  • 1. Data: 2003-06-29 20:50:04
    Temat: System operacyjny w komputerze sklepowym.
    Od: "Banan" <k...@p...onet.pl>

    Potrzebuje opinii o zgodnosci tego co zaraz napisze z Urzedem Skarbowym i
    BSA.

    Otoz..
    Prywatna osoba odkupila komputer wraz z W98 SE OEM. Na fakturze jest
    napisane tylko ze komputer i jaki typ. Nie ma wspomnianego windowsa..
    1. I teraz - czy odkupujac go ten WINDOWS staje sie legalny?
    Jakimi kryteriami legalnosci posluguje sie US i BSA? Zastrzegam ze mialbym
    oryginalna plyte, certyfikat itp..

    2. Jezeli nie - czy zakup wersji OEM + urzadzenie, np. karta sieciowa jest
    juz gwarancja legalnosci ?

    3. Jakie warunki trzeba spelnic aby zainstalowac Linuxa i nikt sie do tego
    nie przyczepil? Oprocz tego, ze z tego co slyszalem trzeba miec fakture na
    niego z cena najlepiej nośnika danych.

    4. Jak wyglada w praktyce kontrola legalnosci oprogramowania przez US czy
    BSA?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-06-29 21:05:48
    Temat: Re: System operacyjny w komputerze sklepowym.
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    Użytkownik "Banan" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > napisane tylko ze komputer i jaki typ. Nie ma wspomnianego windowsa..
    > 1. I teraz - czy odkupujac go ten WINDOWS staje sie legalny?
    TAK. Windowsa OEM można odsprzedawać, ale tylko z komputerem na którym
    został zainstalowany, czyli tu jest ok.
    Na obudowie komputera powinien być naklejony certyfikat Microsofta.
    Jeśli go nie ma, to niestety kiepsko, bo nie masz dowodu pochodzenia
    Windowsa i jest on wówczas używany niezgodnie z licencją.

    > Jakimi kryteriami legalnosci posluguje sie US i BSA? Zastrzegam ze mialbym
    > oryginalna plyte, certyfikat itp..
    Czyta licencję. A na licencji jest napisane, że na komputer należy przykleić
    naklejkę.
    US może zapytać o fakturę.

    > 2. Jezeli nie - czy zakup wersji OEM + urzadzenie, np. karta sieciowa jest
    > juz gwarancja legalnosci ?
    I tak i nie.
    Tzn, masz prawo zainstalować ten windows na dowolny komputer, do którego
    włożysz tą kartę sieciową i na ten komputer masz nakleić naklejkę MS.
    Od tego momentu Windows jest związany z tym komputerem i nie wolno ci go już
    przenosić na inny komputer.
    Windows "umiera" razem z komputerem., To jest właśnie wada licencji OEM.

    > 3. Jakie warunki trzeba spelnic aby zainstalowac Linuxa i nikt sie do tego
    > nie przyczepil? Oprocz tego, ze z tego co slyszalem trzeba miec fakture na
    > niego z cena najlepiej nośnika danych.
    Poczytaj dokładnie licencję linuxa. Na użytek domowy, możesz go ściągnąć
    nawet z sieci.
    Firmy zdaje się muszą już za licencję płacić.
    Dokładnie nie wiem, bo to nie moja działka.

    > 4. Jak wyglada w praktyce kontrola legalnosci oprogramowania przez US czy
    > BSA?

    Robią ci nalot z policją i nakazem prokuratora i zabierają sprzęt. Potem
    sprawdzają co na nim jest i może po roku dostaniesz go do ręki, jak wszystko
    będzie OK.

  • 3. Data: 2003-06-29 21:13:51
    Od: wer <w...@w...tnijto.pl>

    poilkj wrote:
> [...]
    > nawet z sieci.
    > Firmy zdaje się muszą już za licencję płacić.
    > Dokładnie nie wiem, bo to nie moja działka.

    Linux jest na GPL (General Public Licence), mozna go uzywac za darmo,
    tez do celow biznesowych. Platne dystrybucje dodatkowo moga miec
    programy komercyjne i support techniczny. Ogolnie Linux jest darmowy.

    wer

  • 4. Data: 2003-06-29 21:27:10
    Od: "Banan" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jeśli go nie ma, to niestety kiepsko, bo nie masz dowodu pochodzenia
    > Windowsa i jest on wówczas używany niezgodnie z licencją.

    Naklejka by byla, z tym ze na fakturze u tej osoby od ktorej kupuje komputer
    nie ma napisanego Windowsa - tylko typ komputera...

    > Czyta licencję. A na licencji jest napisane, że na komputer należy
    przykleić
    > naklejkę.
    > US może zapytać o fakturę.

    wlasnie, patrz poprzedni komentarz..

  • 5. Data: 2003-06-29 21:40:30
    Od: jelen <j...@j...prv.pl>

    Banan wrote:

    > 2. Jezeli nie - czy zakup wersji OEM + urzadzenie, np. karta sieciowa jest
    > juz gwarancja legalnosci ?

    tak - z dowolna czescia - myszka czy klawiatura rowniez

    > 3. Jakie warunki trzeba spelnic aby zainstalowac Linuxa i nikt sie do tego
    > nie przyczepil? Oprocz tego, ze z tego co slyszalem trzeba miec fakture na
    > niego z cena najlepiej nośnika danych.

    teoretycznie nie powinni sie przyczepic, ale w praktyce najlepiej kupic
    ksiazke albo gazete z linuxem na fakture

    > 4. Jak wyglada w praktyce kontrola legalnosci oprogramowania przez US czy
    > BSA?

    jest o tym seria artykulow na chip.pl

    --
    pozdrawiam,
    jelen

  • 6. Data: 2003-06-29 22:17:36
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

    On Sun, 29 Jun 2003 22:50:04 +0200, "Banan" <k...@p...onet.pl>
    wrote:

    >3. Jakie warunki trzeba spelnic aby zainstalowac Linuxa i nikt sie do tego
    >nie przyczepil? Oprocz tego, ze z tego co slyszalem trzeba miec fakture na
    >niego z cena najlepiej nośnika danych.

    Praktyka wskazuje, ze najlepiej kupic
    jakies pismo typu "CHIP Linux lato", gdzie
    dolaczone sa 3 plytki instalacyjne.
    Jest faktura, nie ma wtedy problemow, skad sie ten
    linuks wzial. Pozniej upgrade robi sie juz sciagajac
    z netu.

  • 7. Data: 2003-06-29 22:19:52
    Od: "[ piotr sut ]" <piotr23§§§@§§§tenbit.pl>

    'jelen' wyklawiaturzył/a w niusie
    bdnmhs$7nq$...@n...news.tpi.pl taką oto treść:

    | tak - z dowolna czescia - myszka czy klawiatura rowniez

    ZTCW to tylko z wewnetrznymi elemantami komputera (dysk, grafa, plyta).

    ->piotr

  • 8. Data: 2003-06-29 22:33:16
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    Użytkownik "[ piotr sut ]" <piotr23§§§@§§§tenbit.pl> napisał w wiadomości
    > 'jelen' wyklawiaturzył/a w niusie
    > bdnmhs$7nq$...@n...news.tpi.pl taką oto treść:

    > ZTCW to tylko z wewnetrznymi elemantami komputera (dysk, grafa, plyta).

    To zależy od kierunku wiatru.
    Raz microsoft pozwala z myszką, za chwilę już nie. Trzeba pytać u źródeł.

  • 9. Data: 2003-06-29 22:36:37
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    > Naklejka by byla, z tym ze na fakturze u tej osoby od ktorej kupuje
    komputer
    > nie ma napisanego Windowsa - tylko typ komputera...

    Jeśli masz naklejkę na komputerze i fakturę na komputer to powinno
    wystarczyć.

    > przykleić
    >
    > wlasnie, patrz poprzedni komentarz..

    Ale na fakturze nie ma też wyszczególnionej myszki, kalwiatury i innych
    rzeczy, więc czemu windows miałby być. Masz fakturę na której jest napisane
    zestaw komputerowy.
    To, że windows jest legalny świadczy naklejka na komputerze.

  • 10. Data: 2003-06-30 03:07:42
    Od: poreba <d...@p...com>

    "poilkj" <p...@g...pl> niebacznie popelnil

    > Na obudowie komputera powinien być naklejony certyfikat
    > Microsofta. Jeśli go nie ma, to niestety kiepsko, bo nie masz
    > dowodu pochodzenia Windowsa i jest on wówczas używany niezgodnie
    > z licencją.
    Aż sprawdzę, bo kilkanaście licencji OEM na Windows
    (z zakupionym sprzętem) znana mi firma posiada,
    i nie dość że w licencjach MS nic o żadnych naklejkach nie ma,
    to takowych naklejek z licencją nie było.
    HINT: O której wersji licencji OEM bajdurzysz?

    Niedokładnie, takoż.

    --
    pozdro
    poreba