztwa miało
    sens. Prędzej prokurator wyleci z roboty.

  • 3. Data: 2015-08-31 18:42:56
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    ROTFL
    Podaj jedno nazwisko ;-)))

    -----

  • 4. Data: 2015-08-31 20:15:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31-08-15 o 18:20, Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > efekcie raczej wątpliwe, żeby oskarżanie A o utrudnianie śledztwa miało
    > sens. Prędzej prokurator wyleci z roboty.

    Zacznijmy od tego, że w przeważającej większości wypadków zarzut stawia,
    niż prokurator. Czemu zatem ten miałby wylatywać z pracy?

  • 5. Data: 2015-08-31 20:32:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31-08-15 o 16:53, Tadeusz Franciszek Zielinski pisze:
    > Takie pytanko: czy podejrzanego, który fałszywie przyznaje się do winy,
    > da się oskarżyć o utrudnianie śledztwa?

    To zależy od szeregu okoliczności. Zacznijmy od tego, czy że częstą
    praktyką jest przesłuchiwanie późniejszego podejrzanego wcześniej jako
    świadka z uprzedzeniem o treści art. 183 kpk. W takim wypadku po prostu
    później stawia się zarzut o fałszywe zeznania (art. 233 kk).

    Po za tym takie działania należałoby rozpatrywać poprzez pryzmat art.
    239 kk. W niektórych sytuacjach takie fałszywe przyznanie się do winy
    może być "zacieraniem śladów" albo po prostu "utrudnianiem
    postępowania", bo przecież w dyspozycji mamy "w szczególności", zatem
    wymienione w treści działania nie wyczerpują katalogu zabronionych działań.

  • 6. Data: 2015-08-31 20:42:16
    Od: Sonn <q...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-08-31 o 18:20, Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > efekcie raczej wątpliwe, żeby oskarżanie A o utrudnianie śledztwa miało
    > sens. Prędzej prokurator wyleci z roboty.

    Wyjątkowo kretyńsko ciekawa teoria. Prokurator ma odpowiadać za to że
    podejrzany kłamie? Weź ty się chłopie walnij w czerep.

    Podejrzany może gadać co mu ślina na język przyniesie, takie jest jego
    zbójeckie prawo i taką sobie może wybrać linię obrony. Nieco inna
    historia może być jedynie gdy będzie fałszywie oskarżał inne osoby o
    popełnienie przestępstw, bo to może być uznane za przekroczenie granic
    obrony. Nawet wtedy nie będzie jednak odpowiadał za "utrudnianie
    śledztwa" a co najwyżej za fałszywe oskarżenie innej osoby o popełnienie
    przestępstwa.

    Natomiast twoja teoria o odpowiedzialności prokuratora za to że dał mu
    wiarę, to wybacz, ale jest już całkiem z d... wzięta

    --
    Sonn

  • 7. Data: 2015-08-31 20:45:53
    Od: Sonn <q...@p...onet.pl>

> [...]
    > postępowania", bo przecież w dyspozycji mamy "w szczególności", zatem
    > wymienione w treści działania nie wyczerpują katalogu zabronionych działań.

    BZDURA!!!!

    Jeśli ewentualny przyszły podejrzany przesłuchany wcześniej jako świadek
    ( z pouczeniem o 183 k.p.k.) złoży fałszywe zeznania, a potem zostaną mu
    przedstawione zarzuty związane z okolicznościami co do których zeznawał,
    to NIE MOŻNA mu stawiać zarzutu z 233 k.k., bo jego wcześniejsze
    zeznania były linią jego obrony.

    Temat wałkowany już wielokrotnie przez Sąd Najwyższy

    --
    Sonn

  • 8. Data: 2015-08-31 22:41:41
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2015-08-31 o 20:42, Sonn pisze:
    > W dniu 2015-08-31 o 18:20, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Natomiast twoja teoria o odpowiedzialności prokuratora za to że dał mu
    > wiarę, to wybacz, ale jest już całkiem z d... wzięta

    Oczywiście masz rację. Moje zdanie, że prokurator wyleci z roboty było
    tu zbędne. Nie to było istotą mojej wypowiedzi, a wyszło tak, jakby było
    najważniejsze.

  • 9. Data: 2015-08-31 23:40:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31-08-15 o 20:45, Sonn pisze:

> [...]
    > przedstawione zarzuty związane z okolicznościami co do których zeznawał,
    > to NIE MOŻNA mu stawiać zarzutu z 233 k.k., bo jego wcześniejsze

    Jeśli były linią obrony, to oczywiście masz rację. Zauważ jednak, że
    omawiamy tu sytuacje, gdy on fałszywie zeznaje, by ukryć to, że ktoś
    inny jest sprawcą. Przyznasz, że to kardynalnie zmienia sytuację.

    > Temat wałkowany już wielokrotnie przez Sąd Najwyższy

    A wskażesz łąskawie takie orzeczeni dotyczące opisywanej tu sytuacji?
    Gdzie okazuje się, ze świadek kłamie broniąc - załóżmy na wstępie - obcą
    dla siebie osobę i chcąc wprowadzić w błąd organa ścigania utrzymuje
    jako świadek, że jest sprawcą. A później się okazuje, że swiadomie
    kłamał, by kogoś osłonić?

  • 10. Data: 2015-09-01 01:31:19
    Od: Sonn <q...@p...onet.pl>

    > Jeśli były linią obrony, to oczywiście masz rację. Zauważ jednak, że
    > omawiamy tu sytuacje, gdy on fałszywie zeznaje, by ukryć to, że ktoś
    > inny jest sprawcą. Przyznasz, że to kardynalnie zmienia sytuację.

    Jeśli zeznaje, to jest tylko świadkiem i wówczas rzeczywiście można mu
    przywalić 233, 234 lub 238 k.k. w zależności od tego co nałgał i kogo
    chroni (osobe najbliższą np.), ale my tutaj mówimy o świadku, który
    następnie staje się podejrzanym. A to kardynalnie inna sytuacja ;)

> [...]
    > dla siebie osobę i chcąc wprowadzić w błąd organa ścigania utrzymuje
    > jako świadek, że jest sprawcą. A później się okazuje, że swiadomie

    Ale jak wyżej napisałem nie o takiej sytuacji mówimy tylko o podejrzanym
    fałszywie przyznającym się do winy. Podkreślam _podejrzanym_, na którym
    nie ciąży obowiązek mówienia prawdy. Zobacz jakie pytanie postawił autor
    wątku.

    Co do kwestii zarzutu z 233 dla świadka który następnie stał sie
    podejrzanym, to akurat nie mam teraz w tej chwili dostępu do LEX'a, ale
    przypomnij sobie sprawę Kaczmarka (były Prokurator Generalny) i jego
    zeznań w czasie słynnej afery kiedy to nagrano go w hotelu. Następnie
    przestawiono mu zarzuty i próbowano właśnie wmanewrować w 233 k.k. Na
    kanwie tej sprawy SN wypowiedział się jednoznacznie.
    Jeśli nie zapomnę i dorwę lex'a podam ci sygnatury wyroków

    --
    Sonn