  • 31. Data: 2007-08-30 23:25:14
    Temat: Re: Strony internetowe do rejestracji
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1188374906.767882.264690@y42g2000hsy.googlegrou
    ps.com
    filippo <f...@g...com> pisze:

    > "jeśli strona jest aktualizowana częściej niż raz w tygodniu, powinna
    > zostać zarejestrowana jako dziennik. Jeśli rzadziej, ale przynajmniej
    > raz w roku - jako czasopismo. Autorowi strony za brak rejestracji
    > grozi grzywna, a nawet kara ograniczenia wolności."
    > Pytanie:
    > - co decyduje o koniecznosci zarejestrowania strony - fakt uzywania
    > domeny .pl, miejsce hostowania (serwer np. w USA), czy moze miejsce
    > zamieszkania autora?
    > dura lex sed lex...
    Lex jest nie tylko dura, ale i durna...
    Nie ma jak na razie konieczności rejestracji. SN sobie wydał orzeczenie. To
    nie jest źródło prawa stanowionego, to tylko wykładnia.
    Miejsce hostowania (fizyczne miejsce) nie może decydować o "konieczności"
    rejestracji nawet gdyby ona faktycznie istniała. Vide stacje telewizji
    satelitarnej. Tam łapy SN nie sięgają.
    Miejsce zamieszkania autora takoż, zresztą autor może mieszkać pod mostem no
    i nie musi być jeden. Fakt używania domeny .pl także nie, przecież wyraźnie
    określono, że decyduje częstotliwość aktualizacji.
    Gdyby ten chory wykwit SN przerodził się w obowiazujące prawo, to osobiście
    widzę proste rozwiązanie. Pod dotychczasowym, znanym wyszukiwarkom adresem
    pozostaje strona z linkiem albo np. automatycznym przekierowaniem (strona
    nieaktualizowana praktycznie nigdy, zatem nie podlegająca rejestracji), a
    całość serwisu za granicę.
    Co za ketyństwo...

    --
    Jotte

  • 32. Data: 2007-08-31 10:09:41
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Jotte pisze:

    > Miejsce hostowania (fizyczne miejsce) nie może decydować o
    > "konieczności" rejestracji nawet gdyby ona faktycznie istniała. Vide
    > stacje telewizji satelitarnej. Tam łapy SN nie sięgają.

    I tu się bardzo mylisz.
    http://www.krrit.gov.pl/nadawcy/programy/ks.htm

    M.

  • 33. Data: 2007-08-31 12:10:12
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fb8pd5$2ebh$1@news2.ipartners.pl Maciej Bebenek
    <m...@t...waw.pl> pisze:

    > I tu się bardzo mylisz.
    > http://www.krrit.gov.pl/nadawcy/programy/ks.htm
    Nie, nie mylę się. Podajesz stacje, których siedziby ("miejsca hostowania")
    znajdują się w Polsce (przedpiśca też zastanawiał się nad domeną .pl.). Na
    tej liście nie ma np. RTL czy RaiUno, odbierać sobie możemy, a SN nic do
    tego.
    Hosting poza granicami naszego dziwnego kraju zadziałałby podobnie. Jeśli
    wpadnie ci do głowy wydawać czasopismo np. na Tobago, to w Polsce nie
    bedziesz go musiał rejestrować. ;)

    --
    Jotte

  • 34. Data: 2007-08-31 12:14:37
    Od: el-ec-tr <e...@n...com>

    analog pisze:
> [...]
    _070829/pierwsza_strona_a_3.html

    > Humm. A zna ktoś serwis z w/w informacją po angielsku ? Bo znajomi zza
    > wielkiej wody
    > nie chca uwierzyć ...

    nie rób nam kichy...

  • 35. Data: 2007-08-31 12:21:16
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Fri, 31 Aug 2007 14:10:12 +0200, Jotte napisał(a):

    > Hosting poza granicami naszego dziwnego kraju zadziałałby podobnie.
    > Jeśli wpadnie ci do głowy wydawać czasopismo np. na Tobago, to w Polsce
    > nie bedziesz go musiał rejestrować.

    Pytanie co to znaczy wydawać? Bo jeżeli tam tylko drukujesz, a tutaj jest
    redakcja i cała reszta, to wydaje mi się że ciągle wydajesz tutaj.

    p. m.

  • 36. Data: 2007-08-31 12:25:27
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    el-ec-tr <e...@n...com> naskrobał/a w

    > nie rób nam kichy...

    To nie on robi.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 37. Data: 2007-08-31 12:34:53
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Jotte pisze:

> [...]
    > Hosting poza granicami naszego dziwnego kraju zadziałałby podobnie.
    > Jeśli wpadnie ci do głowy wydawać czasopismo np. na Tobago, to w Polsce

    Zapis ustawy mówi o rozpowszechnianiu. Oczywiście, jeżeli nadawca
    znajdwałby sie w Zambii, trudno go z tego powodu ścigac. Jeżeli
    natomiast nadawcą jest przedsiebiorca polski, a terenem
    rozpowszechniania jest Rzeczpospolita v. 4.02, to przepisy ustawy jak
    najbardziej go dotyczą (tym bardziej, że ma inne interesy medialne w
    Polsce).

    Dodatkowo jest porozumienie europejskie dotyczące tv emisji
    satelitarnych i nadawca, który uzyskal zgodę w jednym kraju nie
    potrzebuje innej. Ale koncesję miec musi.

    Logicznym by było, że np. serwis onet.eu - jako kierowany do Polaków za
    granicą, choć hostowany w Polsce, nie powinien podlegać rejestracji, a
    np. ebay.pl - hostowany w USA, ale kierowany do Polski - powinien. Ale w
    tego typu rozważaniach i interpretacji przepisów logiki bym nie
    oczekiwał :-P

    M.

  • 38. Data: 2007-08-31 17:37:43
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:pan.2007.08.31.12.20.29@gmail.com mvoicem
    <m...@g...com> pisze:

    > Pytanie co to znaczy wydawać? Bo jeżeli tam tylko drukujesz, a tutaj jest
    > redakcja i cała reszta, to wydaje mi się że ciągle wydajesz tutaj.
    Wg mnie wydawanie to jest proces wieloetapowy, obejmujący pozyskanie
    materiałów, przygotowanie do druku, sam sruk, dystrybucja itp. Jest to
    oczywiście całkowicie pozaprawna interpretacja.
    Zresztą wszystko to na nic jesli nie nastąpi etap zasadniczy - publikacja,
    czyli wprowadzenie do obrotu i tak właśnie rozumiem wydawanie - jako
    publikację.

    Warto tu dodać, że Polska ma umowy z wieloma krajami, na mocy których jeśli
    jakiś czyn jest przestępstwem w Polsce i w tym kraju, to można go ścigać w
    kraju popełnienia na wniosek polskich organów ścigania. Zapewne
    nieprecyzyjnie to opisałem, nie mam teraz pod ręką materiałów na ten temat,
    więc niech ktoś znający tę kwestię mnie skoryguje.
    Wprawdzie niezarejestrowanie publikatora nie jest u nas jeszcze
    przestępstwem, ale - zaraz może być...

    --
    Jotte

    --
    Jotte

  • 39. Data: 2007-08-31 18:02:25
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fb91te$2jeo$1@news2.ipartners.pl Maciej Bebenek
    <m...@t...waw.pl> pisze:

    > Zapis ustawy mówi o rozpowszechnianiu. Oczywiście, jeżeli nadawca
    > znajdwałby sie w Zambii, trudno go z tego powodu ścigac.
    I o to mi chodziło.

> [...]
    > rozpowszechniania jest Rzeczpospolita v. 4.02, to przepisy ustawy jak
    > najbardziej go dotyczą (tym bardziej, że ma inne interesy medialne w
    To jasne. Ale wróćmy do meritum. Co jest terenem rozpowszechniania serwisu
    internetowego?
    Miejsce fizycznego położenia plików (pomińmy proxy itp.)? Cała sieć?

> [...]
    > granicą, choć hostowany w Polsce, nie powinien podlegać rejestracji, a np.
    > ebay.pl - hostowany w USA, ale kierowany do Polski - powinien.
    Ja w tym logiki nie dostrzegam.
    Co to znaczy "serwis kierowany". Jak i na jakiej podstawie chciałbyś zmusić
    właściciela serwisu hostowanego w Namibii do zarejestrowania go w polskim
    sądzie? Podstawą jakichkolwiek prób zastosowania prawnych środków związanych
    z rejestracją mogłoby być jedynie stwierdzenie, że właścicielem jest ktoś z
    terenu Polski oraz zidentyfikowanie go. Jeśli kraj wybrany jako miejsce
    hosta został wybrany właściwie to pozostaje to w sferze marzeń (z pozycji
    władz polskich).

    --
    Jotte

  • 40. Data: 2007-08-31 20:05:24
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Jotte pisze:

    > To jasne. Ale wróćmy do meritum. Co jest terenem rozpowszechniania
    > serwisu internetowego?
    > Miejsce fizycznego położenia plików (pomińmy proxy itp.)? Cała sieć?

    W przeszłości znałem przynajmniej jedno rozwiązanie, gdzie serwer
    frontowy był w Polsce, a baza danych w Singapurze ;) O których plikach
    pisałes? :)

> [...]
    > kraj wybrany jako miejsce hosta został wybrany właściwie to pozostaje to
    > w sferze marzeń (z pozycji władz polskich).

    W sytuacji idealnej (z tzw. państwowego, a raczej rzadowego punktu
    widzenia) prawo w takim ujęciu mogłoby jedynie spowodowac
    odpowiedzialność na zasadzie przypisania chłopa do ziemi. Jego
    egzekwowanie mogłoby dotyczyć jedynie obywatela/przedsiebiorcy polskiego
    i z tym chyba się zgadzasz? ;)

    Zresztą... Daleko nie trzeba szukać kontrprzykładow. Czy strona
    utworzona w netvibes czy iGoogle też będzie podlegać rejestracji? ;-)

    Żeby wyjaśnić sytuację - jako osoba, która od lat "robi" i w prasie i w
    Internecie uważam, że profesjonalne portale/wortale/niepotrzebne
    skreślić powinny być obligatoryjnie zarejestrowane jako prasa. Takie
    prawo powinny mieć też serwisy quasiprofesjonalne czy nawet amatorskie,
    pod warunkiem spełniania pewnych kryteriów. Jakie to kryteria, nie
    chciałbym w tej chwili teoretyzować. Jednak w tej kategorii należałoby
    to traktowac w kategorii praw, nie obowiązków.

    Jednak to, co obwieścił narodowi SN uważam conajmniej za grubą przesadę.
    Przypomnę tylko, że drukiem można wydać cokolwiek bez żadnej rejestracji
    czy zezwoleń. O tym SN chyba zapomniał :-P

    M.